További leépítések az állami vasútnál

Bákonyi Ádám
2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Százhetvenmillió forintot használhat fel a csoportos elbocsátások hatásának mérséklésére a MÁV a Munkaerőpiaci Alap irányító testületének döntése alapján – értesült a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Azt viszont nem tudta megmondani, hogy az összeg mekkora mértékű leépítésre, a későbbi elhelyezkedéshez szükséges átképzésre lesz elegendő. Ismertes: a MÁV az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány közreműködésével használhatja fel a pénzt arra, hogy az elbocsátásra tervezettek képzéssel, átképzéssel továbbra is munkához jussanak. Simon Dezső közlése szerint az egyes tevékenységek kiszervezése mellett tavaly nem történt jelentős leépítés a vállalatnál. Az elnök szerint az a legnagyobb baj, hogy a vasúttársaságnak nincs jóváhagyott üzleti terve az idei évre, s nem született foglalkoztatási megállapodás sem. Simon Dezső szerint 2003 óta ötvenezer vasutas él bizonytalanságban. Ennél még az is jobb lenne, ha az emberek tudnák, hogy csak fél vagy egy évig van munkájuk, utána viszont egy átképzést követően újra elhelyezkedhetnének – mondta a szakszervezet elnöke.
Lapunk érdeklődésére a MÁV-nál közölték, hogy az összeget idén és jövőre használja fel a társaság. Az elbocsátandók személyiség- és életút-feltárási programon vehetnek részt, ami alapján kiderül, hogy a jelentkező mihez ért és hol lehet állást biztosítani számára. Az idén 1800 fővel csökken a MÁV létszáma, a leépítés nagy része korengedményes és előre hozott öregségi nyugdíjazás, illetve tevékenységkihelyezés.

Vonattender: értékelés csütörtökön. A MÁV Rt. csütörtökön értékeli az elővárosi motorvonattenderen részt vevő Bombardier és a Stadler újabb beadványát, amit a pályázók tegnap juttattak el a vasúttársaságnak. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) július 4-én nyilvánította semmisnek a MÁV hivatalos eredményét, amely szerint a vasúttársaság a harminc plusz harminc motorvonat szállítására, illetve karbantartására a svájci Stadlernek és magyar partnerének, a Ganz Transelektro Rt.-nek adna megbízást. A KDb a határozatban kimondta, hogy a Bombardier-nak az összesített ár megváltoztatása nélkül olyan ajánlatot kell adnia a MÁV-nak, amiben az egyes költségelemeket (karbantartás, tisztítás, egyéb költségek) részletesen megindokolja. Ismeretes: a Bombardier a vonatok karbantartási és tisztítási költségeire évente és járművenként egy eurócentes ajánlatot adott, amit a MÁV – a valós költségek hiányára hivatkozva – érvénytelennek nyilvánított. A kanadai–német cég ezt a döntést támadta meg a KDb-nél. Dian József, a MÁV–Bombardier Kft. ügyvezető igazgatója tegnap közölte: a Bombardier megadta a MÁV számára az értékeléshez szükséges információkat. Mindez annyit jelent, hogy a pályázó Bombardier ugyanazokat az árakat adta meg, mint legutóbb, ám részletesen ismertette a MÁV-val az anyavállalat szerepvállalását, illetve a cég magyarországi jelenlétéből adódó előnyöket. Az egy eurócentes ár tehát továbbra sem fedezi az önköltséget, ám a pályázó szerint a kanadai–német nagyvállalat rendelkezik a vonatok fenntartásához szükséges háttérrel.
A MÁV a KDb határozatát követően közölte, hogy az esélyegyenlőség biztosítása érdekében a Stadlernek is megadja azt a lehetőséget, hogy – az összesített ár megváltoztatása nélkül – újabb ajánlatot adjon. A svájci cég üzleti titokra hivatkozva nem közölt részleteket újabb beadványáról, értesüléseink szerint ebben az esetben is arról van szó, hogy az általuk megadott költségeket indokolják meg a MÁV-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.