A budapesti Városháza közlekedési ügyosztályának alosztálya előre és írásban kötötte ki a nagy nyári útfelújításokat végző cégeknek, hogyan s mely PR-cégekkel kössenek szerződéseket. A mintegy ötvenmillió forintos kommunikációs feladatokat elnyerő társaságokból több is az SZDSZ-hez köthető.
A birtokunkba került dokumentum tanúsága szerint a Főpolgármesteri Hivatal alosztályvezetője a következőket tanácsolta a rekonstrukciókat ellátó vállalatoknak: „A szerződéskötéssel kapcsolatban a PR-cégek meg fogják önöket keresni. A szerződéseket az általunk felhasználható tartalékkeret terhére, kizárólag részemről szignáltan és a PR-cég által aláírtan szabad megkötni.” A megbízott reklámügynökségek között megtalálható a One Nation Communications és a Privy Council nevű társaság is. A cégtári adatok szerint mindkettő Szabados Krisztiánhoz és Somogyi Zoltánhoz, valamint a kormány közeli Klubrádió egyik tulajdonosához, Arató Andráshoz köthető. Szabados korábban a szabad demokraták elnöki kabinetjében dolgozott, majd a párt sajtófőnöke is volt, Somogyi pedig a Political Capital elemzőcég egyik vezetője.
Az útfelújítások PR-jára fordított pénzt nem a rekonstrukciót végző cégek biztosítják, hanem a főváros közpénzből. Júniusban ötvenmillió forintot fordítottak a reklámcégek megbízásaira. Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója korábban azt mondta, hogy bárki jelentkezhetett a PR-munkára, s tagadta, hogy előírták volna, kit válasszanak a kivitelezők. A PR-cégek azt állítják: szabályos közbeszerzési eljárással választották ki az útfelújító társaságokat, akiknek a szerződésében külön rész foglalkozik a kötelezően ellátandó kommunikációs feladatokkal. Mindezt a Városháza közbeszerzési bizottsága is jóváhagyta. Ennek ellenére Deák András, az utóbbi testület MKDSZ-es elnöke feljelentést tett a rendőrségen ismeretlen tettes ellen hűtlen kezelés, hivatali visszaélés és vesztegetés gyanúja miatt. Az elnök ugyanis úgy véli: tudatosan aprózták szét a kommunikációs megbízásokat, hogy az egyes esetekben a hétmillió forintos közbeszerzési értékhatár alá kerüljenek a PR-megbízások.
Ismeretes az is, hogy a 4-es metró kommunikációs pályázatának már lezárult az előminősítéses szakasza, így már csak két cég van versenyben, a Sawyer Miller Group, amely korábban közbeszerzés nélkül a metróberuházás felszíni munkáihoz kapcsolódóan már végzett tájékoztatási feladatokat közpénzből, a másik pedig az M&H kommunikációs cég. Előbbi cég elnöke Bruck Gábor, Demszky Gábor korábbi tanácsadója, ám itt dolgozott vezető beosztásban Nyáry Krisztián is, aki jelenleg is a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Az M&H ügyvezető igazgatója az a Matkó István, aki Horn Gyulának volt a személyes tanácsadója, a rendszerváltásig pedig a minisztertanács hivatalában tevékenykedett főtanácsosként.
A kulturált ebtartásért programra elkülönített 200 millió forintból 83,9 milliót fordítanak szintén közpénzből kommunikálásra. A fővárosi lakosoknak valóban sok bosszúságot okozó, kulturálatlan ebtartás megváltoztatása érdekében a Geszti Péter és Fatér Barna érdekeltségébe tartozó Arc Művészeti Szolgáltató Kft., valamint a McCann Erickson indíthat kommunikációs offenzívát. Az Arc Kft. 15 millió forintnyi közpénzt, míg a külföldi tulajdonú Erickson 68,9 milliót kapott a fővárosi önkormányzattól. Magára a kutyaürülék felszedése érdekében indított programra, tehát zacskós berendezések gyártására és felszerelésére 116 millió forint jut. Lapunk először írt erről az ügyről, de azóta a Reggelnek köszönhetően az is kiderült, hogy a két PR-céget ugyan pályázat útján választották ki, de nem közbeszerzési eljárás keretében. Az Arc alapítói – cégeiken keresztül – egyébként számos állami megrendeléshez jutottak a kormányváltás óta. Őket bízták meg például az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány imázsának megtervezésével. A Fatér Barna és Geszti Péter nevével fémjelzett Neo Internet Kft. készíthette az informatikai minisztérium honlapjának arculatát. Az oktatási tárca logójára kiírt pályázatot Fatér egyik cége nyerte, és ő tervezhette az MTV új logóját is. Ismert, Geszti Péter az SZDSZ 2002-es választási kampányában segédkezett: vállalkozása, az Akció Produkció készítette a párt egyes választási plakátjait.
