Hölgyem, a fülén ül?! – kiáltotta egy utas után a BKV-ellenőrök munkáját segítő biztonsági őrök egyike a Kőbánya–Kispest metróállomáson. Az ilyesfajta modortalanság csak az enyhébbek közül való. Többször, legutóbb a múlt héten a tettlegességig merészkedtek az ellenőrök. Egy, az említett hölgyhöz hasonló fiatal lányt a népligeti metróállomás lépcsőjén előbb a karjánál, majd a vállánál fogva ráncigált a B3 biztonsági szolgálat embere. Munkatársunk közbelépésére a 0057-es számú őr elengedte az utast, de társaival arról igyekezett meggyőzni újságírónkat, hogy köze nincs az ügyhöz. „Különben is jöhet ide a Népszava is vagy az RTL Klub, mert mi azt csinálunk, amit akarunk” – kiabálták. Később a lány elmondta, hogy vidéki, és az ellenőrök valószínűleg a nem fővárosiak és a külföldiek tapasztalatlanságára utaznak, hogy többet büntessenek.
– Köztudott, hogy a jegyváltással válik az ember a BKV utasává. A jegy ára az utasbiztosítást is magában foglalja. Ez persze a bliccelőkre nem vonatkozik – érvelt Szász Tamás, a vállalat sajtóirodájának vezetője. A szabálytalan munkavégzésről azt mondta: ha tudomásukra jut az ellenőrök bármilyen túlkapása, és a visszaélés beigazolódik, akkor azt a vezetők szankcionálják. Ugyanígy jelzik a munkáltatójának, ha a biztonsági őr ellen érkezik jogos panasz.
Előfordul, hogy a gyanútlan utasok felmutatják a jegyüket a fekete pólós biztonságiaknak, akik ezt nemegyszer kérik is. Szász Tamás szerint az utasok jogosultságát a szolgáltatás igénybevételére csak a társaság erre felruházott dolgozói végezhetik. A biztonsági őröknek ez nem feladatuk. Felvetődött az is, hogy a szoros ellenőrkordonok veszélyeztetik az állampolgárok szabad mozgását. Akár tragédia is történhet, ha valaki gyógyszerért, hogy eljusson egy patikához, netán percekig sem halasztható ügy miatt rohanna le a szerelvényhez. Ha ilyenkor mégis feltartóztatják, vajon a BKV vállalja-e a felelősséget a következményekért?
– A bejárati ellenőrzéseknek az a célja, hogy a bliccelőket kiszűrjük. Szerintünk ez a módszer nem gátolja az állampolgárokat a szabad mozgásukban. Hiszen, ha észlelik a bejárati ellenőrzést, melyre hangosbeszélőn hívjuk fel az utasok figyelmét, akkor időben előkészítik a jegyüket, bérletüket, és így zökkenőmentesen tudnak bejutni az állomásra. Ez általában nem vesz több időt igénybe, mint amikor moziba vagy színházba mennek be. A sokszor követelt beléptetési rendszer is hasonló elven működik majd – érvelt az irodavezető.
A jegyellenőröknek nem feladatuk a méltányosság. A siető utas is találhat módot a jegy vagy bérlet felmutatására – folytatta Szász Tamás. A bliccelők kiszűrése a jogkövető állampolgárok érdekeit is szolgálja. Ennek megfelelően ellenőrzésre továbbra is számíthat minden utasunk. Bízunk abban, hogy ezt nem zaklatásként élik meg. Ugyanakkor igyekszünk kiszűrni a jegyellenőri munkára alkalmatlanokat. Egyébként külön panasz vagy észrevétel nélkül is rendszeresen ellenőrizzük munkatársainkat. Ha méltatlan magatartást tapasztalunk, komolyan felelősségre vonjuk a vétkest – tette hozzá a sajtóiroda vezetője.
*****
Etikai kódex frontembereknek. A BKV alkalmazottainak kiadott egy etikai és viselkedési kódexet. E szerint a jegyellenőrök a BKV frontemberei, és a konfliktusokat a lehető leggyorsabban, hosszabb és hangosabb vitákat kerülve kell rendezniük, úgy, hogy az az utas, aki feledékenységből vagy sietség miatt nem kezelte jegyét, ne érezze magát megszégyenítve a többiek előtt. Az utasok esetleges sértő megjegyzéseire higgadtan, indulatmentesen kell reagálni. Tettlegesség esetén nem szabad önbíráskodni, rendőrt kell hívni és jegyzőkönyvet kell felvenni. A külföldiekkel szemben, még ha felmerülnek is gondok, az arckifejezés és a mozdulatok udvariasságot és tisztelettudó viselkedés érzését keltsék… Kerülendő az agresszív, parancsoló hanghordozás… Meg kell próbálni átérezni az utas helyzetét, gondját.
Panaszra intézkednek.