Kóka János félmunkát végzett

Nyolcpontos vasúti intézkedési terv kíséretében jelentette be a közlekedési miniszter a MÁV Rt. vezérigazgatójának elmozdítását, miközben az elnök-vezérigazgatót megerősítette posztján. A Fidesz szerint a vasúti reformcsomag érdemi és azonnali intézkedéseket nem tartalmaz a magyar vasúttársaság rendbetétele érdekében.

2005. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő héten kerül a kormány elé a vasúti törvény módosításának szövege, 58,5 milliárd forintos bankhitelt vesz fel a MÁV – kormánygaranciával – folyó fizetési kötelezettségeinek teljesítésére. Januárban feláll a vasúti hivatal, és önálló leányvállalattá válik az árufuvarozás. Még az idén megkötik a közszolgáltatási szerződést, valamint a vezérigazgató helyett általános vezérigazgató-helyettes került a menedzsment élére. Ezek azok a kézzelfogható tervek, amelyeket Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter A vasút reformja címet viselő, nyolcpontos programcsomagja révén a következő néhány hónapban megvalósít. Emellett időpont meghatározása nélkül vagy a távoli jövőre vonatkoztatva szólt a miniszter a vasúti mellékvonalak önkormányzati kezelésbe adásáról, a Budapesti Közlekedési Szövetség kiterjesztéséről, a vasúti kedvezmények körének szűkítéséről, a MÁV feltőkésítéséről, a magyar vasúti fejlesztések irányáról és forrásairól.
A miniszter többszöri felszólításra sem volt hajlandó elárulni, hogy Mándoki Zoltán mekkora öszszegű végkielégítéssel távozik a cégtől. (Meg nem erősített információnk szerint 80 millió forint az öszszeg.) Azt a tárcavezető elmondta, hogy a vezérigazgatói poszt megszűnik, hiszen ha Gaál Gyula maga elnök-vezérigazgató a menedzsment irányítója, Heinczinger Istvánnak meg kell elégednie a vezérigazgató-helyettesi beosztással. Kóka János mindehhez hozzátette, hogy ezenkívül még hat felső vezető távozik a MÁV „vízfejű” igazgatóságából. Lapunk kérdésére, hogy ha a MÁV szinte teljes felső vezetését elmozdították, nem lett volna indokolt Gaál Gyula menesztése is, Kóka János – igen szellemesen – nemmel válaszolt.
Gaál Gyula felelősségét firtatta Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa is. Az Orbán-kabinet közlekedési minisztere szerint ha az egyik vezérigazgatót – helyesen – felelőssé teszik a vasúttársaság három év alatt megnégyszereződött veszteségéért, akkor ezen a felelősségen az elnök-vezérigazgatónak is osztoznia kell. Ha ez a felelősségre vonás elmarad, annak minden bizonnyal nem szakmai, hanem politikai oka van. Fónagy János meg is jelölte ezt a politikai célt. Meglátása szerint az SZDSZ politikai megbízottjaként kell felügyelnie a MÁV esetleges privatizációs folyamatait.
A személyi ügyeken túl Fónagy János azt is nehezményezte, hogy a Kóka-csomag nem tartalmaz semmi olyan intézkedést, amely a választásokig hátralévő időben érdemben beavatkozna a vasúttársaság szerkezetébe. A nyolcpontos reform nem más, mint annak a csődtömegnek a továbbgörgetése, amelynek a megállítását épp a hivatalban lévő miniszter ígérte meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.