Kockázatos javítás az űrben

A Discovery egyik asztronautájára vár a feladat, hogy kijavítsa az űrrepülőgép felszálláskor megsérült burkolatát – döntött a NASA. A program vezetői továbbra is bíznak abban, hogy a repülőgép a Nemzetközi Űrállomásról baj nélkül visszahozza a Földre a fedélzetén utazókat.

MN-összeállítás
2005. 08. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az űrhajózás történetében példátlan döntést hozott a NASA: a Discovery egyik asztronautájának a kozmoszban kell kijavítania az űrrepülőgép burkolatát, amely a floridai start után megsérült – adta hírül a BBC.
Stephen Robinsonra vár majd a feladat, hogy az űrsikló hasán lévő hővédő csempék közül több helyütt kitüremkedő tömítéseket eltávolítsa, illetve egy szintbe hozza a csempékkel. A tömítéseket nem a szigetelésnek az űrsikló felbocsátásakor levált darabjai sértették meg, azok az erős vibráció miatt púposodtak fel. Az egyik 2,2, a másik 2,8 centiméterre lóg ki a csempék közül.
Az űrkutatási ügynökség hangsúlyozta: a Columbia űrsikló, amely 2003-ban a Földre való viszszatéréskor felrobbant a hővédő pajzsnak a misszió kezdetén elszenvedett sérülése miatt, egy nyolc évvel korábbi útja után baj nélkül landolt, noha akkor a hővédő csempéi között a tömítés egy helyütt a most tapasztaltnál jóval nagyobb mértékben, 3,5 centiméterre kitüremkedett. A NASA szerint azonban nem zárható ki teljesen, hogy amikor az űrjármű belép a földi atmoszférába, a kiálló részek légörvényt keltenek, s emiatt a Discovery túlforrósodik. Emlékeztettek arra, hogy éppen az űrrepülőgép hasa az, amelynek hőmérséklete az 1260 Celsius-fokot is meghaladhatja, amikor húszezer kilométeres sebességgel behatol a légkörbe. Márpedig a kitüremkedések miatt kiszámíthatatlan turbulencia ezt a hőmérsékletet 10–30 százalékkal megemelheti.
A felszálláskor megsérült hővédő csempék is magukban hordják a túlforrósodás veszélyét, erről a gondról azonban a NASA illetékesei mindössze azt mondták: szerintük a károsodás nem jelentős.
Így hát Stephen Robinsonnak a Nemzetközi Űrállomás tizenöt méteres robotkarjának segítségével meg kell kísérelnie lecsípni a kitüremkedő tömítéscsíkokat, ha pedig ez nem sikerül, speciális fűrésszel kell őket eltávolítania.
A vállalkozás igen kockázatos, hiszen egy vigyázatlan mozdulat újabb sérüléseket okozhat a gép testén. Wayne Hale-nek, az űrrepülőgép-program helyettes vezetőjének azonban nincs kétsége, hogy a manőver sikerül majd. Szerinte a Discovery asztronautái szeretik a kihívást, megfogalmazása szerint az úgy kell nekik, mint egy falat kenyér. Az életükért küzdő űrhajósok véleményét nem közölték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.