Miközben hónapok óta arról hallani, hogy az EU-ban hosszabb távon megszűnik a regisztrációs adó, Magyarországon az áfacsökkentés ellentételezéseként a behozott járművek után ismét emelkedik. A lépés a használt autók adójában 30-40, a járművek árában 5-10 százalékos drágulást hozhat.
Valamennyi kategóriában nő a forgalomba helyezett autók után fizetendő adó. A legalább Euro 3-as motor esetén a legkisebb tétel az 1100 köbcenti alatti autók esetében 178 ezer, míg 3,5 literes hengerűrtartalom felett 2,32 millió forint az adó. (Jelenleg e paraméterek alapján 126 ezer és 1,89 millió forint közötti adót kell fizetni). Az Euro 3-nál rosszabb besorolású autók esetén legkevesebb 211 ezer (januárig 189 ezer), a legnagyobb köbcenti-besorolásnál 2,98 millió (jelenleg 2,835 millió) forint az adókötelezettség. A motorkerékpárosok sem örülhetnek, hiszen nekik átlag 30-50 százalékos adónövekménnyel kell kalkulálniuk. A 901 köbcentiméter feletti járművek esetén 50 ezer forinttal, 175 ezerre nő az adó. Az egyéb kategóriában 113-ról 158 ezerre, a muzeális darabok esetén 252-ről 345 ezerre nő az adó mértéke. A forgalmazók továbbra is azt szeretnék elérni, hogy értékarányos legyen az adózás. A regisztrációs adó múlt év februárban váltotta fel az áfát, de májusban ismét változtattak rajta. Idén januárban újból módosították, s a cégeknek 25 százalékos áfával terhelték. Magánszemélyek számára – az áfával megegyező – 1,25-szoros szorzóval számolták ki az összeget. Így egyetlen nap alatt 31,25 százalékkal emelkedett meg az adóterhelés mértéke.
(Csákó Attila, Dénes Zoltán, Farkas Melinda, Hunyor Erna, Jámbor Gyula, Szabó Eszter)
Exclusive: We Asked Sergey Lavrov When Russia Plans to Attack Europe
