Elődjéhez képest számos új erényt vonultat fel a 159-es: osztályelső torziós szilárdságú karosszéria, hét légzsák és aktív fejtámla fokozza a passzív biztonságot. Az eddig sem rossz zajkomfort tovább javult, így már kivételesen alacsony az általános belső zajszint, a beszédérthetőségi mutató pedig a kategória egyik legjobbja. Mindennek biztosan örülnek majd a tulajdonosok, de a cég még egy kellemes meglepetéssel szolgál, hiszen magára vállalja az első három év vagy 120 000 km alatt esedékes kötelező szervizek teljes költségét, hogy így demonstrálja a gyártási minőség és a megbízhatóság látványos fejlődését.
Mindezek pusztán észérvek, de az Alfa most is kijátssza régi ütőkártyáját, így a 159-es külső és belső megjelenése nagyon hatásos. A Giugiaro által megalkotott autó egyszerűen gyönyörű, ugyanakkor tágas is: egy teljes arasszal hoszszabb a 156-osnál, szélessége és magassága pedig a 166-osét is meghaladja, profiljának klasszikus arányai azonban a valóságosnál könynyedebbnek, kompaktabbnak mutatják. A széles vállban végződő, meredek oldalfalakkal határolt kocsitest szinte minden nézetből lélegzetelállítóan szép látvány. Az esztétikumot szerencsére nemcsak a külső szemlélődők élvezhetik, hanem az utasok is, mert a beltérre legalább annyi gondot fordítottak a dizájnerek, mint a karosszéria vonalaira. A vezető felé hajló középkonzol, a sportos műszerezettség, az igényes kárpitok kellemes hangulatot teremtenek, ugyanakkor az utastér mérete még mindig valamivel a kategória átlaga alatt marad.
A futómű viszont jóval az átlag fölött teljesít. A 159 felfüggesztése vadonatúj, s az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilinkrendszer pontosabb, komfortosabb kerékvezetést eredményez. Jó minőségű aszfalton feltűnő precizitással reagál a kormányparancsokra az autó, és a szabványos dupla sávváltásos tesztet (kikerüléspróba) a gyári próbákon minden vetélytársánál nagyobb, 135 km/órás sebességgel teljesítette. Az aktív biztonságot a manapság szokásos elektronikus berendezések fokozzák, ugyanakkor újdonságnak számít a Crosswagontól átvett összkerékhajtás, amelyet egyelőre csak a 3,2 V6 erőforráshoz kínál a gyár.
Az Alfa hat vadonatúj erőforrással készül, amelyekben a legmodernebb technológiát alkalmazták. A három benzinmotor mindegyike kétoldali változó szelepvezérléssel (Twin Phaser) és sztöichiometrikus (azaz tökéletes égést eredményező keverékarányú) közvetlen befecskendezéssel büszkélkedhet, míg a Multijet dízelek alapfelszerelésként kínálnak karbantartást nem igénylő részecskeszűrőt.
Az új középkategóriás Alfa késő szeptembertől érkezik meg az európai piacokra. Nem egyszerre, hanem országonként eltérő időpontokban vezetik be a 159-est, fél év múlva pedig a teljes értékű kombikarosszériás 159 Sportwagon is bemutatkozik. Magyarországon október első napjaiban várható a premier, ennél többet azonban egyelőre nem tudni; még sem az árakról, sem a felszereltségről nincsenek információk, csak annyi bizonyos, hogy az első négy, harmincezer kilométerenként esedékes kötelező karbantartást nálunk is az Alfa fizeti. A gyár szerint mintegy tíz százalékkal lesz drágább az autó a 156-osnál, vagyis a belépőmodellt valamivel hatmillió forint alatt kínálják majd.
Beazonosította a brüsszeli „aranyásókat” a Szuverenitásvédelmi Hivatal
