Átépült a Ferihegy I. terminál

A felújított Ferihegy I. terminált szeptember 1-től használja hat légitársaság. A kifutópálya új gurulóútjának megépítését államtitoknak minősítette a Budapest Airport (BA) Rt., a repülőtér vezetése szerint mindez nemzetbiztonsági követelmény.

Putsay Gábor
2005. 09. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BA Rt. a Ferihegy I. terminál felújított utasterminálját holnap nyitja meg, amit egyelőre hat légitársaság – EasyJet, SkyEurope, Wizz Air, Malmő Aviation, Germanwings, Norvegian – vesz igénybe. A műemlékké nyilvánított, 1950-ben átadott épületben a bővítés és korszerűsítés eredményeképpen évente 2,5 millió utas fordulhat meg, ami a Ferihegy 2A terminál fogadóképességével egyenértékű. Mindez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a repülőtér üzemeltetői óránként hat induló és ugyanennyi érkező repülőgép utasforgalmának kiszolgálására rendezkedtek be, így csúcsidőben akár 1400-an fordulhatnak meg Ferihegy I. -en. A terminál területén kereskedelmi és vendéglátó egységeket, valamint korszerű utastájékoztató rendszereket alakítottak ki, az utasok azonban továbbra is autóbusszal közelíthetik meg a repülőgépeket. Ez a szolgáltatási hiányosság azonban a terminál használati díjaiban is megmutatkozik, az úgynevezett utaskezelési költség Ferihegy I. -en 9–15 euró, szemben a Ferihegy II. terminálokra egységesen meghatározott 13,35 euróval. Tavaly 6,4 millió utas fordult meg a Ferihegyi repülőtéren, idén a BA Rt. -nél 7,7 millió utasra számítanak, ezt a forgalmat viszont a Ferihegy 2A és 2B nem tudná ellátni. Az átépítés teljes költsége 10,5 milliárd forint, ennek az összegnek a 70 százalékát fordították az épületre, a fennmaradó összeget pedig az autó-, illetve a repülőgép-parkoló átalakítására költi a BA Rt.
A repülőtér egyes kifutópályájához új gurulóutat építtet a BA Rt., ám a beruházást államtitoknak minősítették, és a kivitelezői munkálatokat a Strabag kapta meg. Érdeklődésünkre Fórika Ibolya, a BA Rt. kommunikációs igazgatója közölte, hogy a kormányhatározatnak és a Nemzetbiztonsági Hivatal előírásainak tettek ezzel eleget. A tervek között újabb gurulóutak építése is szerepel.

Kétmilliárd dollár a reptérért. Lényegesen többet kínálnak a vevőjelöltek a ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Rt. -ért az előzetesen várt értéknél – írja a Financial Times tegnapi száma, amely emlékeztet: a kormány öt céget választott ki arra, hogy licitáljon a reptér 75 százalékának megszerzéséért, s az eddigi legmagasabb vételi ajánlat eléri a kétmilliárd dollárt, azaz mintegy 400 millió forintot. Az FT korábban a világ egyik legnagyobb idei repülőtér-kiárusításának nevezte a BA Rt. privatizációját, megjegyezve, hogy Budapest egyike a legfontosabb kapuknak a régióban, s a magyar fővárost választó diszkont-légitársaságok gyors növekedésnek indultak. A BA Rt. jelenlegi privatizációjára utalva a cikk szó szerint idézi Orbán Viktort, aki a reptér visszavásárlását említette a nemzeti gazdasági érdekek védelmezésének példájaként. A Financial Times közli a legfrissebb közvélemény-kutatási eredményeket is, amelyek szerint a Fidesz 51 százalékos támogatottsággal bír a biztosan választók körében, a szocialista párt 39 százalékával szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.