Hölgyem, a fülén ül?! – kiáltotta egy utas után a BKV-ellenőrök munkáját segítő biztonsági őrök egyike a Kőbánya–Kispest metróállomáson. Az ilyesfajta modortalanság csak az enyhébbek közül való. Többször, legutóbb a múlt héten a tettlegességig merészkedtek az ellenőrök. Egy, az említett hölgyhöz hasonló fiatal lányt a népligeti metróállomás lépcsőjén előbb a karjánál, majd a vállánál fogva ráncigált a B3 biztonsági szolgálat embere. Munkatársunk közbelépésére a 0057-es számú őr elengedte az utast, de társaival arról igyekezett meggyőzni újságírónkat, hogy köze nincs az ügyhöz. „Különben is jöhet ide a Népszava is vagy az RTL Klub, mert mi azt csinálunk, amit akarunk” – kiabálták. Később a lány elmondta, hogy vidéki, és az ellenőrök valószínűleg a nem fővárosiak és a külföldiek tapasztalatlanságára utaznak, hogy többet büntessenek.
– Köztudott, hogy a jegyváltással válik az ember a BKV utasává. A jegy ára az utasbiztosítást is magában foglalja. Ez persze a bliccelőkre nem vonatkozik – érvelt Szász Tamás, a vállalat sajtóirodájának vezetője. A szabálytalan munkavégzésről azt mondta: ha tudomásukra jut az ellenőrök bármilyen túlkapása, és a visszaélés beigazolódik, akkor azt a vezetők szankcionálják. Ugyanígy jelzik a munkáltatójának, ha a biztonsági őr ellen érkezik jogos panasz.
Előfordul, hogy a gyanútlan utasok felmutatják a jegyüket a fekete pólós biztonságiaknak, akik ezt nemegyszer kérik is. Szász Tamás szerint az utasok jogosultságát a szolgáltatás igénybevételére csak a társaság erre felruházott dolgozói végezhetik. A biztonsági őröknek ez nem feladatuk. Felvetődött az is, hogy a szoros ellenőrkordonok veszélyeztetik az állampolgárok szabad mozgását. Akár tragédia is történhet, ha valaki gyógyszerért, hogy eljusson egy patikához, netán percekig sem halasztható ügy miatt rohanna le a szerelvényhez. Ha ilyenkor mégis feltartóztatják, vajon a BKV vállalja-e a felelősséget a következményekért?
– A bejárati ellenőrzéseknek az a célja, hogy a bliccelőket kiszűrjük. Szerintünk ez a módszer nem gátolja az állampolgárokat a szabad mozgásukban. Hiszen, ha észlelik a bejárati ellenőrzést, melyre hangosbeszélőn hívjuk fel az utasok figyelmét, akkor időben előkészítik a jegyüket, bérletüket, és így zökkenőmentesen tudnak bejutni az állomásra. Ez általában nem vesz több időt igénybe, mint amikor moziba vagy színházba mennek be. A sokszor követelt beléptetési rendszer is hasonló elven működik majd – érvelt az irodavezető.
A jegyellenőröknek nem feladatuk a méltányosság. A siető utas is találhat módot a jegy vagy bérlet felmutatására – folytatta Szász Tamás. A bliccelők kiszűrése a jogkövető állampolgárok érdekeit is szolgálja. Ennek megfelelően ellenőrzésre továbbra is számíthat minden utasunk. Bízunk abban, hogy ezt nem zaklatásként élik meg. Ugyanakkor igyekszünk kiszűrni a jegyellenőri munkára alkalmatlanokat. Egyébként külön panasz vagy észrevétel nélkül is rendszeresen ellenőrizzük munkatársainkat. Ha méltatlan magatartást tapasztalunk, komolyan felelősségre vonjuk a vétkest – tette hozzá a sajtóiroda vezetője.
*****
Etikai kódex frontembereknek. A BKV alkalmazottainak kiadott egy etikai és viselkedési kódexet. E szerint a jegyellenőrök a BKV frontemberei, és a konfliktusokat a lehető leggyorsabban, hosszabb és hangosabb vitákat kerülve kell rendezniük, úgy, hogy az az utas, aki feledékenységből vagy sietség miatt nem kezelte jegyét, ne érezze magát megszégyenítve a többiek előtt. Az utasok esetleges sértő megjegyzéseire higgadtan, indulatmentesen kell reagálni. Tettlegesség esetén nem szabad önbíráskodni, rendőrt kell hívni és jegyzőkönyvet kell felvenni. A külföldiekkel szemben, még ha felmerülnek is gondok, az arckifejezés és a mozdulatok udvariasságot és tisztelettudó viselkedés érzését keltsék… Kerülendő az agresszív, parancsoló hanghordozás… Meg kell próbálni átérezni az utas helyzetét, gondját.
Panaszra intézkednek. Az utasok, amennyiben sérelmezik jegyellenőreink intézkedését, panasszal fordulhatnak (akár telefonon, e-mailben vagy levélben – 06-1/461-6688, [email protected], 1072 Bp., Akácfa u 18.) a társaság ügyfélszolgálatához, amely a terület szakmai vizsgálatának eredményét figyelembe véve tájékoztatja a panaszt tevő utast a megtett intézkedésről.