Orosz motorvonatok fél gőzzel

Az orosz államadósság terhére vásárolt negyven motorvonat közül egyelőre csak tizenhét rendelkezik végleges üzemengedéllyel, a többi ideiglenes műszaki igazolással közlekedik a MÁV vonalain. Ennek leginkább az az oka, hogy a járművek szállítása közben több alkalommal határoztak a vasúttársaság illetékesei műszaki módosításokról, amiket az összes járművön egységesen kell még elvégezni.

Putsay Gábor
2005. 06. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg a negyvenből harmincöt orosz gyártmányú motorvonat szállít utasokat, ezek közül tizenhét kapta meg a Központi Közlekedési Felügyelettől a végleges üzemengedélyt. Tizennyolc jármű egyelőre ideiglenes üzemengedélylyel jár a MÁV vonalain, ezek műszaki egységesítése – amikor a végleges engedélyt megkapják – őszre várható, öt motorvonat pedig kisebb átalakítások, illetve műszaki probléma miatt átmenetileg egyáltalán nem közlekedik. A kétrészes dízel motorvonatokat az orosz államadósság terhére szerezte be a MÁV: a Metrovagonmas gyár még 2002-ben kezdte meg az első járművek szállítását, a sorozat utolsó darabja pedig idén év elején érkezett az országba. Az öszszességében százmillió dollár értékű járműparkért még az előző kormány idején hozott határozat szerint nem kellett fizetnie a MÁV-nak, sőt ezzel az összeggel emelkedett meg a társaság alaptőkéje. A szállítás közben – illetve az első vonat megérkezését követően – azonban a MÁV részéről műszaki téren változtatási igények merültek fel. Minderre leginkább a kormányváltás, pontosabban az illetékes vezetők menesztése, újak kinevezése után került sor. Az egységes típusengedélyt idén februárban kapta meg a jármű, ennek megfelelően mind a negyven motorvonaton ugyanazok a módosítások, illetve alkatrészcserék szükségesek. Ez a munka – a próbafutásokkal és hatósági vizsgákkal együtt – a MÁV tájékoztatása szerint folyamatban van, augusztus 30-ig várható, hogy mind a negyven motorvonatot forgalomba helyezik. A műszaki változtatások információink szerint a járművek vezérlő- és hajtásrendszerével kapcsolatosak: a szállítás közben felmerült igényeknek megfelelően módosítani kell például a csatlakozóegységeken, a belső kényelmi berendezéseken, nyílászárókon, a fűtő- és a klimatizálórendszereken.
E járműveknek a beszerzéséről eredetileg azért döntött a MÁV, hogy kiváltsák a mozdony vontatta, két-három kocsis szerelvényeket, mert így komoly megtakarítás érhető el az üzemeltetésben. A típusmódosításokkal kapcsolatos leállások, illetve a hatósági vizsgák is jelentős, egy időben jelentkező összegekbe kerülnek. A motorvonatokat jelenleg a Szentes környéki vasútvonalakon, illetve a Budapest–Esztergom közötti szakaszon használja a MÁV. Az esztergomi elővárosi vonalon addig közlekednek az orosz járművek, amíg megérkezik a tíz, Siemens által gyártott Desiro motorvonat.
A karbantartást a Metrovagonmas és a MÁV között létrejött kereskedelmi szerződés szabályozza: a garanciális idő a gyártástól számított tizennyolc, illetve az üzembe helyezéstől számított tizenkét hónap. A MÁV tájékoztatása szerint a garanciális szervizelésből adódó kiadások a gyártót terhelik. Ebbe a garanciába nem tartoznak bele azoknak az átalakításoknak a költségei, amikről a MÁV az üzemeltetési tapasztalatok és az időközben felmerült igények miatt döntött. Ezek költségéről külön megállapodás készült, információink szerint azonban a tizenhét járművön térítésmentesen csinálta meg az átalakításokat az orosz fél. Ugyancsak a szerződés rendelkezik a tartalék alkatrészek biztosításáról, amelyek egyharmadát szállította le eddig a Metrovagonmas. Az orosz gyár és a MÁV által kötött szerződéseket korábban jóváhagyta a két ország kormánya, ezeknek a módosítására egyébként csak a társaságok vezérigazgatói jogosultak. Információink szerint kétmillió dollár értékű alkatrészről van szó, ebből 700 ezer dollár értékben szállított a gyártó. Az alkatrészek további szállításáról, az ütemezésről és a kifizetésről még nem jött létre megállapodás. Abban az esetben, ha a szükséges alkatrészek nem érkeznek meg a járművekhez, a két ország illetékes bizottságainak kell megállapodniuk e témában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.