Új terepjáró Esztergomból

Erdősi Csaba
2005. 08. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Japán lapértesülések szerint új terepjáró gyártását kezdi meg a Suzuki. A kétliteres motorral felszerelt autót a társaság japán, kínai és indiai gyára mellett Magyarországon is gyártják majd. Világviszonylatban kétszázezret szeretne eladni első lépcsőben a társaság az új modellből, amelynek kifejlesztésére csaknem félmilliárd dollárt költött. Az autót a hírek szerint azoknak a fiataloknak szánják, akik életükben először vesznek autót. A gépkocsi ára ennek megfelelően viszonylag alacsony lesz, Amerikában például 15 ezer dolláros áron – azaz nagyjából hárommillió forintért – tervezik piacra dobni. A kocsi így tíz-húsz százalékkal olcsóbb lesz, mint a konkurensek, például a Toyota vagy a Honda terepjárói.
Azt egyelőre még nem tudni, hogy az esztergomi gyárban pontosan hány darab készül majd az új modellből, azt azonban igen, hogy az esztergomi üzem kapacitása alaposan megnőtt a társaság folyamatos befektetései nyomán. Az első Swift 1992-es debütálása óta a gyárban foglalkoztatottak száma 2700 főre emelkedett, a kapacitás pedig évi 200 ezer darabra nőtt. Az idén 150 ezer autó – zömében Swift és Ignis – készül a Magyar Suzukinál, a tervek szerint ebből negyvenezret hazánkban értékesítenek. Tavaly először adtak el az európai piacon százezernél több autót, ebből 95 ezer Esztergomban készült. A két éve tartó, százmilliárd forintos fejlesztéssorozatnak köszönhetően megduplázódott a gyár teljesítménye; korszerűsítették a felső üzemet, és 250 robotot telepítettek a régi és a nemrég felépült új üzembe. A beszállítókon keresztül összesen harmincezer embernek biztosít munkát a vállalat; egy részük szlovákiai magyar. Az idén folytatódnak a beruházások, az esztergomi gyár további ötvenmilliárd forintot költ a gyártókapacitás bővítésére, technológiai és modellfejlesztésekre. Szó van például egy olyan gépkocsi gyártásáról is, amelyet a Suzuki közösen fejlesztett ki a Fiattal.
A magyar társaság rekordévet könyvelhetett el tavaly. Az értékesítésből származó nettó árbevétel meghaladta a 222 milliárd forintot. Ebből a belföldi értékesítés 77,3 milliárd forinttal, az export pedig 145 milliárddal vette ki a részét. A Magyar Suzuki Rt. 2005-ben tervezett árbevétele 300 milliárd forint körül alakul.

*****
A Skoda húzza Csehországot. Az első fél évben a cseh külkereskedelem az előzetes adatok szerint 38 milliárd koronás többlettel zárt – ez a cseh föderáció 1993-as felbomlása óta a legjobb külkereskedelmimérleg-adat. Az elemzők az év egészére is többletet várnak. A cseh külkereskedelem mérlege eddig negatív volt, a kilencvenes években a deficit meghaladta a százmilliárd koronát. A külkereskedelem húzóága az autó- és autórészegység-export volt az első fél évben. A legfőbb exportőr a Skoda – jelentette az MTI.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.