Szinte semmi nincs rendben a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációja és működése körül – mondta napirend előtti felszólalásában Pokorni Zoltán. A Fidesz alelnöke nem győzte sorolni a repülőtér körüli gyanús és visszás eseteket. Mint fogalmazott, az 1-es terminált gigantikus költségtúllépés mellett újította fel a BA Rt., a földi kiszolgálással összefüggő feladatokat pedig „fű alatt” szervezték ki a társaságból. Egyéb zűrös és kétes kiszervezések mellett mindezen döntéseket és az azokkal öszszefüggő anyagokat titkosították – mondta a politikus, aki szerint azt sem tudni egyelőre, ki a felelős a történtekért: a külföldi privatizációs tanácsadók, vagy a kormány emberei. Pokorni Zoltán megjegyezte, hogy csak a jéghegy csúcsa az a jogerős bírósági ítélet, amely érvénytelenítette a Budapest Airport Rt. állami cég privatizációs eljárását. Megemlítette azt is, amiről a Magyar Nemzet hírt adott, hogy a BA Rt. vezetői ellen büntetőeljárás indulhat. A Fidesz alelnöke végül kérdéseket intézett a kormányfőhöz: mikor hozza a kabinet nyilvánosságra a repülőtérrel összefüggésben indított vizsgálat tartalmát, valamint hogy a szabálytalan és gazdaságtalan döntésekért kik viselik a felelősséget? – Az esztelen rohanás, a gyorsított privatizációs eljárás és az év üzlete szólam hangoztatása mellett elgondolkodhatna a kormány, mit akar eladni, hiszen még az ÁPV Rt. és a kincstár sem tudja, hogy jelenleg a kiszervezések következtében mi tartozik a Budapest Airport Rt. vagyonába, kezelésébe – hangsúlyozta Pokorni Zoltán.
Gyurcsány Ferenc válaszában arról beszélt, hogy a cél egyértelmű, a külföldi befektetőknek, kereskedőknek Magyarországot kell kereskedelmi központként választaniuk. Rendelkezzen Budapest a régió legfejlettebb légikikötőjével. Ehhez vagy mi fejlesztjük sok száz milliárd forintért a repülőteret, más beruházások, például az autópálya-építés rovására, vagy magántőkével oldjuk ezt meg – mondta a miniszterelnök. Gyurcsány szerint a repülőtér eladásából 400 milliárd forintos bevétel keletkezhet, ráadásul a befektetőnek 100 milliárd forintért kell fejlesztési kötelezettséget vállalnia. Úgy vélte, kormánya összehangolja a magán- és közösségi érdekeket. Egyben azt tanácsolta Pokorni Zoltánnak, hogy ha nem elégedett, kérjen tájékoztatást az illetékesektől, illetve vizsgálatot az ügyben.
Prémiummal is gyorsítják az eladást? Bár a Budapest Airport Rt. privatizációs kiírását jogerősen is érvénytelennek minősítette a Fővárosi Bíróság, az ÁPV Rt.-nél már megkezdődött az értékesítéshez kapcsolódó prémiumok szervezése – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint a BA Rt. eladásához kapcsolódó premizálás mintegy 100 millió forintos jutalomban részesítené az eladást lebonyolító ÁPV Rt. felső vezetését, miközben a középvezetők 50 millió forintos, az értékesítésben részt vevő ügyintézők pedig húszmillió forintos prémiumot kapnának. Úgy tudjuk, a szokatlanul korán megkezdett premizálás célja, hogy a vagyonügynökség még jobban fel tudja pörgetni a bírósági ítélet miatt lelassult privatizációt. A jutalomosztásra vonatkozó kérdésünkre az ÁPV Rt. lapzártáig nem válaszolt. (Sz. E.)