Japán lapértesülések szerint új terepjáró gyártását kezdi meg a Suzuki. A kétliteres motorral felszerelt autót a társaság japán, kínai és indiai gyára mellett Magyarországon is gyártják majd. Világviszonylatban kétszázezret szeretne eladni első lépcsőben a társaság az új modellből, amelynek kifejlesztésére csaknem félmilliárd dollárt költött. Az autót a hírek szerint azoknak a fiataloknak szánják, akik életükben először vesznek autót. A gépkocsi ára ennek megfelelően viszonylag alacsony lesz, Amerikában például 15 ezer dolláros áron – azaz nagyjából hárommillió forintért – tervezik piacra dobni. A kocsi így tíz-húsz százalékkal olcsóbb lesz, mint a konkurensek, például a Toyota vagy a Honda terepjárói.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy az esztergomi gyárban pontosan hány darab készül majd az új modellből, azt azonban igen, hogy az esztergomi üzem kapacitása alaposan megnőtt a társaság folyamatos befektetései nyomán. Az első Swift 1992-es debütálása óta a gyárban foglalkoztatottak száma 2700 főre emelkedett, a kapacitás pedig évi 200 ezer darabra nőtt. Az idén 150 ezer autó – zömében Swift és Ignis – készül a Magyar Suzukinál, a tervek szerint ebből negyvenezret hazánkban értékesítenek. Tavaly először adtak el az európai piacon százezernél több autót, ebből 95 ezer Esztergomban készült. A két éve tartó, százmilliárd forintos fejlesztéssorozatnak köszönhetően megduplázódott a gyár teljesítménye; korszerűsítették a felső üzemet, és 250 robotot telepítettek a régi és a nemrég felépült új üzembe. A beszállítókon keresztül összesen harmincezer embernek biztosít munkát a vállalat; egy részük szlovákiai magyar. Az idén folytatódnak a beruházások, az esztergomi gyár további ötvenmilliárd forintot költ a gyártókapacitás bővítésére, technológiai és modellfejlesztésekre. Szó van például egy olyan gépkocsi gyártásáról is, amelyet a Suzuki közösen fejlesztett ki a Fiattal.
A magyar társaság rekordévet könyvelhetett el tavaly. Az értékesítésből származó nettó árbevétel meghaladta a 222 milliárd forintot. Ebből a belföldi értékesítés 77,3 milliárd forinttal, az export pedig 145 milliárddal vette ki a részét. A Magyar Suzuki Rt. 2005-ben tervezett árbevétele 300 milliárd forint körül alakul.
*****
A Skoda húzza Csehországot. Az első fél évben a cseh külkereskedelem az előzetes adatok szerint 38 milliárd koronás többlettel zárt – ez a cseh föderáció 1993-as felbomlása óta a legjobb külkereskedelmimérleg-adat. Az elemzők az év egészére is többletet várnak. A cseh külkereskedelem mérlege eddig negatív volt, a kilencvenes években a deficit meghaladta a százmilliárd koronát. A külkereskedelem húzóága az autó- és autórészegység-export volt az első fél évben. A legfőbb exportőr a Skoda – jelentette az MTI.
Trump aláírta a törvénybe foglalt ígéreteit
