Összezavarták a pilótát és a másodpilótát a műszaki hibákkal küszködő – augusztusban 121 emberrel a fedélzetén Athén mellett egy domboldalnak csapódó – Boeing 737-es repülőgép biztonsági berendezéseinek vészjelzései – állapította meg az a jelentés, amelynek részleteit az International Herald Tribune tette közzé. A vizsgálati eredmények szerint a tragédia bekövetkeztében az előzőeken kívül több szerencsétlen körülmény is közrejátszott. A kapitány és társa például nem tudott arról, hogy a start előtti szervizkor valamit roszszul állítottak be a légkondicionáló berendezésen, ami emiatt nem működött rendesen: nem volt képes kellő túlnyomást létrehozni. Akkor sem vették észre a rendellenességet, amikor rutinszerűen átvizsgálták a berendezések visszajelzőit a pilótafülkében, közvetlenül indulás előtt. Később észlelték, hogy nincsen túlnyomás, ekkor azonban az oxigénhiány miatt már cselekvőképtelenek voltak. Még ezelőtt több műszer is vészjelzést adott le, de – a feketedoboz hangfelvétele szerint – a német kapitány és a gyakorlatlan ciprusi másodpilóta kölcsönösen nehezen értette meg a másik angol beszédét. A kapitánynak idővel rá kellett jönnie: nyelvtudásuk nem elég komplex technikai gondok megbeszéléséhez. Személyesen próbált utánanézni a dolgoknak, felállt székéből, hogy kiderítse, mi lehet a vészjelzések oka, de már nem volt elég oxigén a fülkében, ezért elájult. Néhány perc múlva társa is eszméletét vesztette. A ciprusi Helios légitársaság Boeing 737-ese ezért órákon át robotpilóta irányítása mellett körözött. A jelentés szerint domboldalba csapódását az üzemanyag kifogyása, pontosabban emiatt az egyik hajtómű leállása okozta.

„Nincs miért megsértődni” – kolléganője adta meg a kegyelemdöfést Aranyosi Péternek