Gyurcsány szándéka, hogy felrázza a tespedt, posványos országot – nyilatkozta Békesi László, Horn Gyula egykori pénzügyére. Ön hogyan értékeli a száz lépés fokozatosan feltáruló, talán egészen a választásokig izgalmakat tartogató programját?
– Úgy látom, a miniszterelnök tisztában van azzal, hogy a lufi ereszt. Ezt ötletrohammal, a lázas tevékenység látszatával próbálja leplezni a társadalom előtt. A tárcák meglepett munkatársai lélekszakadva próbálják szállítani az anyagot a miniszterelnök ámokfutásához. Gyurcsány Ferenc egyébként hol rendszereket dúl szét, hol meg csak átcímkéz. Újításai közé sorol apparátusbeli rutintevékenységet, illetve megvalósult vagy megvalósulóban lévő intézkedéseket is, lásd foglalkoztatáspolitikai programok.
– Az ön nevével is fémjelezhető, ez évben még érvényes családtámogatási rendszernek nincsenek fogyatékosságai?
– Ez a családtámogatási rendszer – amely természetesen szívügyem, hiszen a Bokros-csomag utáni helyreállító-építkező munkánk eredménye – átgondoltan egymásra épülő elemekből áll. Differenciált problémákra differenciált megoldásokat igyekszik adni. Persze egy jó rendszert is karban kell tartani, hiszen az élet változik. Sajnos ezt az ápolást, finomítást a Medgyessy–Gyurcsány-kormány elmulasztotta. Például nem emelte az általunk fontosnak tartott és újból bevezetett támogatási formák, vagyis a gyermekgondozási díj (gyed), illetve a családi adókedvezmény összegét.
– Ferge Zsuzsától származik a „perverz újraelosztás” kifejezés: ezzel illette az eddigi konstrukciót, benne a családi adókedvezményt, ami szerinte azokat erősíti, akiknek amúgy is van…
– A megjegyzés ízléstelen, felejtsük el! Ferge Zsuzsa szakértelmét tisztelem, de ő szegénypolitikával foglalkozik, nem pedig családpolitikával. A baloldalnak különben sincs önálló családpolitikája. Csupán egyénben gondolkodnak, így a család sem jelent sokat nekik.
– A családok mekkora részét éri el ténylegesen az adókedvezmény, amelyet egy- és kétgyermekesek esetén a kormány januártól megszüntetne, de többgyermekeseknél is jövedelemhatárhoz kötné és csökkentené?
– A polgári kormány idején a gyermekek 84 százaléka után vettek igénybe adókedvezményt. Ez a támogatási forma nem a gazdagok, hanem a tisztességesen dolgozó emberek és családjuk támogatása. Egyébként társadalmi igazságosságra hivatkozva elvenni az adókedvezményt attól, aki minőségi munkával nagyobb jövedelemért dolgozott meg, jókora csúsztatás. A családi adókedvezmény lényegét abban látom, hogy ez a legnagyobb terhet vállaló – dolgozó, egyszersmind felelősen gyermeket nevelő – emberek munkához kötött támogatása. Nagy értéke, hogy egyaránt megjelenik benne a tudatos gyermekvállalás és a munka megbecsülése.
– Ez a réteg mennyire hajlamos a gyermekvállalásra?
– Sajnos a középosztály, a társadalmat fenntartó, adófizető polgárok esetében a gyermekvállalási kedv nagyon sérülékeny, ha tőlük megvonnak valamilyen támogatást, annak negatív üzenete és káros demográfiai következménye lesz.
– Nem védi ki ezt az, hogy megnövelik a családi pótlékot?
– Az új elképzelések a segélyezés irányába nyomnák el a családtámogatást.
– De éppen a miniszterelnök hívei érvelnek úgy, hogy a rendszeres gyerekvédelmi támogatás volt túlzottan segélyjellegű: sokak szégyellik kérvényezni, ezért kell beolvasztani a családi pótlékba.
– Rendszeres gyermekvédelmi támogatást csaknem 700 ezer gyermek után fizetnek; ez a magyar gyermekek egyharmada. Vagyis ez a támogatási elem a társadalom jelentős részét érinti, azokat a családokat, ahol az egy főre jutó jövedelem nem éri el a minimálnyugdíj összegét. A többgyermekesek egy része is ide tartozik. Kevesen vannak, akik nem tudnak erről a támogatási formáról, és nem élnek vele. Viszont sokan, akik minimálbéren vannak bejelentve, de valójában magas a jövedelmük, és ezt életformájuk is tükrözi. Eddig nem kértek gyermekvédelmi támogatást, most viszont meg fogják kapni a megemelt családi pótlékot. Mellesleg a kifejezetten szegény családok helyzetét kezelő rendszeres gyermekvédelmi támogatás – a mi időnkben – jelentős emelésen ment keresztül.
