Van némi biztonsági kockázata annak, hogy a Discovery űrsikló pilótafülkéjének ablaka alatt felszakadt a hőszigetelő burkolat a július 26-i start után – közölte Wayne Hale, az űrsiklóprogram helyettes vezetője. A beismerés nem sokkal azután hangzott el, hogy a NASA bejelentette: javítás híján is baj nélkül hazatérhet az űrrepülőgép a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), ezért nincs szükség arra, hogy az asztronauták újabb űrsétán próbálják megjavítani a burkolatot – írta a Space.com.
Hale elmondta, a szénalapú hőszigetelés, amely több mint ötven centiméter hosszan felhasadt és visszahajlott, valószínűleg nem szakad le, amikor az űrrepülőgép nagy sebességgel belép a Föld légkörébe. Annak, hogy ez megtörténik, s a lerepülő szigetelődarab nekiütközik az űrsikló legsérülékenyebb részeinek, a NASA kutatóközpontjaiban végzett modellkísérletek szerint mindössze 1,5 százalék az esélye. Hale hangsúlyozta: a javítás nagyobb kockázattal járt volna, mint ha a Discovery sérült hőszigeteléssel kísérli meg a hétfői landolást Floridában. A beavatkozás miatt ugyanis újabb törmelékek keletkeztek volna, amelyek kárt tehettek volna a siklóban, sőt a javítást végző űrhajós szkafanderében is.
Ugyanez okból nem indulhat a hét asztronauta megmentésére az Atlantis. Amíg ugyanis az űrrepülőgépek üzemanyagtartályának nagyobb szigetelődarabjai is leválhatnak a felbocsátáskor, nem vállalható az újabb baleset kockázata – magyarázta Hale.
Arról a lehetőségről, hogy azok az orosz Szojuz űrhajók is lehozhatnák az asztronautákat, amelyek a Columbia két és fél évvel ezelőtti katasztrófája óta a Föld és az ISS között ingáznak az amerikai gépek helyett, már nem esett szó. Végtére is „csak” másfél százalék a valószínűsége annak, hogy a Discovery felrobban.
Puzsér kávézója miatt nehezítik meg a ferencvárosi lakók életét
