Szovjet–magyar barátság

Nánási Tamás
2005. 07. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mostanra kiderült, hogy az az ebéd sem volt ingyen, amit Gyurcsány Ferenc öt hónappal ezelőtt fogyasztott el a Kremlben. A kormányfő februári moszkvai látogatásának sikerei hallatán elég hamar rebesgetni kezdték az orosz viszonyokat ismerők: e győzelemnek egyszer még ára lesz. A gazdasági terjeszkedés szempontjából hazánkat továbbra is célpontként számon tartó keleti birodalom egyre erőteljesebben érvényesíti érdekeit. Törekvéseik támogatásához Magyarországon ismét a jól bevált, régi szövetségeket lelték meg. Erre utal az a magát makacsul tartó értesülés is, hogy a KrasAir nevű cég, valamint a Borisz Abramovics üzletember által irányított, több orosz légitársaságból álló konzorcium számára a Malév megszerzése érdekében személyesen a Gyurcsányhoz közel álló pénzügyminiszter biztosítja a hátszelet.
Mindezek ismeretében érdemes figyelni azokat a híreket, amelyek egyre lejjebb rántják a leplet arról a politikai játszmáról, ami nemzeti légitársaságunk eladása körül folyik. A legtöbb részletet lapunk közölte a pályázó konzorcium magyar tagjainak régi kommunista és jelenlegi kormánypárti kapcsolatairól. Így az sem kizárt, hogy némi szerepünk van az ÁPV Rt. vezetésének legutóbbi határozatában, amellyel a privatizációs szervezet hat-nyolc héttel elhalasztotta a végső döntést a Malév értékesítéséről.
Az esélyesként nyilvántartott konzorcium napvilágra került összetétele és kapcsolatrendszere újabb bizonyíték arra, hogy ma is jövedelmező a rendszerváltást túlélt szovjet–magyar barátság, főként, ha kormánykapcsolatokkal kamatoztatható. A Malév esélyes vevőinek láttán felvetődik a kérdés: vajon miért és kinek jó az, ha a kisebb orosz légitársaságokat hozzásegítjük egy uniós hídfőálláshoz? Mi a garancia arra, hogy valóban megőrizheti nemzeti jellegét a magyar légicég? Figyelemre méltó a konzorciumnál jóval erősebb, orosz földön piacvezető Aeroflot megállapítása, miszerint a Malév adósságainak és versenytársainak láttán ők inkább elálltak attól, hogy részt vegyenek a privatizációs pályázatban. Ők így jártak el, nekünk meg jó lenne egy tisztázatlan hátterű, sokkal kisebb tőkével bíró társaság. Vajon mi ez, ha nem nyilvánvaló kalandorság?
Érzik és tudják a privatizációs szervezetnél, hogy nem minden stimmel a nemzeti légicég értékesítése körül. A kormányzat által font egyre szorosabb hurokból most úgy próbál szabadulni az ÁPV Rt., hogy szünetet kér. A privatizációs döntés bejelentett halasztása a napnál is világosabban mutatja, hogy nagy a baj. Hiszen a konzorcium nyilatkozatai szerint mindennek stimmelnie kellene: van elegendő tőke, övéké a legnagyobb ajánlat. Ha csakugyan így van, akkor mi lehet a baj? Mi az, amin még hetekig gondolkodni kell a privatizátoroknak, mielőtt végső döntésüket meghozzák?
Azon, hogy mekkora lesz az a politikai botrány, ami a Malév orosz kézbe adását követheti. A halasztás bejelentése a helyzetet ismerők szerint jelzi, hogy taktikát váltott a ÁPV Rt. Megpróbálja addig húzni-halasztani a döntést, amíg a helyzet valahogy magától is megoldódik. Mert a KrasAir és a vele szövetkezett konzorcium, a hazai üzlet- és elvtársakkal együtt már vállalhatatlan politikai kockázatnak számít. Ezért a privatizációs szervezet azzal próbálja majd kifogni a szelet a kormány vitorlájából, hogy más forrásból teremti elő az idénre előírt bevételt. Felgyorsítja azoknak a cégeknek az eladását, amelyek a tervezettnél nagyobb áron kelhetnek el. Egy héttel hamarább talált gazdára az Antenna Hungária Rt., és a Ferihegyi repülőtérre sem kell már sokáig várnunk. Annak is nagy ára lesz tehát, ha megmenekül a méltatlan üzlettől a nemzeti légicég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.