Feltehetően mind a 115 utas és a hattagú személyzet is meghalt annak a ciprusi utasszállító repülőgépnek a fedélzetén, amely tegnap zuhant le Görögországban, Athéntól negyven kilométerre északra – adta hírül a BBC. A mentőalakulatok lapzártáig csaknem harminc szénné égett holtestet találtak meg a becsapódáshoz közeli, hegyvidéki területen. Egy szemtanú szerint a zuhanás után mindenfelé alkatrészdarabok szóródtak szét, ezért csoda lenne, ha bárkit is élve találnának meg. Feltételezését valószínűsíti, hogy a délben történt katasztrófa után néhány órával a görög rendőrség bejelentette: értesüléseik szerint senki nem élte túl a tragédiát.
Az athéni irányítótorony dél körül észlelte a Larnacából a görög fővároson keresztül a csehországi Prágába tartó Boeing 737-es vészjelzéseit. Mivel a légi jármű nem válaszolt a torony jelzéseire, a görög légierő két F16-os vadászgépe indult útnak, hogy kiderítsék, mi történt. A vadászgépek pilótái a Helios Airways járata mellé repülve látták, hogy a másodpilóta összegörnyedve ül székében, míg a kapitányt nem sikerült megpillantaniuk.
Az utasok többsége vélhetően ciprusi volt: ötvenkilenc felnőtt és nyolc gyermek szállt volna ki Athénban, míg negyvennyolcan Prágáig akartak utazni.
Az utasok közben sms-ekkel próbáltak kapcsolatba lépni a külvilággal. Tájékoztatásuk szerint a gépen nem volt oxigén, és a hőmérséklet rohamosan csökkent. A BBC úgy tudja: volt olyan rövid szöveges üzenet is, amely szerint a pilóták eszméletlenek voltak, az emberek pedig megfagytak.
Az F16-osok nem tudtak mást tenni, mint addig kísérték a gépet, amíg az utasszállító Kálamosz kikötőváros mellett, Grammatikosz városkánál 12 óra 20 perckor lezuhant, szerencsére lakatlan területen, egy hegyoldalban.
Nem volt magyar állampolgár a szerencsétlenül járt ciprusi gépen az előzetes, de még pontosításra szoruló utaslista szerint – tájékoztatta tegnap az MTI-t Kőrösi Csaba athéni magyar nagykövet. Elmondta: csak az utaslista ellenőrzése után lehet végleges megállapításokat tenni.
A vadászpilóták a Boeing kapitányát nem, de egy harmadik embert láttak a pilótafülkében, ezért a légügyi hatóságok elképzelhetőnek tartják, hogy a szerencsétlenség oka terrortámadás vagy gépeltérítés volt. Elképzelhető az is, hogy a tragédiát robbanás, esetleg tűz okozta. A ciprusi légiirányítás azt gyanítja, hogy az utastérben a légnyomás drasztikus zuhanása okozta a katasztrófát. A Boeing 737-es légkondicionáló, légellátó rendszerével már korábban is akadtak műszaki gondok, ezért az sem kizárt, hogy megsérült az utastér hermetikus zárása.
Kosztasz Karamanlisz görög kormányfő szabadságát megszakítva visszatért Athénba a légi szerencsétlenség hírére. A katasztrófa Görögország történelmének legsúlyosabb légi tragédiája – emlékeztetett a Reuters.
A Helios Airwayst 1999-ben alapították, Ciprus első független légitársaságaként – tárta fel a cég múltját a brit közszolgálati televízió. A Helios az Egyesült Királyságba, Strasbourgba, Szófiába, Athénba, Dublinba, Varsóba és Prágába indít járatokat. A cég flottája négy Boeing 737-es utasszállító repülőgépből áll.
Újabb légi baleset Olaszországban. Ismeretlen okok miatt lezuhant egy kisrepülőgép Olaszország déli részén, a Nápolytól 275 kilométerre délre fekvő San Lorenzo Bellizi nemzeti parkban. A jármű két olasz utasa életét vesztette. Szemtanúk szerint a légi jármű kényszerleszállást kísérelt meg végrehajtani egy mezőn, ám a földre zuhant és kigyulladt. (MTI)
Szén-monoxid-mérgezés gyanújával vittek kórházba egy embert
