Magyarország ugyan lekötötte az ISPA-forrásokból a közlekedési ágazatra 2000-től rendelkezésre álló éves támogatási kereteket, ám a támogatások tényleges lehívása, illetve felhasználása a projektek végrehajtásának másfél-két éves késedelme miatt csúszott a tervezett ütemhez képest – tette közzé az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a program ellenőrzéséről szóló jelentésében. E szerint a 2004. december 31-i állapot azt mutatta: a teljesített kifizetések az eredetileg tervezett értékek negyedét érték el.
Az ÁSZ rámutatott: az ISPA-program indulását követően a helyszíni ellenőrzés lezárásáig nem következett be a program végrehajtásának várt gyorsulása. Nem csökkent a projektek tervezett és tényleges első kifizetései közötti késedelem időintervalluma, és a projektek 2004. december 31-i állapotra vonatkozó kifizetés-intenzitás mutatói alapján nem felzárkózás, hanem leszakadás mutatkozott a tervezett folyamatokhoz képest. Közölték: a programok csúszása miatt késett azok lehívása, és az intézményrendszer hatékony működésének hiányát mutatta, hogy az unió bizottsága által elfogadott pályázatok végrehajtásának előkészítésében a műszaki tervezés és engedélyezés ütemtervét nem tartották be. Magyarország az ISPA-programban a közlekedési infrastruktúra fejlesztése területén 11 közlekedésfejlesztési – vasút, közút – projektet fogadtatott el az Európai Bizottsággal 634,3 millió euró összértékben. A rendelkezésre álló ISPA-keretek lekötésével a projektek megvalósításához az Európai Unió 322,9 millió euró öszszegben nyújt támogatást 2008 végéig. Az ÁSZ szerint az így kialakult késések veszélyeztették a pénzügyi megállapodásokban vállalt végső teljesítési határidőket.
Összeverekedtek a képviselők a parlamentben + videó
