A légi irányítást is eladnák?

A légi közlekedés három főszereplője a Malév Rt., a Budapest Airport Rt. és a légi irányítást lebonyolító HungaroControl. Az első két cég magánosítási kísérlete eddig botránytól sem volt mentes. Lapunk úgy tudja, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) a költségvetési szervként működő HungaroControlt korlátolt felelősségű társasággá szervezné ki 2006. január 1-jétől. Az érdekképviseletek bújtatott privatizációtól tartanak.

Putsay Gábor
2005. 10. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez év december 31-én megszüntetné a gazdasági és közlekedési miniszter – több más szaktárcával, valamint a Miniszterelnöki Hivatallal egyetértésben – a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálatot. Egyúttal 2006. január 1-jétől a légiforgalmi irányítás és egyes légi navigációs szolgálatok ellátására, valamint a légiforgalmi szakszemélyzet képzésére, menetrend-egyeztetés végzésére a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Kft.-t jelölné ki meghatározatlan, de legalább ötéves időtartamra. Értesüléseink szerint egy, még nem jóváhagyott rendelettervezetében a GKM ezzel az új, egyszemélyes társasággal kötne szerződést a feladatok ellátására. A kft.-be várhatóan a törvény által megengedett maximális vagyon kerül, a további vagyonelemek maradnak csak tartós állami tulajdonban. A kiszervezés érintené a repülésmeteorológiai szolgálatot is, amely HungaroControl Repülőtéri Meteorológiai Iroda néven működne tovább. Az átalakítással egyidejűleg megszűnne a dolgozók közalkalmazotti viszonya.
A gazdasági tárca a kiszervezéssel kapcsolatban azzal érvel, hogy központi költségvetési szervezetet abban az esetben lehet megszüntetni, ha feladatának ellátása más szervezetben hatékonyabban oldható meg. Mindemellett elgondolkodtató a tárca azon terve is, amely szerint egy korábban már létező szervet jelölne ki a miniszter a jogutódlási feladatok ellátására. Vagyis az alapítás két lépcsőben történne, mivel a kijelölés napjára az új szervezetnek is rendelkeznie kell a szükséges hatósági engedélyekkel.
A HungaroControlnál működő négy reprezentatív szakszervezet másfél hónappal ezelőtt kérte először Kóka János gazdasági minisztertől, hogy a szakszervezet képviselőit is vonják be a szolgálat átalakításával kapcsolatos tárgyalásokba, hiszen a tervezett változások 700 ember sorsát érintik. Választ – állításuk szerint – a mai napig nem kaptak, pedig kíváncsiak lennének arra, hogy miért szükséges egy kötelezően állami feladatot ellátó szervezetet, nevezetesen a légiforgalmi irányítást olyan módon kiszervezni, ami a szakszervezetek álláspontja szerint rejtett privatizációnak minősül. A szakszervezetek firtatják azt a kérdést is, hogy vajon kinek éri meg egy kötelezően nullszaldós tevékenységet folytató céget megvenni, továbbá milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent, amennyiben hazánk légterét nem a magyar állam ellenőrzi. Szakszervezeti vélemény szerint az ország és a nemzetbiztonság érdeke azt kívánja, hogy a HungaroControl szigorúan felügyelt, költségvetési szervezetként működjön tovább. Ha a szolgálat hatékonysága nem megfelelő, vagy a repülésbiztonság sérül, akkor – az érdekvédelem szerint – nem a céget kell elkótyavetyélni, hanem az alkalmatlan vezetőket kell minél előbb eltávolítani.
Tóth Judit, a GKM szóvivője lapunk érdeklődésére közölte: a HungaroControl átalakításának tervét idén október 31-ig kell a kormány elé terjeszteni. A gazdasági és közlekedési tárcánál még nem döntöttek erről, jelenleg az előkészületi munkáknál tartanak. A cég abban az esetben alakul át gazdasági társasággá, amennyiben az hatékonyabban működtethető, a gazdasági minisztériumban jelenleg nem tervezik a privatizációt. A szóvivő szerint a szakszervezetek leveleire minden esetben válaszoltak, és bevonják őket az átalakításokkal kapcsolatos egyeztetésekbe is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.