A városháza nagyobb kommunikációs tenderei közül egyébként folyamatban van még a 4-es metró 300 millió forintos pályázata mellett a csepeli központi szennyvíztisztító PR-projektje is. Erre szintén százmilliós nagyságrendű összeget készül elkölteni a főváros.
Gy. Németh Erzsébet, az MSZP fővárosi frakcióvezetője az útfelújítások PR-szerződéseinek ügyében tett rendőrségi feljelentésre reagálva lapunknak elmondta: a Deák András vezette közbeszerzési bizottság tavasszal egyhangúlag jóváhagyta az útfelújítások közbeszerzési eljárásait, ennek a tendernek része volt a lakossági tájékoztató PR-munka is. A frakcióvezető továbbiakban a nyomozás lezárásáig nem nyilatkozik az ügyről. – A kulturált ebtartásért indított kampánnyal egyetértek, és azt is támogatom, hogy a járdatakarítás, a gépek és az ürülékgyűjtő-zacskók beszerzése mellett az emberek tudatformálását elősegítő reklámokra is költsön a fővárosi önkormányzat – fűzte hozzá Gy. Németh Erzsébet.
Wintermantel Zsolt (Fidesz–MKDSZ) fővárosi frakcióvezető-helyettes szerint a közpénzek felhasználásánál az a legfontosabb, hogy az eljárás minél hatékonyabb és átláthatóbb legyen. – Az útfelújítások esetében egyik sem valósult meg, hiszen a lakossági tájékoztatás nem volt megfelelő, és az is előfordult, hogy elmaradt. Az átláthatóságról sokat mond, hogy rendőrségi feljelentés is született az ügyben, amelyet Deák András kereszténydemokrata politikus, a közbeszerzési bizottság elnöke tett. Úgy tűnik, hogy Demszky Gáborék csak beszélni szeretnek a fejlesztésekről, tenni nem. Ezt bizonyítja, hogy a központi szennyvíztisztító építése még el sem kezdődött, máris tízmilliókat költöttek propagandára, tanácsadásra. A kutyagumis kampány is csak akkor érheti el célját, ha több pénzt fordítanak az eszközökre, mint reklámra – szögezte le Wintermantel.
– Építeni kell, nem reklámozni – nyilatkozta lapunknak Szőke László, az MDF fővárosi frakcióvezetője, aki szerint elfogadhatatlan, hogy a központi szennyvíztisztító 180 milliárd forintos beruházásából 500 milliót PR-célokra fordítanak. – A négyes metró propagálására is elköltenek több mint 300 millió forintot – emlékeztetett a frakcióvezető, hozzátéve: a kutyapiszok-kampánynál indokolt a reklámozás, amelynek mértéke viszont eltúlzott. Szőke botrányosnak tartja az útfelújítási PR-szerződések ügyét is, ám kérdésünkre azt mondta, nem kezdeményeznek közgyűlési vizsgálatot, mert a baloldali többség eddig minden ilyen kezdeményezést megakadályozott.
Zsinka László, a fővárosi MIÉP frakcióvezetője szerint egész egyszerűen elkommunikálják a közpénzeket Budapesten. Ezek a milliárdok, nem is említve a tanácsadásokra elszórt pénzeket, az utóbbi években mind a városvezetést alkotó pártok holdudvarához jutottak – fogalmazott a politikus. A MIÉP-es városatya úgy látja: sokkal kevesebb pénzt kellene fordítani a PR-ra, ráadásul néhány közérdekű közlemény, információs tábla és sajtótájékoztató megtartása elegendő volna a megfelelő tájékoztatásra. Ehhez még cégeket sem kellene megbízni – tette hozzá, majd megjegyezte: Demszky csak kommunikálni akar, egyebet nem tud, a város eközben pusztul. Igazán itt az ideje, hogy a városvezetés saját távozását kommunikálja – tette hozzá.
Bőhm András, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője lapunknak az útfelújítások ügyéről nem kívánt nyilatkozni, arra hivatkozva, hogy a rendőrség vizsgálatát meg kell várni. Budapest utcáinak kutyapiszok-mentesítése érdekében a meggyőzést, a kampányt tartja a legcélravezetőbbnek. – Egyetértek azzal, hogy a kulturált ebtartás népszerűsítésére szánt 200 millió forintos keret csaknem felét reklámra fordítják – közölte Bőhm.
Elveszett vizsgálat. A Fővárosi Közgyűlés koalíciós többsége tegnapi ülésén napirendre sem vette Atkári János jogköreitől megfosztott független főpolgármester-helyettes az útfelújítások PR-ügyei tisztázására javasolt vizsgálati kezdeményezését. A politikus a fővárosi pénzügyi, valamint a jogi bizottságot kérte volna föl, hogy teljeskörűen vizsgálja meg a megbízások szabályszerűségét.
Újabb osztrák útzár lehetetleníti el a magyar ingázókat