Nehéz elképzelni, amint a legalacsonyabb születésszámmal európai rekordot felállító Olaszországban kismamák csoportos külföldi bevásárlóutakat szerveznek egymás között, hogy reális áron juthassanak hozzá a csecsemőik ellátásához nélkülözhetetlen tápszerhez.
Bébiételfronton évek óta tarthatatlan a helyzet az országban: a tejporgyártó olasz multik ugyanis öszszehangolt eladási stratégiájukat úgy alakították, hogy az európai árnál kétszer-háromszor is többe kerül a tápszer, amely dobozonként eléri akár a 36 eurót (9100 forintot) is. A módszer lényege, hogy a más élelemmel nem kiváltható tápszer értékesítése kizárólag gyógyszertárakon keresztül történik, így teljes mértékben ellenőrizhető és tartható a magas és egységes tarifa. A stratégia annyira sikeresnek bizonyult, hogy jó ideje az országos forgalom 96 százaléka bonyolódik patikákon keresztül a teljes piac több mint 90 százalékát uraló multik esetében.
A magas ár eddig kivédhetetlennek bizonyult, annál is inkább, mert a tápszergyártó nagyvállalatok az esetleges külföldi importot is úgy „szabályozták”, hogy otthoni monopolhelyzetüket semmiképpen se veszélyeztesse.
A kartellgyanú ellen évek óta vajmi kevés sikerrel küzdő antitröszthivatal egyszer már kísérletezett bírsággal elvenni a multik kedvét az inkorrekt profitszerzéstől: 2000-ben 6 milliárd lírás (750 millió forintos) büntetést róttak ki a tápszergyártókra, akik természetesen tagadták az összefonódás vádját.
Az ügy szépséghibája, hogy több forgalmazó üzletlánc is mindhiába próbálkozott a tápszer terjesztésével, mindegyik gyártónál falba ütköztek, így továbbra is fennmaradt a patikai monopolhelyzet.
Az évente hozzávetőleg ezer euróval többet tápszerre költő kismamákon még az olasz egészségügyi miniszter sem tudott sokat segíteni. Girolamo Sirchia tavaly ugyan kicsikart egy tízszázalékos árcsökkentést a multiktól, ám az ígéretet sok helyen nem tartották be, s az ár még így is duplája maradt az európai listaáraknak.
A mostani bírságrekorddal a versenyhivatal újra hadat üzent a csecsemőtápon évek óta extraprofitot realizáló cégek sorának. Az ügyben az alábbi cégek érintettek: az olasz Nestlé, a Milupa, a Heinz, a Nutricia, a Humana és a Milte Italia.
A büntetés ismét ráirányította a figyelmet a globalizálódó kereskedelem visszásságaira. A versenyhivatal döntésével szinte egy időben ugyanis az olasz tejtermelők is fellázadtak a multik tisztességtelen árképzése ellen.
Az őstermelők szövetsége rámutat, hogy a literenként 0,35 eurós tejfelvásárlási ár köszönő viszonyban sincs a tápszer eladási árával, amely összesen 12-szeres áremelkedés után(!) jut el a kisbabákhoz, vagyis az összesen 4 euróba kerülő alapanyag csupán töredéke a patikai 36 eurónak.
A történetet további két tényező teszi kerekké. Az egyik, hogy Itália a népesedéscsökkenést tekintve világszinten a második helyen áll: egy családra mindössze 1,15 gyermek jut. A másik, hogy a versenyhivatal állásfoglalása szerint a kismamák befolyásolása már a kórházak szülészeti osztályain megkezdődik.
Bár Olaszország aláírta az UNICEF-nek az anyatej védelméről szóló 1981-es jegyzőkönyvét, sok helyen mégsem alkalmazzák ezt következetesen, s a tápszert ajánló multik büntetlenül folytathatják propagandájukat a kórházak falain belül is. Az ingyenes mintákkal tápszerre és bébiételre szoktatott kismamák előtt így kikövezett út vezet egészen a gyógyszertárakig.
Magyar Péter agrárszakértőjének nincs mezőgazdasági végzettsége
