Minimális kár származott abból a két busztűzből, amely a múlt szerdán és pénteken keletkezett a 128-as járaton – közölte lapunkkal az igazságügyi szakértői vizsgálat első eredményeit Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója, hozzátéve: mindkét esetben öreg, 12 és 17 éves jármű gyulladt ki elfáradt olajcsövei miatt. – A sofőrök példásan oldották meg a helyzetet, így sérülés nem történt – mondta a vezérigazgató, aki szerint a fővárosi közlekedési társaság valamennyi karbantartó-javító üzemét hőkamerás berendezéssel szerelik föl, így még indulás előtt kiszűrhetők lesznek a hibák. Aba Botond azt is hangsúlyozta: a nemzetközi gyakorlat szerint évente 4-5 meghibásodás elfogadott, beleértve a busztüzeket. Szerinte a BKV 1400-as buszállományát tekintve a tavalyi 7-8 eset nem is rossz arány.
Kupper András, a fővárosi Fidesz–MKDSZ frakcióvezetője úgy véli, a múlt heti esetek igazolják korábbi bírálatát, amely szerint elfogadhatatlan, hogy a BKV-nál lévő több mint 13 ezer alkalmazott közül egy sofőrre két kiszolgáló dolgozó jut, mégis egyre rosszabb az utasbiztonság. – Európában pont fordított a helyzet, ráadásul szokatlan, hogy a közlekedési társaság meglévő személyi állományán túl 24 területre külső szakértőket, tanácsadókat alkalmaz a jövőben. Csak nem erre kell a 15 milliárd forintos működési hitel? – tette föl a kérdést Kupper.
A vezérigazgató szerint nem. Aba Botond emlékeztetett: a hitelfelvétel az év elején indított pénzügyi stabilizáció része, amelyet az állam is támogat. – A szakértők alkalmazásával éppen csökkentjük a költségeket, hiszen a kincstári beszállítók közbeszerzési listájára például építőipari mérnökök, konzultációs és PR-tanácsadók kerültek föl. Munkájukat csak akkor veszik igénybe, ha szükséges – emelte ki a vezérigazgató.
Lángoló járatok. Az elmúlt évek jelentősebb tűzeseteiből négy tavaly történt – derül ki az MTI összeállításából. Tavaly március 14-én a Deák téren a 4-es, szeptember 7-én a Kőbányai úton kiégett a piros 17-es, öt nappal később a 156-os busz gyulladt ki az I. kerületi Attila úton. Csaknem egy hét múlva a XIV. kerületi piros 73-as busz motorterében izzott a kifolyt olaj. Emlékezetes, 2002 végén és 2003 elején két 26-os busz égett ki a Margitszigeten, de füstölt már villamos és fogaskerekű is. Szerencsére a balesetek egyike sem okozott személyi sérülést.