Hat hónapon belül összeállítják azoknak a légitársaságoknak a listáját, amelyek gépei nemkívánatosak az Európai Unió tagországaiban – idézte a CNN Rupert Krietmeyernek, az Európai Bizottság szóvivőjének hét végén tett nyilatkozatát.
Az Európai Bizottság már februárban javasolta az egységes lista kialakítását, amely most – az utóbbi hetek súlyos légi szerencsétlenségei nyomán – francia és belga javaslatra került újra napirendre. Franciaország és Belgium úgy döntött, közzéteszi azoknak a légitársaságoknak a névsorát, amelyek nem ügyelnek a repülésbiztonság követelményeire. Az unión kívüli országok közül Svájc és az Egyesült Államok is bejelentette, hogy követi a példát, az uniós országok közül pedig Nagy-Britannia már közzé is tette a saját feketelistáját. A sorban Tádzsikisztán, Szváziföld, Sierra Leone, Libéria, Egyenlítői-Guinea és a Kongói Demokratikus Köztársaság légitársaságai szerepelnek.
A nyilvánosságnak szánt új francia lista még nem készült el, a régin – amely a Franciaország repülőtereiről minden hírverés nélkül kitiltott légitársaságokat sorolja fel – négy név van: az észak-koreai Air Koryo, az amerikai Air Saint-Thomas, a libériai International Air Services és az Air Mozambique.
Jacques Barrot, az Európai Bizottság alelnöke, közlekedési biztos üdvözölte a francia és belga kezdeményezést, remélve, hogy a tagországokban összeállított szempontok alapján hamarosan kialakítható az egységes követelményrendszer és az EU valamennyi tagországában érvényes tilalmi lista. Ehhez elsősorban az kellene, hogy valamennyi tagállam beszámoljon a saját tapasztalatairól, Olaszország azonban már közölte: nem csatlakozik a listakészítőkhöz. Az olasz közlekedési miniszter szerint a feketelista közzétételének nincs értelme, hiszen a nem biztonságos légitársaságok gépeit már eddig sem engedték felszállni, nagyobb haszonnal járhat, ha az utasok a biztonságosnak tartott társaságok névsorából tájékozódhatnak.
Ezt a vélemény azonban nem tükrözi azt, hogy a tilalmi listák országonként eltérőek, holott éppen az egységes szabályozás volna a cél. Ennek igénye viszont azt a kérdést veti fel: joga van-e az uniónak ahhoz, hogy minden tagállamával ugyanazt a listát fogadtassa el. Sok légitársaság szerint ez diszkriminációhoz vezethet, mert korántsem biztos, hogy kizárólag a biztonság szempontjai mentén húznák meg a határvonalat a cégek között. Az eddig közzétett feketelistáknak mindenesetre érdekessége, hogy bár nyilvánosságra hozataluk apropóját az elmúlt hetek sorozatos légi katasztrófái adták, csak olyan társaságok neve van a listákon, amelyeknek nincs közük ezekhez a balesetekhez.
A feketelisták közzétételét elsőként szorgalmazó Franciaország azonban a biztonságosnak tartott légitársaságok nyilvántartásában is az élen jár: úgynevezett fehérlistáján most kilencvenhárom név szerepel. Ezek túlnyomó többsége nyugat-európai társaságokat jelöl, Európán kívül csak négy céget említ. Ezek a Japan Airlines, az amerikai Delta Airlines, az Air New Zealand és a Royal Air Maroc. A jegyzék nem tartalmazza egyetlen, az unióhoz tavaly csatlakozott állam légitársaságait sem, igaz, ezek a már ismert feketelistákra sem kerültek föl. A biztonságosnak elismert cégeket tartalmazó olasz lista viszont felsorolja mind az öt magyar légitársaságot, amely olasz repülőterekre is küld gépeket.
Biztató fejlemény, hogy az európai polgári repülési konferencia 35 tagállamának képviselői szombaton Brassóban támogatták az Európai Bizottság álláspontját: egységes irányelvek alapján kell dönteni a repülésbiztonság követelményeit megsértő légtársaságok sorsáról.
A legutóbbi tragédiák. Csak ebben a hónapban négy utasszállító járt szerencsétlenül. Viharba került Peruban s a brazil határnál az őserdőbe zuhant augusztus 24-én a dél-amerikai ország állami légitársasága, a Tans egyik Limából Pucallpába tartó Boeing 737-200-as gépe. Több mint negyvenen életüket vesztették, ötvenketten élték túl a balesetet. Százhatvan emberrel a fedélzetén Venezuelában augusztus 16-án földhöz csapódott egy francia állampolgárságú, martinique-i turistákat szállító kolumbiai repülő. Senki nem élte túl a tragédiát. Augusztus 14-én 121-en haltak meg, amikor Athénnél – máig nem tisztázott körülmények között – domboldalnak csapódott a ciprusi Helios Airways egyik Boeing 737-ese. Hajtóműgondok miatt kényszerleszállást kísérelt meg, de a tengerbe esett augusztus 6-án egy – az olaszországi Bariból Tunéziába tartó – utasszállító repülőgép Szicília partjai előtt. A gép fedélzetén utazó harminckilenc ember közül tizenkilencen meghaltak, többen súlyosan megsérültek.