Méregdrágán kommunikáló világváros

Demszky Gábor horvátországi nyaralóépítése, terepjáró-kölcsönzése után ismét gyanús megbízásoktól hangos a budapesti Városháza. Hetek óta jelennek meg többek között a Magyar Nemzet hasábjain újabb és újabb fejlemények arról, hogy a Főpolgármesteri Hivatal miképpen költi százmilliós tételekben PR-ra, tanácsadásra és kommunikációra a közpénzeket. Minden beruházás, útfelújítás, kutyaürülék-eltávolítás esetén súlyos milliók vándorolnak részben olyan kommunikációs cégek zsebébe, amelyek a liberális városvezetés holdudvarához kötődnek.

2005. 08. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A budapesti Városháza közlekedési ügyosztályának alosztálya előre és írásban kötötte ki a nagy nyári útfelújításokat végző cégeknek, hogyan s mely PR-cégekkel kössenek szerződéseket. A mintegy ötvenmillió forintos kommunikációs feladatokat elnyerő társaságokból több is az SZDSZ-hez köthető.
A birtokunkba került dokumentum tanúsága szerint a Főpolgármesteri Hivatal alosztályvezetője a következőket tanácsolta a rekonstrukciókat ellátó vállalatoknak: „A szerződéskötéssel kapcsolatban a PR-cégek meg fogják önöket keresni. A szerződéseket az általunk felhasználható tartalékkeret terhére, kizárólag részemről szignáltan és a PR-cég által aláírtan szabad megkötni.” A megbízott reklámügynökségek között megtalálható a One Nation Communications és a Privy Council nevű társaság is. A cégtári adatok szerint mindkettő Szabados Krisztiánhoz és Somogyi Zoltánhoz, valamint a kormány közeli Klubrádió egyik tulajdonosához, Arató Andráshoz köthető. Szabados korábban a szabad demokraták elnöki kabinetjében dolgozott, majd a párt sajtófőnöke is volt, Somogyi pedig a Political Capital elemzőcég egyik vezetője.
Az útfelújítások PR-jára fordított pénzt nem a rekonstrukciót végző cégek biztosítják, hanem a főváros közpénzből. Júniusban ötvenmillió forintot fordítottak a reklámcégek megbízásaira. Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója korábban azt mondta, hogy bárki jelentkezhetett a PR-munkára, s tagadta, hogy előírták volna, kit válasszanak a kivitelezők. A PR-cégek azt állítják: szabályos közbeszerzési eljárással választották ki az útfelújító társaságokat, akiknek a szerződésében külön rész foglalkozik a kötelezően ellátandó kommunikációs feladatokkal. Mindezt a Városháza közbeszerzési bizottsága is jóváhagyta. Ennek ellenére Deák András, az utóbbi testület MKDSZ-es elnöke feljelentést tett a rendőrségen ismeretlen tettes ellen hűtlen kezelés, hivatali visszaélés és vesztegetés gyanúja miatt. Az elnök ugyanis úgy véli: tudatosan aprózták szét a kommunikációs megbízásokat, hogy az egyes esetekben a hétmillió forintos közbeszerzési értékhatár alá kerüljenek a PR-megbízások.
Ismeretes az is, hogy a 4-es metró kommunikációs pályázatának már lezárult az előminősítéses szakasza, így már csak két cég van versenyben, a Sawyer Miller Group, amely korábban közbeszerzés nélkül a metróberuházás felszíni munkáihoz kapcsolódóan már végzett tájékoztatási feladatokat közpénzből, a másik pedig az M&H kommunikációs cég. Előbbi cég elnöke Bruck Gábor, Demszky Gábor korábbi tanácsadója, ám itt dolgozott vezető beosztásban Nyáry Krisztián is, aki jelenleg is a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Az M&H ügyvezető igazgatója az a Matkó István, aki Horn Gyulának volt a személyes tanácsadója, a rendszerváltásig pedig a minisztertanács hivatalában tevékenykedett főtanácsosként.
A kulturált ebtartásért programra elkülönített 200 millió forintból 83,9 milliót fordítanak szintén közpénzből kommunikálásra. A fővárosi lakosoknak valóban sok bosszúságot okozó, kulturálatlan ebtartás megváltoztatása érdekében a Geszti Péter és Fatér Barna érdekeltségébe tartozó Arc Művészeti Szolgáltató Kft., valamint a McCann Erickson indíthat kommunikációs offenzívát. Az Arc Kft. 15 millió forintnyi közpénzt, míg a külföldi tulajdonú Erickson 68,9 milliót kapott a fővárosi önkormányzattól. Magára a kutyaürülék felszedése érdekében indított programra, tehát zacskós berendezések gyártására és felszerelésére 116 millió forint jut. Lapunk először írt erről az ügyről, de azóta a Reggelnek köszönhetően az is kiderült, hogy a két PR-céget ugyan pályázat útján választották ki, de nem közbeszerzési eljárás keretében. Az Arc alapítói – cégeiken keresztül – egyébként számos állami megrendeléshez jutottak a kormányváltás óta. Őket bízták meg például az Európai Unió Kommunikációs Közalapítvány imázsának megtervezésével. A Fatér Barna és Geszti Péter nevével fémjelzett Neo Internet Kft. készíthette az informatikai minisztérium honlapjának arculatát. Az oktatási tárca logójára kiírt pályázatot Fatér egyik cége nyerte, és ő tervezhette az MTV új logóját is. Ismert, Geszti Péter az SZDSZ 2002-es választási kampányában segédkezett: vállalkozása, az Akció Produkció készítette a párt egyes választási plakátjait.
