Ez év december 31-én megszüntetné a gazdasági és közlekedési miniszter – több más szaktárcával, valamint a Miniszterelnöki Hivatallal egyetértésben – a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálatot. Egyúttal 2006. január 1-jétől a légiforgalmi irányítás és egyes légi navigációs szolgálatok ellátására, valamint a légiforgalmi szakszemélyzet képzésére, menetrend-egyeztetés végzésére a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Kft.-t jelölné ki meghatározatlan, de legalább ötéves időtartamra. Értesüléseink szerint egy, még nem jóváhagyott rendelettervezetében a GKM ezzel az új, egyszemélyes társasággal kötne szerződést a feladatok ellátására. A kft.-be várhatóan a törvény által megengedett maximális vagyon kerül, a további vagyonelemek maradnak csak tartós állami tulajdonban. A kiszervezés érintené a repülésmeteorológiai szolgálatot is, amely HungaroControl Repülőtéri Meteorológiai Iroda néven működne tovább. Az átalakítással egyidejűleg megszűnne a dolgozók közalkalmazotti viszonya.
A gazdasági tárca a kiszervezéssel kapcsolatban azzal érvel, hogy központi költségvetési szervezetet abban az esetben lehet megszüntetni, ha feladatának ellátása más szervezetben hatékonyabban oldható meg. Mindemellett elgondolkodtató a tárca azon terve is, amely szerint egy korábban már létező szervet jelölne ki a miniszter a jogutódlási feladatok ellátására. Vagyis az alapítás két lépcsőben történne, mivel a kijelölés napjára az új szervezetnek is rendelkeznie kell a szükséges hatósági engedélyekkel.
A HungaroControlnál működő négy reprezentatív szakszervezet másfél hónappal ezelőtt kérte először Kóka János gazdasági minisztertől, hogy a szakszervezet képviselőit is vonják be a szolgálat átalakításával kapcsolatos tárgyalásokba, hiszen a tervezett változások 700 ember sorsát érintik. Választ – állításuk szerint – a mai napig nem kaptak, pedig kíváncsiak lennének arra, hogy miért szükséges egy kötelezően állami feladatot ellátó szervezetet, nevezetesen a légiforgalmi irányítást olyan módon kiszervezni, ami a szakszervezetek álláspontja szerint rejtett privatizációnak minősül. A szakszervezetek firtatják azt a kérdést is, hogy vajon kinek éri meg egy kötelezően nullszaldós tevékenységet folytató céget megvenni, továbbá milyen nemzetbiztonsági kockázatot jelent, amennyiben hazánk légterét nem a magyar állam ellenőrzi. Szakszervezeti vélemény szerint az ország és a nemzetbiztonság érdeke azt kívánja, hogy a HungaroControl szigorúan felügyelt, költségvetési szervezetként működjön tovább. Ha a szolgálat hatékonysága nem megfelelő, vagy a repülésbiztonság sérül, akkor – az érdekvédelem szerint – nem a céget kell elkótyavetyélni, hanem az alkalmatlan vezetőket kell minél előbb eltávolítani.
Tóth Judit, a GKM szóvivője lapunk érdeklődésére közölte: a HungaroControl átalakításának tervét idén október 31-ig kell a kormány elé terjeszteni. A gazdasági és közlekedési tárcánál még nem döntöttek erről, jelenleg az előkészületi munkáknál tartanak. A cég abban az esetben alakul át gazdasági társasággá, amennyiben az hatékonyabban működtethető, a gazdasági minisztériumban jelenleg nem tervezik a privatizációt. A szóvivő szerint a szakszervezetek leveleire minden esetben válaszoltak, és bevonják őket az átalakításokkal kapcsolatos egyeztetésekbe is.

Jogerős Karácsony Gergely pride-parádéjának betiltása