Orvosok, közjegyzők, közigazgatási szakemberek, turisztikában dolgozók, borászok, építészek és mások lepődtek meg a napokban, amikor a zárt körben terjesztett szakkiadványukból kiesett a Gyurcsány–Hiller páros kérdőívvel kombinált levele. A Geomédia Kiadói Rt. és a Magyar Mediprint Szakkiadó Kft. kiadványai havonta százkilencvenezer példányban jelennek meg, ezek zöme szabad eladásban nem kapható, csak megrendeléssel vagy (az ingyenes példányok esetén) a szakadatbázisokba való bekerüléssel lehet hozzájutni. Az Erdős Ákos érdekeltségébe tartozó vállalkozás adja ki például a Jegyzők Országos Szövetségének, a Városi Jegyzők Egyesületének, valamint a Magyar Közigazgatási Karnak a hivatalos lapját Jegyző és Közigazgatás címmel.
*
A Magyar Orvos az Egészségügyi Minisztérium, az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat, valamint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mellékletével jelenik meg, de itt készül az egyetlen borpiaci szakmai magazin is. A kiadó honlapjának adatai szerint egy reklámanyag behúzását példányonként harminc–ötven forintért lehet megrendelni, így a pártkampány költsége (negyvenforintos átlagáron számolva) több mint hét és fél millió forint. Lapunk információi szerint azonban a szocialisták nem fizettek a szolgáltatásért: egy kiadóbeli dolgozó szerint ez a tulajdonos „ajándéka” volt a pártnak.
Mint ismeretes, az Állami Nyomda tulajdonosaként megismert Erdős Ákos érdekeltsége, a Láng Holding Rt. vette meg a korábban Gyurcsány Ferenchez köthető Perfekt Rt.-t, majd ugyanez a cég szerezte meg botrányos körülmények között az államtól a Nemzeti Tankönyvkiadót. Az üzletembert a közelmúltban az Apró– Gyurcsány-érdekkör gazdagodását vizsgáló bizottságban is meghallgatták, hogy más mellett a miniszterelnökhöz fűződő kapcsolatáról is beszéljen. Erdős elismerte, hogy több tranzakció is lebonyolódott cégei és Gyurcsány vállalkozásai között, személyes kapcsolatukat azonban nem nevezte barátinak.
A szaklapokban elhelyezett MSZP-reklámok ügyében megkerestük a Geomédia vezetőségét, de Somoskői Gábor ügyvezető igazgató titkárságáról – ígéretük ellenére – nem hívtak vissza. Nyakó István, a szocialisták szóvivője megerősítette, hogy a párt és a szakmai lapok között létezik megállapodás, hiszen az MSZP ugyanúgy, mint több más sajtóorgánumban, ezekben a kiadványokban is szeretné megmutatni magát. A politikus a megállapodásról nem kívánt részleteket közölni.
Úgy tudjuk, a pártreklám az élelmiszer-ipari szakma képviselőit is meglepte, s ennek hangot is adtak az Élelmiszer című lap által a hét végén szervezett soproni rendezvényen. A Turizmus Trend szerkesztőségébe is sok felháborodott előfizető telefonált be. Egyikük (egy négycsillagos vidéki hotel vezetője) ígéretet kapott, hogy észrevételeit olvasói levélben megteheti a turisztikai szakma lapjában, ezért nevének mellőzését kérve elmondta: szerencsétlen dolognak tartja, hogy már a szakmai lapokba is beköltözött a politika, és ezt akkor is így gondolná, ha másik párt szórólapját húzták volna be az újságba. Ilyen direkt politikai kampányra az elmúlt tizenöt évben nem volt példa az általa ismert szakmai lapok esetében, és az MSZP döntését azért sem érti, mert ezt a levelet korábban minden magyar háztartásba elküldték. „Milyen új réteget érnek el ezzel az akcióval?” – tette fel a kérdést az üzletember, aki szakmai vitát kezdeményez a történtekről.
Úgy tudjuk, néhány esetben a főszerkesztő tudta nélkül került be a boríték az újságba. Bíró László, a Városi Jegyzők Egyesületének elnöke lapunknak elmondta: a Jegyző és Közigazgatás című kiadvány szerkesztőségi ülésen nem merült fel a kérdés, ő nem tudott arról, hogy egy párt hirdetése helyet kap a lapban – igaz, a reklámtevékenységgel általában a kiadó foglalkozik.

Hét kérdés, hét ország – őrült nehéz földrajzi kvíz