További vita a privatizációról

Eredménytelenül zárult Hiller István (MSZP) és Pokorni Zoltán (Fidesz) tegnapi, csaknem egyórás megbeszélése a privatizáció témakörében. Az ellenzék szerint kétharmados konszenzussal kellene garantálni az állami tulajdonban maradó társaságok nemzeti vagyonban tartását; a szocialisták a magánosítás lezárását egyszerű többséget igénylő törvényben is biztosítottnak látják.

Török László
2005. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyórás megbeszélést folytatott az MSZP Köztársaság téri székházában Pokorni Zoltán Fidesz-alelnök Hiller István szocialista pártelnökkel. Az eszmecsere témája a privatizáció lezárása volt, amit mindkét politikus támogatandónak tartott, az ehhez szükséges jogszabályi háttér tekintetében azonban nézetkülönbség van a két párt között. A Fidesz javaslata szerint az Országgyűlésnek még a 2006-os választások előtt kétharmados, visszavonhatatlan garanciát kellene adnia az állami törzsvagyon érintethetetlenségére. Ide tartozna a vasút, a posta, az autópályák, a Budapest Airport, a Volán- társaságok, a villamos művek, valamint a kórházak. A Fidesz alelnöke úgy vélte, hogy az SZDSZ-szel szemben az MSZP józanabb álláspontja alapot adhat a közös megállapodásra, ezért várja Hiller pozitív visszajelzését, hogy a két meghatározó politikai párt együtt folytathassa le a szükséges egyeztetéseket a társadalmi szervezetekkel. A képviselő szerint Hiller nem hozott fel érdemi ellenérvet arra vonatkozóan, miért ne kétharmados jogszabály rögzítse a nemzeti vagyon védelmét.
– Az MSZP várja a Fidesz javaslatait a kormány által benyújtandó, a privatizáció lezárásáról szóló törvényjavaslathoz – hangsúlyozta az MSZP vezetője, aki bízik benne, hogy a tervezetet végül nagy többséggel fogadják majd el. Hiller szerint különbséget kell tenni a privatizáció lezárása és leállítása között, az egyik egy végleges döntést takar, a másik azonban a magánosítás újraindítását is magába foglalja. Az MSZP elnöke elmondta, hogy a törvényjavaslat mellékletében szerepelnek majd azok a cégek, amelyek teljes vagy többségi állami tulajdonban maradnak. A két párt álláspontja a Budapest Airport tekintetében messze van egymástól: a szocialisták fejlesztésközpontú államot építenének, amely ebben az esetben az üzemeltetés privatizációját jelenti, az ellenzék szerint az állam banki források bevonásával finanszírozhatná a reptér fejlesztését.
Orbán Viktor tegnap úgy nyilatkozott: a nemzeti vagyonszerződés kapcsán kezdeményezett konzultációt szeretnék gyorsan végigvinni, és néhány megbeszélés után pedig benyújtani az erről szóló javaslatot az Országgyűlésnek. Annak kapcsán, hogy hétfői parlamenti beszédében Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is egy a privatizáció lezárásával összefüggő kezdeményezést fogalmazott meg, a Fidesz elnöke csak annyit mondott: várják az erről szóló konkrét előterjesztést, és addig is „könyörögve kérte Gyurcsány Ferencet, hogy ne akkor alkossák meg a privatizációt lezáró törvényt, amikor már kisöpörték a teljes kincstárat”.



Ne adjuk el a jövőnket! Budapestnek is van pénzben nem mérhető stratégiai vagyona, amelynek elemenkénti eladása gyakorlatilag a főváros jövőjének felélését jelenti – jelentette ki tegnap Cselovszki Zoltán, az Új Budapest Központ vezetője a Divatcsarnok előtt. – A kormányzati és a fővárosi illetékesek álljanak el olyan műemlékek privatizálásától, mint a Divatcsarnok, ahol inkább kulturális központot kellene kialakíttatnia az államnak, de ebbe a sorba tartozik a műjégpálya vagy akár a részben már elkótyavetyélt Óbudai-sziget és a Citadella – fogalmazott Cselovszki. (Sz. Zs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.