Semmi nincs rendben?

A Budapest Airport Rt. gyorsított privatizációs eljárásáról, egyes fejlesztéseinek kiszervezéseiről, a társaság vezetői ellen esedékes büntetőeljárásról beszélt a parlamentben Pokorni Zoltán, aki több kérdést intézett Gyurcsány Ferenchez. A miniszterelnök az említett visszásságokra konkrétan nem tért ki válaszában.

2005. 09. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte semmi nincs rendben a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációja és működése körül – mondta napirend előtti felszólalásában Pokorni Zoltán. A Fidesz alelnöke nem győzte sorolni a repülőtér körüli gyanús és visszás eseteket. Mint fogalmazott, az 1-es terminált gigantikus költségtúllépés mellett újította fel a BA Rt., a földi kiszolgálással összefüggő feladatokat pedig „fű alatt” szervezték ki a társaságból. Egyéb zűrös és kétes kiszervezések mellett mindezen döntéseket és az azokkal öszszefüggő anyagokat titkosították – mondta a politikus, aki szerint azt sem tudni egyelőre, ki a felelős a történtekért: a külföldi privatizációs tanácsadók, vagy a kormány emberei. Pokorni Zoltán megjegyezte, hogy csak a jéghegy csúcsa az a jogerős bírósági ítélet, amely érvénytelenítette a Budapest Airport Rt. állami cég privatizációs eljárását. Megemlítette azt is, amiről a Magyar Nemzet hírt adott, hogy a BA Rt. vezetői ellen büntetőeljárás indulhat. A Fidesz alelnöke végül kérdéseket intézett a kormányfőhöz: mikor hozza a kabinet nyilvánosságra a repülőtérrel összefüggésben indított vizsgálat tartalmát, valamint hogy a szabálytalan és gazdaságtalan döntésekért kik viselik a felelősséget? – Az esztelen rohanás, a gyorsított privatizációs eljárás és az év üzlete szólam hangoztatása mellett elgondolkodhatna a kormány, mit akar eladni, hiszen még az ÁPV Rt. és a kincstár sem tudja, hogy jelenleg a kiszervezések következtében mi tartozik a Budapest Airport Rt. vagyonába, kezelésébe – hangsúlyozta Pokorni Zoltán.
Gyurcsány Ferenc válaszában arról beszélt, hogy a cél egyértelmű, a külföldi befektetőknek, kereskedőknek Magyarországot kell kereskedelmi központként választaniuk. Rendelkezzen Budapest a régió legfejlettebb légikikötőjével. Ehhez vagy mi fejlesztjük sok száz milliárd forintért a repülőteret, más beruházások, például az autópálya-építés rovására, vagy magántőkével oldjuk ezt meg – mondta a miniszterelnök. Gyurcsány szerint a repülőtér eladásából 400 milliárd forintos bevétel keletkezhet, ráadásul a befektetőnek 100 milliárd forintért kell fejlesztési kötelezettséget vállalnia. Úgy vélte, kormánya összehangolja a magán- és közösségi érdekeket. Egyben azt tanácsolta Pokorni Zoltánnak, hogy ha nem elégedett, kérjen tájékoztatást az illetékesektől, illetve vizsgálatot az ügyben.



Prémiummal is gyorsítják az eladást? Bár a Budapest Airport Rt. privatizációs kiírását jogerősen is érvénytelennek minősítette a Fővárosi Bíróság, az ÁPV Rt.-nél már megkezdődött az értékesítéshez kapcsolódó prémiumok szervezése – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint a BA Rt. eladásához kapcsolódó premizálás mintegy 100 millió forintos jutalomban részesítené az eladást lebonyolító ÁPV Rt. felső vezetését, miközben a középvezetők 50 millió forintos, az értékesítésben részt vevő ügyintézők pedig húszmillió forintos prémiumot kapnának. Úgy tudjuk, a szokatlanul korán megkezdett premizálás célja, hogy a vagyonügynökség még jobban fel tudja pörgetni a bírósági ítélet miatt lelassult privatizációt. A jutalomosztásra vonatkozó kérdésünkre az ÁPV Rt. lapzártáig nem válaszolt. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.