Merev álláspont

Mindenképpen állami beavatkozásra lenne szükség az üzemanyagárak mérséklése érdekében, a kormányzat merev álláspontja miatt egyre kedvezőtlenebb helyzetbe kerülnek a hazai fuvarozó vállalkozások – mondta tegnap Fónagy János országgyűlési képviselő, volt közlekedési miniszter.

Putsay Gábor
2005. 06. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elengedhetetlen lenne a hazai közúti fuvarozók versenyképességének javítása érdekében a jövedéki adók csökkentése, azonban a kormány csak beszél az adócsökkentésről, amikor pedig igazán szükség lenne az érdemi cselekvésre, a változtatásoktól mereven elzárkózik – közölte tegnap Fónagy János. A Fidesz országgyűlési képviselője kifogásolja azt is, hogy harmadik hónapja hitegeti a kormány a fuvarozókat, ám a legkézenfekvőbb megoldással még nem állt elő. Nem igaz az – tette hozzá Fónagy –, hogy a gázolaj jövedéki adójának csökkentése miatt az állam jelentős bevételtől esne el, ugyanis a forgalom emelkedése a csökkenést kiegyenlítené, mint ahogy ezt külföldi és hazai példák egyaránt bizonyítják. Ténylegesen azért csökkennek az állam bevételei, mivel több tíz milliárd forintra tehető az a forgalom, amit a fuvarozók nem az országban bonyolítanak le. A vállalkozók ugyanis, akik tehetik, a szomszédos országokban tankolják meg a tehergépjárműveiket. A volt közlekedési miniszter elmondta: miközben a kormány azzal hitegeti a közvéleményt, hogy a vállalkozók versenypozícióját igyekszik javítani, a magyar piacról egyre inkább kiszorulnak a fuvarozó vállalkozások, ugyanis a külföldiek a kedvezőbb adózási feltételek és az olcsóbb üzemanyagok miatt jobb ajánlatokat adnak a megrendelőknek. Kormányzati beavatkozásra lenne szükség a közúti fuvarozó vállalkozások terheinek csökkentése érdekében – hangsúlyozta a parlament gazdasági bizottságának alelnöke.
A kőolaj árára és a finomítók működésére nincs ugyan ráhatással a kormány, a jövedéki adó mértékének alakításához azonban megfelelő hatáskörrel rendelkezik. Fónagy közölte: összefüggés lehet a fuvarozókat hátrányosan érintő merev elzárkózás, illetve a Mol Rt. maradék állami részvényeinek eladása között. A kormány ugyanis az államháztartási hiány csökkentése érdekében jelentős bevételt remél a Mol állami tulajdonának eladásával, ebben az esetben viszont kedvezőtlen lenne az esetleges állami beavatkozás az üzemanyagpiacon.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) holnap folytatja május 28-án felfüggesztett országos küldöttközgyűlését. Ez dönti el, szükség lesz-e a jelenleginél keményebb érdekérvényesítésre a tárgyalások folytatása mellett. A fuvarozói érdekképviseletek (MKFE, FUVOSZ, NiT Hungary) közösen juttatták el a kormánynak korábban azt a harmincpontos javaslatot, ami a közúti fuvarozók versenyképességét segítené elő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.