Drágulhat a buszjegy

Az üzemanyagárak évközbeni drasztikus emelése miatt a helyi és távolsági autóbusz-közlekedést bonyolító Volán-társaságok már elkerülhetetlennek látják a jegyárak emelését. Értesüléseink szerint legalább hétszázalékos drágulásra volna szükség.

Putsay Gábor
2005. 07. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsősorban a bevételek növelésével tudnák fenntartani működésüket és teljesíteni idei üzleti tervüket a Volán-társaságok. A szakma megítélése szerint a gázolaj árának évközbeni drasztikus megemelése miatt a január 1-jétől érvényes 4,5 százalékos tarifaemelés erre nem nyújt fedezetet. A huszonnégy társaság érdekeit képviselő Volán Egyesülés a közszolgáltatási szerződést alapul véve év közben tarifaemelést kezdeményezett a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnál, ám legfrissebb információink szerint a tárgyalások még nem kezdődtek el. Mivel a menetrend szerinti autóbusz-közlekedés hatósági áras, a tarifák kérdésében a gazdasági és közlekedési miniszter dönt. A pénzügyi tárca részvétele pedig azért meghatározó, mivel díjemelés esetén a fogyasztói árkiegészítést is figyelembe kell venni, amit a Volán-társaságok kapnak a költségvetéstől.
Értesüléseink szerint a Volán cégei hétszázalékos díjemelést tartanának szükségesnek szeptember elsejétől. A társaságok az üzleti tervük elkészítésekor nem számoltak a gázolajárak ilyen mértékű emelésével, így a cégeknél fennáll a veszélye annak, hogy veszteséggel zárják az évet. Figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy a legtöbb Volán-társaság évek óta a vagyon felélésével tudja biztosítani napi működését, így további belső racionalizálással vagy a kiadások és fejlesztések későbbre halasztásával sem tudják megnövekedett kiadásaikat ellensúlyozni. Ugyanakkor – értesüléseink szerint – a lehetséges tarifaemelés mellett megvizsgálják a működési költségek további csökkentését; ezek között azonban egyelőre nem szerepel a járatok számának ritkítása. Ez utóbbiról önmagukban nem is hozhatnak döntést, csak a szaktárca hozzájárulásával.
Megfigyelhető, hogy az autóbusz-társaságok járatainak száma egyes régiókban évről évre csökken. A Volán-társaságok esetében országos szinten mintegy három éve kezdődött az utasszám és az utazások hosszának csökkenése. Ez leginkább a bevételi oldalon érinti kedvezőtlenül a cégeket: a huszonnégy Volán esetében ugyanis egyszázalékos forgalomcsökkenés egymilliárd forint bevételkiesést jelent. Figyelembe kell venni azt is, hogy a tarifák emelése is utasszámcsökkenést eredményez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.