Reptér-privatizáció: újabb forduló

Sajtóhírek szerint jelentős informatikai adatvesztés történt a Budapest Airport Rt.-nél, ám a cég szerint nincs szó komoly problémáról. A Fidesz a helyzet tisztázása érdekében felszólította a kormányt és Veres János pénzügyminisztert, hogy haladéktalanul rendeljen el szakmai vizsgálatot a BA Rt.-nél. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég magánosítására aspirálóknak keddig kell megtenniük kezdő ajánlatukat.

Hunyor Erna
2005. 08. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt hét közepén másfél ezer gigabájtnyi adat vált hozzáférhetetlenné a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. informatikai rendszerének meghibásodása miatt – állította a Heti Válasz. A cikk szerint a meghibásodás akár a BA Rt. privatizációs folyamatát is befolyásolhatja.
Összesen 100-150 gigabájtnyi e-mail semmisült meg, ám mindenről van biztonsági mentés – nyilatkozta lapunknak Szollár Domokos, a BA Rt. kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Mint mondta, az adatokat őrző háttértárolók egyike omlott össze, és emiatt úgy háromhétnyi elektronikus levél digitális másolata veszett el. Ez jelentősnek nem mondható, ráadásul mivel szerződéseket, tervezeteket nem továbbítanak e-mailen, így az eset nem befolyásolhatja a BA Rt. korábban meghirdetett magánosítási folyamatát. Ugyanerről számolt be tegnap délután László Boglár kormányszóvivő is.
Oravecz Péter, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. kommunikációs igazgatója lapunkkal közölte, jelen pillanatban nincs információja arról, hogy bármitől is csúszna a Ferihegyi repteret üzemeltető cég privatizációs eljárása. Márton Attila fideszes országgyűlési képviselő ugyanakkor a Magyar Nemzettel azt közölte, hogy a helyzet tisztázása érdekében szakmai vizsgálatra szólították fel Veres János pénzügyminisztert. Az ellenzéki párt képviselője szerint a vizsgálatra azért van szükség, mert véleményük szerint a Gyurcsány-kormány és az illetékesek hallgatnak és titkolóznak. Nem adnak korrekt tájékoztatást a rendszerhiba és az adatvesztés súlyosságáról, valamint arról, hogyan befolyásolja mindez a cég működését, s hogyan érinti a meglévő szerződéseket.
Mint arról többször beszámoltunk, július 12-én tíz cég jutott a BA Rt. privatizációjának második körébe. A következő forduló jövő hét kedden zárul; eddig kell megtenniük kezdő ajánlatukat a BA Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagjára aspirálóknak. Közülük kerülnek majd ki azok, akik november másodikáig kötelező érvényű ajánlatot tehetnek a BA Rt. megszerzésére. Az első fordulóba az Abertis Group, az Ontario Teacher’s Pension Plan, az Aena Internacional, az ACDL és a TBI konzorciuma, a BAA International Holdings Ltd., valamint a Wallis Ingatlan Rt. konzorciuma, a Copenhagen Airports A/S-t, az Euroinvest Közép-európai Befektetési Rt., az Aeroporto di Venezia Marco Polo S. p. a., a TriGránit Fejlesztési Rt., az OTP Bank és a Mol Rt. konzorciuma, a Ferrovial Aeropuertos SA, a Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int. konzorciuma, a Fraport AG és a Deutsche Bank AG konzorciuma, a Hochtief AirPort GmbH és a Hochtief AirPort Capital GmbH konzorciuma, a Macquarie Airports Holdings Ltd., a Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi (TAV) nevű török cég, valamint a Terra Firma Investment (GP) 2 Ltd. pályázata érkezett meg.
A felsorolt cégek közül legtöbbet a „nemzeti” konzorciumról lehet tudni. A négy cégből szerveződött szövetségben az Euroinvest Rt. 32, a TriGránit Rt. 24, az olasz SAVE SpA 20, az OTP Bank 16, a Mol Rt. pedig nyolc százalékkal veszi ki a részét. A privatizációval kapcsolatban Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója azt mondta, azért pályáznak, mert a reptér fejlesztése az egész magyar gazdasági fejlődés egyik záloga, és nem szeretnék, ha a társaság esetleg olyan tulajdonoshoz kerülne, aki ezt nem tartja szem előtt.
Egyes információk szerint várhatóan előretolt uniós hadállásként használná Ferihegyet a török TAV társaság. A Tepe és Akfen építőipari, illetve ingatlanfejlesztő cég írányította TAV több törökországi repülőteret üzemeltet, és számos közel-keleti – egyiptomi, iráni, egyesült arab emírségekbeli – projektet is indított, a Ferihegyi lenne azonban az első uniós reptere, ahová szükség esetén átirányíthatná utas- és teherforgaloma egy részét.
A spanyol Ferrovial (Ferrovial Infraestructuras SA és a Goldman Sachs Int.) konzorcium szakterülete a közlekedési és a városi infrastruktúra tervezése, építése, karbantartása. Jelen van Nagy-Britanniában, Lengyelországban, Portugáliában, Írországban, Olaszországban, az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában és Chilében is. 1998-ban kezdett el repülőterekkel foglalkozni, először Mexikóban.
A TBI-t (Abertis Group, az Ontario Teacher’s Pension Plan, az Aena Internacional, az ACDL és a TBI konzorciuma) 1994-ben alapították, s ebben az évben indult reptéri tevékenysége. Felvásárolta a cardiffi, a belfasti nemzetközi, az orlandói sanfordi nemzetközi, valamint a stockholmi Skavsta és London Luton repülőteret. Ugyanennek a konzorciumnak a tagja, az Abertis jelen van Spanyolországban, Olaszországban, Portugáliában, Argentínában, Chilében, Nagy-Britanniában, Puerto Ricóban, Kolumbiában, Marokkóban és Andorrában is. A TBI által üzemeltetett repülőtereken kívül hat további repülőteret igazgat az Abertis: négyet az Egyesült Államokban, egyet Kanadában, egyet pedig Costa Ricában.
A dán Copenhagen Airportsnak az ASUR (Mexikó), a Newcastle International (Nagy-Britannia), és a Hainan Meilan (Kína) reptéren vannak befektetései.



Értékes a BA Rt. Kiemelten foglalkozik a Ferihegyi reptér privatizációjával a Financial Times tegnapi száma, amely szerint a BA Rt. értéke elérheti a 700 millió eurót, azaz mintegy 172 milliárd forintot. A napilap úgy tudja, hogy a magyar érdekeltségű konzorcium számít az egyik legesélyesebb vevőjelöltnek. A Financial Times egy korábbi száma a világ egyik legnagyobb idei repülőtér-kiárusításának nevezte a BA Rt. privatizációját, megjegyezve, hogy Budapest egyike a legfontosabb kapuknak a régióban, s a magyar fővárost választó diszkont-légitársaságok gyors növekedésnek indultak. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.