Ha késve is, de elkezdődött a nagy nyári leértékelési szezon Budapesten, mindenekelőtt a plazákban. Az üzletek kirakatait az Árkádtól kezdve a MOM Parkon keresztül egészen a West Endig hatalmas feliratok tarkítják: „Akció!”, „Nyári vásár!”, „Csak napi ajánlat!”, és természetesen „SALE!”. Míg pár éve ez a leárazási időszak a strandszezon lecsengése után kezdődött, manapság az akciók túlnyomórészt július utolsó hetében indulnak. A gigantikus mérséklés nem csupán a vevők érdekeit szolgálja: az árleszállítások a készleteiket kiárusító kereskedőknek is létfontosságúak.
Bár a hazai üzletek jelentős kedvezménnyel kecsegtetnek, ezen a téren a „nyugatosodás” még várat magára. Ha ugyanis Bécsben, Münchenben vagy éppen Brüszszelben vásárolunk, a leértékelések a ruházati cikkek esetében 70–80 százalékos árcsökkenést is jelenthetnek. Ugyanakkor az Egyesült Államokban már kétféle akciótípussal csábítják a vevőket az áruházak. Az egyik az év egészében érvényes akció, amely mindig más, viszonylag kevés árura vonatkozik. A másik pedig a szezonális akció. Az üzletek termékeinek többségét egyszerre érinti a gyakran jelentős árleszállítás. Utóbbira példa a hálaadás ünnepét követő nap – ilyenkor automatikusan minden cikk 50 százalékos kedvezménnyel kapható. Ezzel szemben Magyarországon mindössze 20–40, legfeljebb 50 százalékos engedményt adnak a kiárusítási hullám során vásárolt darabokra, még ha a reklámokban nagyobb számok szerepelnek is.
Amúgy a közismert magyar találékonyság ezen a területen is fellelhető, hiszen maga az árleszállítás mértéke nagyjából az adott cikk fogyasztói keresletétől függ: a vásárlók által keresett termékek esetében kisebb, általában 30 százalékos a leértékelés, míg a kevésbé keresett áruk esetében a diszkont az 50 százalékot is elérheti. Ám a tapasztalatok alapján a 70 százalék fölé sohasem kúszik. Az érintett, lapunknak csak név nélkül nyilatkozó vállalkozók azt is elárulták, hogy az élesedő piaci verseny miatt az egymással küzdő kiskereskedők az előre hozott nyári akciókkal igyekeznek több vevőhöz és nagyobb forgalomhoz jutni, vagyis az ágazat szereplői kénytelenek egyszerre lépni: amint egyikük az árak csökkentéséről határoz, a többiek sem akarnak lemaradni, így beindul a láncreakció. Tehát arra a következtetésre juthatunk, hogy nagy akciók hátterében elsősorban a készletek kiárusításának vágya áll. Arról nem is beszélve, ha a Lajtán túlra ruccanunk át, a kiárusítási hullám már június második hetében elkezdődik. Azonban Magyarországon még augusztusban is találunk olyan boltot, amely nem árulja olcsóbban a ruhadarabokat. A helyzet pikantériája, hogy idén még a tavalyi esztendőhöz képest is később kezdődtek az előre hozott vásárok. A nyári kollekció kései olcsóbbá tétele az időjárásnak – a májusi nyárnak, majd a júliusi ősznek – tulajdonítható.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara vonatkozó tanulmányából kiderül, hogy az árleszállításokat először a nagy hipermarketláncok kezdik meg, ahol a vásárok általában a készlet erejéig tartanak, és helyükre már az őszi kollekciókat töltik fel. A multinacionális cégek hipermarketjeiben a leértékelés nemzetközi tendenciákhoz igazodik, az egyes országok között csupán néhány napos eltérés lehet. A nagy nyári és téli árleszállítások elsősorban a ruházati termékeket árusító üzletekre vonatkoznak, de az akciókat – ezekkel egy időben – a műszaki cikkeket vagy bútorokat árusító cégek is alkalmazzák. Az évszakhoz nem köthető termékek esetében az árengedmény csak ritkán éri el az 50 százalékot, inkább a 10–20 százalékos árleszállítás a jellemző.
Mennyi az annyi? A plazákban jártunkkor a Retróban csak 30 százalékos árengedményt konstatáltunk, és a Mexxnél is hasonló az ármérséklés. Igaz, a tavaszi ruhadarabokat már fél áron kínálják. Ugyanakkor a Camel Activ üzleteiben még el sem kezdődött a nagy nyári leértékelés. Az MNG boltjaiban viszont feltűnően olcsók a táskák. A Dieselben 20 százalék az engedmény: így a kedvező árfekvésű nadrág „csak” 20 ezer forint, viszont a rövid ujjú pólók 9000 forintért kaphatók. Noha a GAS 50 százalékos leértékelést hirdetett meg: ezen márkajelzéssel forgalmazott áruk még így is nagyon drágák.
Outletelégedettség. A tavaly ősszel megnyitott biatorbágyi outletben működő vállalkozások alapvetően elégedettek forgalmukkal. Olyannyira, hogy a központ jelentősen bővülni fog – tájékoztatta lapunkat Szebenyi Miklós, a Premier Outlets Center igazgatója. Hozzátette: Biatorbágyon évente 1,5 millió látogatóra számítottak. Bár a nyitás óta ez a kulcsszám nem teljesült időarányosan, a nyár kezdetéig 600 ezren ruccantak ki. A felmérések szerint a látogatók túlnyomó része vásárol is valamit. Leginkább a cipőt, sportruházatot és a farmereket kínáló boltok tarolnak Biatorbágyon. Azt, hogy felfokozott várakozás előzte meg Magyarországon a két, főváros környéki outletközpont megnyitását, Szebenyi azzal magyarázza, hogy a magyar vevők döntő része az ausztriai Parndorfban található Designer Outlet, hasonló profilú egységben már pozitív tapasztalatokat szereztek. A Premier igazgatója hangsúlyozta: a biatorbágyi kiárusító áruházcenter nem konkurenciája a törökbálinti GL Outletnek. A legnagyobb versenytárs – változatlanul – az említett, hírneves parndorfi üzlet. Ennek hátterében az áll, hogy 90 üzlet több száz világmárkát forgalmaz. A női, férfi- és gyermekdivat mellett találunk sportruházatot, cipőket, illatszereket, kiegészítőket is; mindezt 30–70 százalék kedvezménnyel, egész évben folyamatosan. Persze a parndorfi outletben nem a legújabb árukészlet van, hanem a boltokból megmaradt készletek, így pontosan nem tudni: mi mennyit ér. Ha hiszünk a termékeken szereplő árcéduláknak, amely feltünteti az eredeti és az outletárat egyaránt, akkor valóban olcsóbban juthatunk a hőn áhított darabokhoz.