Kevés a gyár, nem lesz mit bezárni

A választások közeledtére csendesedni látszik a gyárbezárási hullám Hajdú-Biharban, bár az is igaz, a szociálliberális kormány gazdaságpolitikája következtében nem sok bezárni való üzem maradt a megyében.

2005. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan jelentős termelőüzemek szűntek meg 2002 tavasza után, mint a több mint százéves debreceni dohánygyár vagy a több mint ezer embernek munkát adó baromfi-feldolgozó, ami a felszámolás alá került Hajdú-Bét tulajdonában volt.
Az ugyancsak évszázados múltú MÁV járműjavító üzem következett volna, ám Kósa Lajos debreceni polgármester határozott fellépésének köszönhetően a terv függőben maradt. Ám nem maradhatott meg teljes egészében a nyolcszáz embert foglalkoztató kft.: néhány hónappal ezelőtt a dolgozók több mint felét szélnek eresztették, az üzem területét pedig harmadára csökkentették. A „maradékot” lakópark céljára árulja a MÁV Rt. A kft.-hez közel álló jól értesült források úgy tudják, a járműjavító bezárása nem került le a napirendről. Ha a szocialisták nyernek, a választások után végképp befejezik a termelést a nagy hagyományú üzemben.
Egyelőre megmenekült a csődtől a jelentős foglalkoztatást biztosító hajdúnánási Mode 3 Kft.: az 580 textilipari dolgozót alkalmazó társaság az utóbbi hónapokban kétszer kapott bértámogatást. Az örvendetes tényt a városban sokan azzal indokolják, hogy Éles András polgármester a nagyobbik kormányzó párt képviseletében nyert 2002-ben, és azóta is kiváló kapcsolatokat ápol a központtal.
Év elején röppent fel a hír, hogy felszámolják a Friesland tulajdonában lévő hajdúböszörményi sajtüzemet. A terv mindenkit megdöbbentett, hiszen a gyár minőségi termékekkel, jelentős exportpiacokkal rendelkezett. A vezérigazgatóság szűkszavú közleményében azzal indokolta a döntést, hogy a gyár gazdaságtalanul működik. A termelés azóta leállt, folyik a raktárak kisöprése, a hírek szerint szeptemberben valóban bezárják a gyárat, pedig arra több vevő is jelentkezett.
A szolgáltató vállalatok közül az utóbbi időben többször is nehéz helyzetbe került a Hajdú Volán Rt., ami leginkább arra vezethető viszsza, hogy a vidéki tömegközlekedési vállalatokat a fővárosihoz képest csak töredékekkel segíti a központi büdzsé. Az elégtelen bevétel következtében a Hajdú Volán – hasonlóan az ország többi Volán-vállalatához – nem tudja lecserélni öreg buszparkját. Ez pedig nemcsak kényelmetlenséget okoz az utasoknak, de veszélyeztetheti az utazás biztonságát is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.