Drágább lesz a kávé

Érezhetően nőhet a kávé ára a boltokban, miután megugrott a kávé világpiaci ára. Ezt részben a Katrina hurrikán okozta szállítási kiesések, másrészt a korábban túlságosan alacsony jegyzési árak okozzák, de a túlságosan száraz időjárás is közrejátszott az emelkedéshez.

Munkatársainktól
2005. 09. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyanakkor hosszú távon csökkenés várható: a korábbi hónapokban tapasztalt és megugrott tonnánkénti 1450 dolláros szintről folyamatosan csúszik vissza a kávé ára, naponta csaknem 5–10 százalékot gyengül a szeptemberi jegyzés. Most mégis az valószínűsíthető, hogy a hurrikánra hivatkozva magasabb számokat látunk majd az árcédulákon a boltokban: a Katrina miatti kávéárdrágulás következtében a kiskereskedelmi árak növekedésére lehet számítani, jegyezték meg a szakértők.
*
A Katrina hatása tehát a kávépiacon is érezhető, mert a hurrikán mintegy 1,5 millió zsák (1 zsák = 60 kilogramm) kávét semmisített meg New Orleansban, tönkretéve az Egyesült Államok éves kávékeresletének mintegy nyolc százalékát. Mindennek hatására az elmúlt napokban jelentősen nőtt a kávé tőzsdei ára, így a kávétermelők máris nagyobb exportbevétellel számolnak. A kolumbiai nemzeti kávészövetség vezetője, Gabriel Silva az üggyel kapcsolatban úgy foglalt állást, hogy a globálisan alacsonyabb kávétermés és az Egyesült Államokat sújtó természeti katasztrófa hatására Kolumbia – amely a világ egyik vezető kávéexportálója – idei kávéexportja 1,6–1,7 milliárd dollárra nő a tavalyi 1,056 milliárd dollárról. A kávékereskedelemben szintén meghatározó India termésnövekedésről, Vietnam viszont terméscsökkenésről számolt be.
– Jelentősen emelkedett az év eleje, illetve a múlt év vége óta a két alapkávétípus, az Arabica és a Robusta kávék ára, ám ennek ellenére az utóbbi hetekben kismértékű visszaesés volt tapasztalható a piacon, hosszabb távon azonban további áremelkedéssel számolunk – nyilatkozta lapunknak Seres Tibor, a Sara Lee Hungary Kávé és Tea Kft. elnök-vezérigazgatója. Az árakkal kapcsolatban Seres Tibor elmondta, az első fél évhez képest körülbelül 8-10 százalékos fogyasztóiár-emelés tapasztalható a második fél évben, mert a nagy kávégyártók áremeléseket hajtottak végre, ugyanakkor az áremelés ellenére nőtt a fogyasztás. A teljes kiskereskedelmi kávépiac mennyiségben a 2004. július– 2005. júniusi időszakában több mint 27 300 tonna volt, amely 1363 tonna növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A növekedés az instant és a valódi őrölt-pörkölt szegmensek növekedéséből adódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.