A Volán-cégek egyre jelentősebb működési kiadásait nem ellensúlyozza a kormány által jóváhagyott tőkejuttatás, így továbbra is napirenden szerepel a menetrend szerinti autóbuszjáratokat fenntartó társaságok évközbeni tarifaemelése. A kormány szerdán döntött arról, hogy összességében tízmilliárd forint fejlesztési célú állami támogatáshoz jutnak a Volánok. Ezt az összeget viszont a tulajdonos ÁPV Rt. fizeti ki tőkejuttatás formájában, ami egyébként szerepel a társaság üzleti tervében. Kivételt jelent – az ország 24 Volán-társasága közül – a Kisalföld Volán Rt., ugyanis ebben a társaságban az állami tulajdon mértéke 75 százalék alatti. Új autóbuszok beszerzésére kilencmilliárd forintot használhatnak fel a Volánok, míg egymilliárdot infrastrukturális fejlesztésekre – akadálymentesítésre, informatikai beruházásra, illetve a jegykezelési rendszerek korszerűsítésére – költhetnek. Értesüléseink szerint ez utóbbi összeg felhasználásáról hamarosan az ÁPV Rt. igazgatósága dönt a társaságok előterjesztései alapján.
Lapunk úgy tudja, a Pénzügyminisztérium, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei között továbbra is zajlanak az egyeztetések a viteldíjak évközbeni emeléséről: a 24 Volán-társaság – elsősorban az üzemanyagárak drágulása miatt – továbbra is hétszázalékos tarifaváltozást tart szükségesnek. Idén év elején 4,5 százalékos mértékben emelhették meg a hatóságilag meghatározott díjaikat az autóbuszcégek, ami azonban a szakma véleménye szerint nem fedezi működési költségeiket. Ennek megfelelően a Volánok – főként a szerényebb bevétellel rendelkező társaságok – leginkább a költségek jelentős csökkentésével, esetenként járatok ritkításával és vagyoneladással tudják biztosítani működésüket.
Az ÁPV Rt. tőkejuttatása elsősorban a járműpark fejlesztési költségeinek egy részétől mentesíti a cégeket: a tulajdonos által nyújtandó összeg mintegy 200 új autóbusz megvásárlására elegendő, így a huszonhárom társaság hatezres autóbuszflottájából elsősorban a legrosszabb műszaki állapotban levő járműveket lehet lecserélni. A pénzügyi tárcánál viszont a költségvetés jelenlegi helyzete miatt óvatosan közelítik meg a tarifaemelés kérdését, ugyanis ebben az esetben a jelenleginél nagyobb mértékű fogyasztói árkiegészítést kellene biztosítania az államnak. Fogyasztói árkiegészítés címén a szociális és kedvezményes menetjegyek után jutnak költségvetési forráshoz a Volán-cégek. A tarifák évközbeni emelése hatással lehet az inflációra, illetve az utasszám kismértékű csökkenésére a közösségi közlekedésben.
Magyar Péter egyik legbelső bizalmi embere bukkant fel a Matolcsy-kör képviseletében