A városháza nagyobb kommunikációs tenderei közül egyébként folyamatban van még a 4-es metró 300 millió forintos pályázata mellett a csepeli központi szennyvíztisztító PR-projektje is. Erre szintén százmilliós nagyságrendű összeget készül elkölteni a főváros.
Gy. Németh Erzsébet, az MSZP fővárosi frakcióvezetője az útfelújítások PR-szerződéseinek ügyében tett rendőrségi feljelentésre reagálva lapunknak elmondta: a Deák András vezette közbeszerzési bizottság tavasszal egyhangúlag jóváhagyta az útfelújítások közbeszerzési eljárásait, ennek a tendernek része volt a lakossági tájékoztató PR-munka is. A frakcióvezető továbbiakban a nyomozás lezárásáig nem nyilatkozik az ügyről. – A kulturált ebtartásért indított kampánnyal egyetértek, és azt is támogatom, hogy a járdatakarítás, a gépek és az ürülékgyűjtő-zacskók beszerzése mellett az emberek tudatformálását elősegítő reklámokra is költsön a fővárosi önkormányzat – fűzte hozzá Gy. Németh Erzsébet.
Wintermantel Zsolt (Fidesz–MKDSZ) fővárosi frakcióvezető-helyettes szerint a közpénzek felhasználásánál az a legfontosabb, hogy az eljárás minél hatékonyabb és átláthatóbb legyen. – Az útfelújítások esetében egyik sem valósult meg, hiszen a lakossági tájékoztatás nem volt megfelelő, és az is előfordult, hogy elmaradt. Az átláthatóságról sokat mond, hogy rendőrségi feljelentés is született az ügyben, amelyet Deák András kereszténydemokrata politikus, a közbeszerzési bizottság elnöke tett. Úgy tűnik, hogy Demszky Gáborék csak beszélni szeretnek a fejlesztésekről, tenni nem. Ezt bizonyítja, hogy a központi szennyvíztisztító építése még el sem kezdődött, máris tízmilliókat költöttek propagandára, tanácsadásra. A kutyagumis kampány is csak akkor érheti el célját, ha több pénzt fordítanak az eszközökre, mint reklámra – szögezte le Wintermantel.
– Építeni kell, nem reklámozni – nyilatkozta lapunknak Szőke László, az MDF fővárosi frakcióvezetője, aki szerint elfogadhatatlan, hogy a központi szennyvíztisztító 180 milliárd forintos beruházásából 500 milliót PR-célokra fordítanak. – A négyes metró propagálására is elköltenek több mint 300 millió forintot – emlékeztetett a frakcióvezető, hozzátéve: a kutyapiszok-kampánynál indokolt a reklámozás, amelynek mértéke viszont eltúlzott. Szőke botrányosnak tartja az útfelújítási PR-szerződések ügyét is, ám kérdésünkre azt mondta, nem kezdeményeznek közgyűlési vizsgálatot, mert a baloldali többség eddig minden ilyen kezdeményezést megakadályozott.
Zsinka László, a fővárosi MIÉP frakcióvezetője szerint egész egyszerűen elkommunikálják a közpénzeket Budapesten. Ezek a milliárdok, nem is említve a tanácsadásokra elszórt pénzeket, az utóbbi években mind a városvezetést alkotó pártok holdudvarához jutottak – fogalmazott a politikus. A MIÉP-es városatya úgy látja: sokkal kevesebb pénzt kellene fordítani a PR-ra, ráadásul néhány közérdekű közlemény, információs tábla és sajtótájékoztató megtartása elegendő volna a megfelelő tájékoztatásra. Ehhez még cégeket sem kellene megbízni – tette hozzá, majd megjegyezte: Demszky csak kommunikálni akar, egyebet nem tud, a város eközben pusztul. Igazán itt az ideje, hogy a városvezetés saját távozását kommunikálja – tette hozzá.
Bőhm András, az SZDSZ fővárosi frakcióvezetője lapunknak az útfelújítások ügyéről nem kívánt nyilatkozni, arra hivatkozva, hogy a rendőrség vizsgálatát meg kell várni. Budapest utcáinak kutyapiszok-mentesítése érdekében a meggyőzést, a kampányt tartja a legcélravezetőbbnek. – Egyetértek azzal, hogy a kulturált ebtartás népszerűsítésére szánt 200 millió forintos keret csaknem felét reklámra fordítják – közölte Bőhm.

Elveszett vizsgálat. A Fővárosi Közgyűlés koalíciós többsége tegnapi ülésén napirendre sem vette Atkári János jogköreitől megfosztott független főpolgármester-helyettes az útfelújítások PR-ügyei tisztázására javasolt vizsgálati kezdeményezését. A politikus a fővárosi pénzügyi, valamint a jogi bizottságot kérte volna föl, hogy teljeskörűen vizsgálja meg a megbízások szabályszerűségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.