Új bejelentés, új hitel

Putsay Gábor
2005. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter újdonságként jelentette be, hogy az M6– M60-as gyorsforgalmi utak új szakaszainak építésével, illetve 2007. végi átadásával felgyorsul a sztrádaépítési program, mindezek már szerepelnek a korábban elfogadott autópálya-törvényben. Eszerint ugyanis az M6-os Szekszárd–Bóly közötti 47 kilométeres szakaszának, valamint az 55 kilométer hoszszú Bóly–Pécs–Szentlőrinc közötti M60-as autóútnak 2007 végéig kell elkészülnie. A miniszter az M60-as Pécs–Szentlőrinc közötti huszonöt kilométer hosszú szakaszát nem említette. Korábban beszámoltunk arról, hogy a gyorsforgalmi utak magántőke bevonásával, PPP-formában épülnek, a szaktárca június–júliusban hirdeti meg a közbeszerzési pályázatot, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. augusztusban kapja meg az építési engedélyeket. A kiviteli tervek viszont csak ősszel készülnek el, s várhatóan 2006 elején köti meg az állam a kivitelezői szerződést. Az M6 Érd–Dunaújváros közötti szakasza jelenleg PPP-formában épül, ám információink szerint a kormány által elvárt határidőre, azaz 2006. március 31-ig nem készül el, így módosítani kell majd a koncessziós szerződést.
Azzal viszont, hogy az autópálya-fejlesztés kikerül a költségvetés hatásköréből, drágább lesz az adófizetőknek. Az NA-nak a kormány döntése szerint 62,5 milliárd forint kereskedelmi hitelt szükséges felvennie, így azt a pénzt, amit eddig az állam az M0-s épülő és építés előtt álló szakaszaira költött, az autópálya-társaság visszafizeti a büdzsébe. Az autópálya-törvény módosításával ugyanis az M0-s útgyűrű épülő keleti, valamint az északi szakasza a Duna-híddal együtt a költségvetésen kívülre helyezett Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-hez kerül. Az NA korábban 125 milliárd forint hitelt vett fel, amit a költségvetési hiány lefaragása miatt a 2004-ben átadott sztrádák után fizetett be. Az ÁAK ezeket a hiteleket, valamint a folyamatban levő fejlesztéseket a tervezett hárommilliárd eurós kötvénykibocsátásból finanszírozza, amit majd az állam által biztosított rendelkezésre állási díjként az adófizetők térítenek meg.
A Fidesz szerint a kormány és Kóka János becsapta a Dél-Dunántúlon élő egymillió embert azzal az állítással, hogy a térség elszigeteltségét meg akarják szüntetni: az M6-osból csak töredék készül el, ráadásul autópálya helyett autóútként, az M9-es fejlesztése pedig el sem kezdődik.

Szétverik a hálózatot. A megyei közútkezelők összevonásával szétverik a jól működő szakmai hálózatot, másrészt az útfenntartásra szánt pénzalap felett akar a Kóka János által vezetett minisztérium korlátlanul rendelkezni – nyilatkozta lapunknak Fónagy János országgyűlési képviselő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.