Jelenleg a negyvenből harmincöt orosz gyártmányú motorvonat szállít utasokat, ezek közül tizenhét kapta meg a Központi Közlekedési Felügyelettől a végleges üzemengedélyt. Tizennyolc jármű egyelőre ideiglenes üzemengedélylyel jár a MÁV vonalain, ezek műszaki egységesítése – amikor a végleges engedélyt megkapják – őszre várható, öt motorvonat pedig kisebb átalakítások, illetve műszaki probléma miatt átmenetileg egyáltalán nem közlekedik. A kétrészes dízel motorvonatokat az orosz államadósság terhére szerezte be a MÁV: a Metrovagonmas gyár még 2002-ben kezdte meg az első járművek szállítását, a sorozat utolsó darabja pedig idén év elején érkezett az országba. Az öszszességében százmillió dollár értékű járműparkért még az előző kormány idején hozott határozat szerint nem kellett fizetnie a MÁV-nak, sőt ezzel az összeggel emelkedett meg a társaság alaptőkéje. A szállítás közben – illetve az első vonat megérkezését követően – azonban a MÁV részéről műszaki téren változtatási igények merültek fel. Minderre leginkább a kormányváltás, pontosabban az illetékes vezetők menesztése, újak kinevezése után került sor. Az egységes típusengedélyt idén februárban kapta meg a jármű, ennek megfelelően mind a negyven motorvonaton ugyanazok a módosítások, illetve alkatrészcserék szükségesek. Ez a munka – a próbafutásokkal és hatósági vizsgákkal együtt – a MÁV tájékoztatása szerint folyamatban van, augusztus 30-ig várható, hogy mind a negyven motorvonatot forgalomba helyezik. A műszaki változtatások információink szerint a járművek vezérlő- és hajtásrendszerével kapcsolatosak: a szállítás közben felmerült igényeknek megfelelően módosítani kell például a csatlakozóegységeken, a belső kényelmi berendezéseken, nyílászárókon, a fűtő- és a klimatizálórendszereken.
E járműveknek a beszerzéséről eredetileg azért döntött a MÁV, hogy kiváltsák a mozdony vontatta, két-három kocsis szerelvényeket, mert így komoly megtakarítás érhető el az üzemeltetésben. A típusmódosításokkal kapcsolatos leállások, illetve a hatósági vizsgák is jelentős, egy időben jelentkező összegekbe kerülnek. A motorvonatokat jelenleg a Szentes környéki vasútvonalakon, illetve a Budapest–Esztergom közötti szakaszon használja a MÁV. Az esztergomi elővárosi vonalon addig közlekednek az orosz járművek, amíg megérkezik a tíz, Siemens által gyártott Desiro motorvonat.
A karbantartást a Metrovagonmas és a MÁV között létrejött kereskedelmi szerződés szabályozza: a garanciális idő a gyártástól számított tizennyolc, illetve az üzembe helyezéstől számított tizenkét hónap. A MÁV tájékoztatása szerint a garanciális szervizelésből adódó kiadások a gyártót terhelik. Ebbe a garanciába nem tartoznak bele azoknak az átalakításoknak a költségei, amikről a MÁV az üzemeltetési tapasztalatok és az időközben felmerült igények miatt döntött. Ezek költségéről külön megállapodás készült, információink szerint azonban a tizenhét járművön térítésmentesen csinálta meg az átalakításokat az orosz fél. Ugyancsak a szerződés rendelkezik a tartalék alkatrészek biztosításáról, amelyek egyharmadát szállította le eddig a Metrovagonmas. Az orosz gyár és a MÁV által kötött szerződéseket korábban jóváhagyta a két ország kormánya, ezeknek a módosítására egyébként csak a társaságok vezérigazgatói jogosultak. Információink szerint kétmillió dollár értékű alkatrészről van szó, ebből 700 ezer dollár értékben szállított a gyártó. Az alkatrészek további szállításáról, az ütemezésről és a kifizetésről még nem jött létre megállapodás. Abban az esetben, ha a szükséges alkatrészek nem érkeznek meg a járművekhez, a két ország illetékes bizottságainak kell megállapodniuk e témában.

Magyar Péter újabb agrárszakembere állt ki Ukrajna uniós csatlakozása mellett