Még drágulhatnak a Volán-tarifák

A Volán-társaságok tulajdonosi tőkejuttatás formájában tízmilliárd forint fejlesztési forráshoz jutnak, az összeg nagyobb részét új autóbuszok vásárlására fordíthatják. Értesüléseink szerint ennek ellenére tovább folynak a szaktárcák közti egyeztetések a jegyárak emeléséről.

Putsay Gábor
2005. 09. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volán-cégek egyre jelentősebb működési kiadásait nem ellensúlyozza a kormány által jóváhagyott tőkejuttatás, így továbbra is napirenden szerepel a menetrend szerinti autóbuszjáratokat fenntartó társaságok évközbeni tarifaemelése. A kormány szerdán döntött arról, hogy összességében tízmilliárd forint fejlesztési célú állami támogatáshoz jutnak a Volánok. Ezt az összeget viszont a tulajdonos ÁPV Rt. fizeti ki tőkejuttatás formájában, ami egyébként szerepel a társaság üzleti tervében. Kivételt jelent – az ország 24 Volán-társasága közül – a Kisalföld Volán Rt., ugyanis ebben a társaságban az állami tulajdon mértéke 75 százalék alatti. Új autóbuszok beszerzésére kilencmilliárd forintot használhatnak fel a Volánok, míg egymilliárdot infrastrukturális fejlesztésekre – akadálymentesítésre, informatikai beruházásra, illetve a jegykezelési rendszerek korszerűsítésére – költhetnek. Értesüléseink szerint ez utóbbi összeg felhasználásáról hamarosan az ÁPV Rt. igazgatósága dönt a társaságok előterjesztései alapján.
Lapunk úgy tudja, a Pénzügyminisztérium, valamint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékesei között továbbra is zajlanak az egyeztetések a viteldíjak évközbeni emeléséről: a 24 Volán-társaság – elsősorban az üzemanyagárak drágulása miatt – továbbra is hétszázalékos tarifaváltozást tart szükségesnek. Idén év elején 4,5 százalékos mértékben emelhették meg a hatóságilag meghatározott díjaikat az autóbuszcégek, ami azonban a szakma véleménye szerint nem fedezi működési költségeiket. Ennek megfelelően a Volánok – főként a szerényebb bevétellel rendelkező társaságok – leginkább a költségek jelentős csökkentésével, esetenként járatok ritkításával és vagyoneladással tudják biztosítani működésüket.
Az ÁPV Rt. tőkejuttatása elsősorban a járműpark fejlesztési költségeinek egy részétől mentesíti a cégeket: a tulajdonos által nyújtandó összeg mintegy 200 új autóbusz megvásárlására elegendő, így a huszonhárom társaság hatezres autóbuszflottájából elsősorban a legrosszabb műszaki állapotban levő járműveket lehet lecserélni. A pénzügyi tárcánál viszont a költségvetés jelenlegi helyzete miatt óvatosan közelítik meg a tarifaemelés kérdését, ugyanis ebben az esetben a jelenleginél nagyobb mértékű fogyasztói árkiegészítést kellene biztosítania az államnak. Fogyasztói árkiegészítés címén a szociális és kedvezményes menetjegyek után jutnak költségvetési forráshoz a Volán-cégek. A tarifák évközbeni emelése hatással lehet az inflációra, illetve az utasszám kismértékű csökkenésére a közösségi közlekedésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.