Félreértés

2005. 09. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látszólag csupán néhány szó értelmezése körüli nézeteltéréssé szelídült a múlt hét folyamán az a vita, ami valójában az ellenzék vezető ereje és a Gyurcsány-kormány közötti talán legmélyebb törésvonalat jelenti. Természetesen a privatizáció és azzal összefüggésben az állam kívánatos gazdasági szerepvállalása eltérő megítéléséről beszélek. Saját magunktól akkor illik idéznünk, ha pontosítani, árnyalni szeretnénk gondolatainkat. A parlamenti szezont megnyitó miniszterelnöki beszédre reflektálva ezt írtam: „Ha jól értem az időközi kormányfő hétfőn a parlamentben elmondott szavait, s azokat ráadásul komolyan is gondolta, akkor Gyurcsány Ferenc lényegében elfogadta az ellenzék vezető erejének egy megfeneklett népszavazási kezdeményezésben is testet öltő követelését: már ő is lezárná a privatizációt.” (Harsány visszavonulás, szeptember 14.) Azóta kiderült, szó sincs arról, hogy a kormány engedett volna az eszeveszett magánosítást megfékezni kívánó, a stratégiai nemzeti vagyont féltő ellenzék követelésének. Taktikai visszavonulásról van szó, arról is csak a retorika terepén.
Egy hete a kormányfő még ilyeneket mondott: „itt az ideje valóban lezárni a privatizáció folyamatát”, „a privatizációt befejeztük”, „ez (a kormány év végéig benyújtandó törvényjavaslata – a szerk.) lesz a privatizáció 15 éves történelmének a vége.” A köztelevízióban csütörtök este már így beszélt: „Egyébként hadd oszlassak el egy félreértést, az, hogy lezárjuk a privatizációt, az nem azt jelenti, hogy soha többet a magyar állam vagy a mindenkori képviselője, a mindenkori kormányok soha, semmit nem adnak el.” Köszönjük, így már tényleg nem lehet szó félreértésről: a miniszterelnök szájából a privatizáció leállítása a privatizáció folytatását jelenti. Gyurcsány Ferenc szerint a magánosítás a jövőben inkább kivételnek számít, a kormány pedig az állami vagyon magántőke bevonására is építő fejlesztésére koncentrál. Miután a kormányoldalnak a Fidesz javaslatát elvetve nem akaródzik a privatizációtól védendő vagyontárgyak listáját kétharmados törvényben rögzíteni, minden okunk megvan feltételezni, hogy a jövőre az MSZP-re vagy az úgynevezett SZDSZ-re szavazó polgártársaink – a legtöbbjük persze akaratán kívül – a végső nagy kiárusításhoz, a normális esetben a közjót képviselő állam teljes lefegyverzéséhez adnának zöld jelzést. Az ÁPV Rt. tervei, a miniszterelnök gondolkodásához közelebb álló párt („SZDSZ”) vezetőinek nyilatkozatai vagy az autópálya-finanszírozás fű alatti privatizációt takaró, nem EU-konform költségvetési trükkje mind ezt jelzik. Az autópálya-botrány arra is figyelmeztet, hogy közvagyon eltüntetésében rendkívül kreatív ez a kormány: a bújtatott magánosítást hol tőkebevonásnak, hol kiszervezésnek nevezi.
Gyurcsány Ferenc utalása a privatizáció lezárására ócska szemfényvesztés, cinikus játék a szavakkal; ha valódi szándék húzódna mögötte, már rég a koalíciós válság híreivel lenne tele a sajtó. A kormányfő az e témában folytatott nyílt vitában alulmaradt a demokratikus ellenzék vezetőjével szemben. Ezért most a fogalmak összezavarásával – lásd a magánosítás lezárása kontra leállítása –, a politikai versenytársak gyökeresen eltérő felfogásának összemosásával, s így, mint egy tőről metszett populista, a választók megtévesztésével próbálkozik. Holott a privatizációra gondolva is érdemes megjegyezni: némelyek szerint 2006-ban a választásokon két Magyarország feszül egymásnak.
Dehogy két ország. Két világ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.