Éles harc folyik a vásárlókért

Miközben a multinacionális láncok sorra nyitják háztartási és szórakoztatóelektronikai áruházaikat, az évi 350 milliárd forintos forgalmat realizáló szegmensben a kicsik a túlélésért küzdenek. Utóbbiak számára a szakosodás jelentheti a talpon maradást.

Munkatársunktól
2005. 10. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre éleződik a verseny a háztartási és szórakoztatóelektronikai piacon. A mai napon nyitja meg újabb kereskedelmi „harcálláspontját” az Electro World. A Dixons-csoporthoz tartozó skandináv Elkjöp – amely Európa-szerte több mint 1400 áruházat üzemeltet – hazai képviseletének ezen kívül öt áruháza van. A versenyben a Média Markt is aktívan kiveszi a részét, nemrég nyitotta meg tizenkettedik áruházát. A szintén a Metro-csoporthoz tartozó Saturnnak két üzlete van. Miközben a multinacionális láncok sorra nyitják üzleteiket, a kisebb üzletekkel rendelkező hálózatok, a kiskereskedelmi üzletek a túlélésért küzdenek.
Sőt némelyik már tönkre is ment: a Murányi-csoport vesztét közvetetten a multik okozták, hiszen a vállalat kénytelen volt hálózatát mindenáron bővíteni, hogy lépést tartson a külföldi versenytársakkal. E versenyfutást azonban a tulajdonosok pénztárcája nem bírta, s így három éve eltűntek az üzleteik. Tavaly a több mint ötvenéves múltra visszatekintő, patinás Keravillnál kapcsolták le a lámpát – végleg. A Keravill lejtmenetét a 100 leggazdagabb magyar egyike, Várszegi Gábor sem óhajtotta finanszírozni. A cégek vesztét sokan a multik generálta árversennyel indokolják. A sors fintora, hogy a multinacionális láncok elleni közös fellépésként korábban a Murányi-csoport és a Herta fogott össze, s utóbbi is nemrég jelentette be, hogy lehúzza a rolót.
Mindemellett a hipermarketek is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a piac ezen szegmensére, a vevők kiszolgálására, így forgalmuk növelésére. A nagyok mellett pedig azok a társaságok tudnak sikeresek lenni, amelyek másokkal összefogva szerzik be áruikat, s erre igen komoly hangsúlyt fektetnek. Ide sorolható az országos lefedettségű és a kisebb településeken is megtalálható Euronics-, valamint az Elektropont-hálózat.
Miközben a piaci folyamatoknak vesztesei a magyar tulajdonú cégek, a kis- és középvállalkozások és alkalmazottaik, a küzdelem nyertesei pedig – egyelőre – a vásárlók.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára aláhúzta: a szórakoztató- és a háztartási elektronikai piacon rendkívül éles az árverseny. Ennek eredményeképpen – vásárlói szempontból – pozitív tendencia alakult ki, hiszen az elmúlt másfél évben csökkent ezen termékek átlagos fogyasztói árszintje. Ez viszont ahhoz vezetett, hogy több korábbi neves cég, illetve újonnan piacra lépő vállalkozás bezárta boltjait, s a beszűkült piacon, a hihetetlen árversenyben a kisebb, tőkeszegény vállalkozások nem vagy csak nehezen tudtak és tudnak talpon maradni. Számukra kiutat jelenthet a szakosodás, amikor egyes típusok értékesítésére vagy egyes beszerzési csatornákra, régiók kínálatára szakosodnak – tette hozzá Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége kereskedelmi szekciójának elnöke. Mint mondta: a multik nagy volumenű beszerzéseket hajtanak végre, s így igen kedvező áron tudnak terméket vásárolni, amivel viszont a kicsik nem tudják felvenni a versenyt. Nekik pont ezért kell elmenniük az olyan szegmensek felé, amivel a multik nem foglalkoznak. A kicsik mellett szól, hogy a személyes szaktanácsadás náluk „emberközelibb” lehet, míg a nagyok esetében ez kissé nehézkes – tette hozzá Krisán.
Mindeközben – a statisztika szerint – csökken az üzletek száma: például az elektromos háztartási cikkek szaküzlete besorolása alatt működő üzletek száma a múlt év végi 4883-ról ez év márciusára 4813-ra apadt. A csökkenés az egy-kétszáz nagy alapterületű áruházat nem érintette, viszont a kicsiket igen. A jövő nagy kérdése, hogy az elektromos háztartási készülékek és a szórakoztatóelektronikai termékek piacán a kicsik megtalálják-e azokat a réseket, amelyek túlélésüket, fejlődésüket hozhatják a Vámos György által 350 milliárd forintra becsült területen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.