– Arról mit gondol, hogy Gyurcsány a 13. havi családi pótlékot is „bedarálná”?
– Amikor Medgyessyék bevezették a 13. havi családi pótlékot, a baloldal döngette a mellét. Mi is örömmel fogadtuk, mert a beiskolázás idején jelent segítséget. Most megszüntetik, és újból döngetik a mellüket. Mi viszont most nem örülünk.
– A tervezett új családtámogatási koncepció kellően segíti-e a rászorulókat, akiknek az érdekére elsőrendűen hivatkozik?
– Kimondható: a változtatásokkal válik a rendszer igazságtalanná, mert ezentúl kevesebbet kapnak a legszegényebbek, és kevesebbet a sokgyermekesek, vagyis a támogatásra legérdemesebb rétegek. Nézzünk meg pár tipikus helyzetet. A jelenlegi családtámogatási rendszer szerint egy háromgyermekes család, ha az adókedvezményt igénybe veheti, és nem kell neki rendszeres gyermekvédelmi támogatás, 2006 januárjában, ha beleszámítunk mindent, az inflációt követő növekedést és a 13. havi családi pótlék egy hónapra eső részét is, 58 100 forintot kapna. Az új rendszer szerint azonban ahol e családban csökkentve marad meg az adókedvezmény, míg nő a családi pótlék, csak 54 ezret. Maradjunk a háromgyermekeseknél, de ahol a szülők nem tudják az adókedvezményt igénybe venni, mivel nincs jövedelmük! Ők a jövő évben havonta 45 ezer forintot kapnának, természetesen a rendszeres gyermekvédelmi támogatással együtt; az új szisztéma szerint háromezerrel kevesebbhez jutnak hozzá jövőre.
– De a tipikus magyar családban csak két gyermek van.
– Nos, ha egy ilyen család gyermekvédelmi támogatást kap, tehát szegény, akkor a jelenlegi rendszerben 45 161 forintot kapna januárban, az új rendszer szerint 42 ezer forintot.
– Van azért ígéret egy húszmilliárdos alapról is, amely a kifejezetten szegény családokat támogatná…
– Úgy gondolom, ez megint csak a választásokra szóló mozgósítást szolgálja. Hiszen a lebegtetett húszmilliárdos keretet nem veszik fel a rendszerbe, holott az lenne a normális. Ebből azonban majd osztogatni lehet – postás által kézbesített adományokat – a választásokig. A manipulálás, a werberi típusú direkt politikai szándék egyértelmű.
– Lát-e arra utaló elemet, hogy a hatalom kezelni akarja a magyarság több mint ijesztő demográfiai állapotát?
– Nem. Maga az a tény, hogy átalakítják bizonyos juttatások megvonásával a rendszert, bizonytalanságot kelt, a gyermekvállalási kedvet tovább rontja.
– Mégis: 17 százalékkal több pénz kerülne a rendszerbe. Honnan?
– Úgy hírlik, az önkormányzatok szociális célra szánt támogatásából vesznek vissza ahhoz, hogy ezt az éves, elvárható inflációkövetésnél nem sokkal nagyobb többletet biztosítsák.
– Nem szóltunk még a gyermekgondozási segélyről, amelynek emelését nem tervezik, de amely mellett az első év után már nyolc óra munkát is vállalhatna az édesanya.
– A gyes feladata, hogy az édesanya a gyermek mellett maradjon annak hároméves koráig. Ez akkor is teljesül, ha a mama napi néhány órát dolgozik. De ha teljes munkaidőben vállal munkát, azzal sérül az eredeti cél. Mi azt javasoltuk, hogy a gyes összegét kössük a minimálbérhez. Ez előrelépés lenne.
– A Fidesz választási győzelme esetén korrigálhatók lennének ezek a változtatások?
– A családpolitika nehezen viseli a radikális változtatásokat, tehát lassan és fokozatosan kellene javítani és finomítani azon, amit elrontottak, hogy abból ismét hatékonyan működő rendszer váljék. De remélem, az egész megspórolható lesz azáltal, hogy Gyurcsány Ferenc száz lépésnek nevezett kusza demagógiája inkább előbb, mint utóbb pártján belül is ellenállásba ütközik. Remélem, a baloldalon is belátják, hogy lényeges javulást országlása semmilyen téren nem hozott, és még idejében lefogják a kezét.

A falon át hajtott be egy kamion a családi házba – az ágyában alvó lány súlyosan megsérült