Valóságos szolgáltatói láz indult be a magyar sajtóban a benzin ára kapcsán, s alig akad olyan nap, amikor valamelyik médium ne közölne üzemanyagár-körképet. A legújabb hírek szerint a Mol hétfőn csökkentette a gázolaj kiskereskedelmi árát, az igazság azonban az, hogy ez az információ nem mond túl sokat annak, aki olcsóbban akar tankolni. Mivel a benzinkutak saját hatáskörben döntik el, mekkora kiskereskedelmi réssel dolgoznak, az árérzékeny autósok kénytelenek a saját tapasztalataikra hagyatkozni. Szakértők szerint az ár szerinti mérlegelés hatása már érződik a piacon. Míg korábban inkább az volt a jellemző, hogy a gépkocsivezetők ott vásároltak, ahol éppen kifogyóban volt a tankjuk, s legfeljebb a töltőállomás üzemeltetője szerint szelektáltak, addig ma már azt is megnézik, hogy az adott hálózat különböző egységeinél mi a helyzet. Minden hálózatra jellemző, hogy drágák az autópálya menti töltőállomások, olcsók viszont a hipermarketek vagy a KlubPetrol kútjai mellett lévő egységek. Általában drágábbak a belvárosi, mint a város széli helyek, de a haszonkulcs évszaktól függően akár ugyanazon a kúton is változhat. Egy Balaton-parti benzinkút például nyáron biztosan drágább, mint télen.
Bár a benzinkutak közötti árverseny egyre élesebb, s ennek köszönhetően megszületett a belföldi üzemanyag-turizmus kifejezés is, a töltőállomások mintha nem bíznának benne, hogy biztosan talpon maradnak a rivalizálásban. Ezt mutatja legalábbis, hogy egyre több helyen takarják le az út menti ártáblákat. Ez nem ellenkezik ugyan a törvényekkel, mégis felzúdulást váltott ki az autósokból. Érveik szerint azért, mert ha valaki egyszer már bekanyarodott egy kúthoz, jó eséllyel akkor is vásárolni fog, ha a magas árakat látva szíve szerint továbbhajtana. Amennyiben ez a gyakorlatban valóban így működik, a titkolózás jelentős hasznot hozhat a töltőállomások tulajdonosainak. A Gazdasági Versenyhivatal szerint a kutak nagyjából húszforintos kiskereskedelmi árréssel adják tovább a benzint és a gázolajat, ám a tapasztalatok szerint ennél öt–hét forinttal „éhesebb” állomások is megélnek a piacon. A Magyar Ásványolaj-szövetség adatai alapján kiszámolható, hogy amíg húszforintos árréssel nagyjából 4,5 millió forint bruttó nyereséget könyvelhet el havonta a tulajdonos, addig huszonöt forintossal a haszon ennél csaknem egymillióval magasabb..
Az üzemanyagárak távolról is elolvasható feltüntetéséért a Magyar Autóklub emelte fel először a szavát. Kezdeményezésükhöz – melynek végső célja, hogy kilobbizzák az árak feltüntetését szabályozó miniszteri rendelet megváltoztatását – a D. A. S. Jogvédelmi Biztosító Rt. és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület is csatlakozott. Érveik szerint azért van jelentősége annak, hogy az árak messziről is jól olvashatóak legyenek, mert egyes kutak tarifái között ma akár húszforintos különbség is lehet. Egy ötvenliteres tankolást feltételezve tehát ezer forintot is megspórolhat az, aki jó helyszínt választ.
Az ahány kút, annyi ár gyakorlattól információink szerint csupán egyetlen hálózat, az Autóklub által életre hívott KlubPetrol tér el. A társaság kútjainál ugyanis mindenhol ugyanannyiért adják az üzemanyagot, s az árakat honlapjukon is feltüntetik. A szakértők arra számítanak, hogy a jelenleg még elenyésző piaci súlyt képviselő alternatív hálózatok a jövőben megerősödhetnek, s ezáltal lejjebb szoríthatják a nagy láncok árait is.
Tóbiás kontra Szanyi. Az Orbán-kormány öröksége a jelenlegi magas üzemanyagár – mondta Tóbiás József. Az MSZP-frakció tagja szerint az Orbán-kormány ideje alatt a benzin jövedéki adója 35, míg a gázolajé 33 százalékkal nőtt. Lázár Mózes fideszes képviselő aláhúzta: az üzemanyag ára minden lélektani határt átlépett, s valamennyi környező országban olcsóbb. Ezekre egyetlen korábbi kabinet idején sem volt példa. A kormány beszél, az emberek pedig fizetnek. Mint ismert, Szanyi Tibor, a gazdasági tárca politikai államtitkára nemrég a magas benzinárral kapcsolatban megjegyezte: az jól működő gazdaságra utal. Megemlítette Angliát és Észak-Olaszországot, ahol Európában a legmagasabb az üzemanyag ára, a gazdaság pedig nagyon jó eredményeket produkál. (Cs. A.)