Mindenestül eladó a reptér-üzemeltető

Bújtatott privatizáció szándéka sejthető a légi közlekedési törvény módosítása körül, amelynek zárószavazására a jövő héten kerül sor. Néhány nappal ezelőtt e törvény módosító indítványairól szavaztak a parlamentben. Most úgy tűnik, lehetővé vált a Budapest Airport Rt. száz százalékának eladása.

Hunyor Erna
2005. 06. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több módosító indítványt is benyújtottak ellenzéki képviselők a légi közlekedési törvényhez annak érdekében, hogy megakadályozzák a privatizációs törvény mellékletének megváltozását és azt, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt.-t száz százalékban magánosíthassák. Ezeket a módosító indítványokat azonban a kormánypárti képviselők leszavazták. Azt tehát, hogy a privatizációs törvény maradjon úgy, ahogy van, s a BA Rt. 25 százalék plusz egy szavazatnyi tulajdonrésze továbbra is az állam kezében legyen.
Márton Attila fideszes országgyűlési képviselő kifejtette: felháborítónak tartja a kormányzati szándékot, mert világossá vált, hogy a BA Rt. esetében is azt az ország érdekeivel ellentétes politikát kívánja folytatni, amit a Horn-kormány idején az energiaszolgáltatók ügyében tett. Akkor is stratégiai jelentőségű üzletágakat adtak száz százalékban külföldi magánkézbe, s láthatjuk, mi lett az eredménye. Márton úgy vélte: ez esetben is egy monopolhelyzetben lévő céget akarnak elherdálni. Ráadásul olyat, amelyik eredményesen és hatalmas nyereséggel működik. Ám ez az állapot hamarosan megszűnik, hiszen a hibás gazdaságpolitikából adódó költségvetési éhséget azonnali bevételekből kívánja csillapítani a kormány. Mint mondta, bár korábban is azt hangoztatták, hogy az eladásból származó bevételek a halaszthatatlan hazai fejlesztésekhez szükségesek, ám ennek ellentmondani látszik például a Postabank eladása. Azt a tranzakciót azzal indokolták, hogy a pénz az autópálya-építésekhez kell, ám máig nem tudni, mi lett a 101 milliárd forintos vételár sorsa. Márton szerint jó volna, ha a kormány szemügyre venné külföldön az eredményesen működő repülőtereket. Így tapasztalhatná, hogy a szükséges fejlesztéseket saját bevételből, uniós fejlesztési forrásból és fejlesztési bankok hiteleiből mindenhol meg tudták oldani.

Keretmegállapodás készül. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. igazgatósága tegnap lépéseket tett a BA Rt. és a Malév Rt. egymással fennálló viszonyainak teljes körű rendezésére – közölte az ÁPV Rt. A valójában mindkét cég eladását megkönnyítő majdani szerződés a Ferihegyi repülőtér használatát szabályozza. Az ÁPV Rt. ezért áttekintette a repülőtér üzemanyag-kiszolgálási tevékenységét, a 2A terminál használati rendszerét, az ingatlanbérleti kérdéseket, valamint a különböző kiszolgálási, használati díjakat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.