Még bizonytalan a Discovery indulása

Akár szeptemberre is tolódhat a Discovery űrsikló fellövése, mert még mindig sok az aggodalom az űrsikló biztonsága körül. Ennek ellenére a NASA mérnökei a júliusi indítás mellett érvelnek. Végső döntés a hét közepére várható.

Hírösszefoglaló
2005. 06. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem fenyegeti veszély a Discovery űrhajósait a NASA mérnökei szerint, és nincs akadálya annak, hogy az űrsikló júliusban útnak indulhasson a nemzetközi űrállomásra (ISS) – adta hírül tegnap a CNN. Az amerikai űrflotta járművei közül a Discovery lesz az első, amely a Columbia 2003-as, hét űrhajós halálát okozó balesete óta felszállási engedélyt kap. Az áprilisra tervezett útját már többször elhalasztották, mert az űrsiklókon végrehajtott számtalan változtatás ellenére a szakemberek úgy látták, az asztronauták biztonsága nem garantálható.
A NASA mérnökei azonban a hét végén megtartott megbeszélésükön egyetértettek abban, hogy az újabb baleset kockázata rendkívül kicsi. Ezért azt javasolták Bill Parsons programigazgatónak: az űrkutatási ügynökség vezetője, Michael Griffin előtt képviselje azt az álláspontot, hogy nem kellene tovább halogatni az expedíciót. Ha ugyanis a Discovery nem szállhat fel július 13. és 31. között, úgy szeptemberig kellene várni, mert legközelebb akkor lesznek a legjobb feltételek az ISS elérésére.
A legutóbbi aggodalom az volt, hogy a Discovery folyékony oxigénnel és hidrogénnel megtöltött külső üzemanyagtankjában a kilövéskor kárt tehetnek a ráfagyott és esetleg leváló jégdarabok. Ismeretes: a Columbia két évvel ezelőtti tragédiáját a vizsgálóbizottság szerint az okozta, hogy a start után a külső üzemanyagtartály szigetelőhab-rétegéről levált egy darab, amely megsértette az űrsikló hőszigetelő csempéinek egyikét. A sikló visszatérésekor az indításnál keletkezett résen forró levegő áramlott az űrrepülőgép belsejébe, ami miatt az felrobbant.
A NASA mérnökei azt gondolják: a szigetelőhab-darabok és a jég – az 1981-ben elindított első siklórepülés óta – mindig leváltak az üzemanyagtartályról az indításkor, és mégsem történt baj. Azonban a tartály áttervezésével a hab leválásának gondját is megoldották, és a most elvégzett jegesedésre koncentráló tesztek is azt mutatták, hogy az ebből eredő kockázat minimális. A végső döntést várhatóan a hét közepén hozzák meg a kilövőálláson várakozó Discoveryről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.