Jöhet nyugatról a hulladék?

A regisztrációs adóról szóló új törvénytervezet elősegítené a használtautó-behozatal növekedését, károkat okozna a gazdaságnak, jelentős bevételektől esne el az ország, és csökkenne a legálisan működő autókereskedések száma – állítják szakmai érdekképviseletek.

Putsay Gábor
2005. 10. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gépjárművek regisztrációs adójával kapcsolatos törvénytervezet kedvez az idős és korszerűtlen használt autók behozatalának. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz), illetve a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületét (MGE) képviselő tagvállalatok álláspontja szerint a jelenlegi tervezet alapján – amely az importnál a regisztrációs adó csökkentését veszi figyelembe – évente 126 ezer használt autó érkezne az országba az elfogadhatónak tartott 43 ezer helyett. A szervezetek rámutatnak: a 2006-tól kötelező EU4-es normákat teljesítő motorokkal szemben az EU1-, EU2- és EU3-motorok környezetszennyezése 90–130 százalékkal magasabb, így a jelenlegi tervezet következtében évente 1200 tonna szén-dioxiddal és 67 tonna nitrogén-dioxiddal több szennyezné környezetünket.
Az Európai Bizottság a napokban figyelmeztette a magyar kormányt, hogy az importgépjárművekre kirótt regisztrációs adó uniós rendelkezésekbe ütközik, ezért azt meg kell szüntetni. A most készített tervezet ezen elvárásnak is igyekszik megfelelni. Az érdekvédelmi szakemberek szerint viszont a megkönnyített behozatal mintegy 1,5 millió hazai autótulajdonos gépjárművének értékét csökkentené 10– 15 százalékkal, ami egy személyautó esetében átlagosan 200–300 ezer forintot jelent. Az érdekképviseletek szerint a tervezet elfogadása esetén évente 22 milliárd forint adóbevétellel lenne szegényebb a költségvetés. Az új autók piacának visszaesése esetén a márkakereskedők 25 százaléka kerülne csődbe, ami egyben 240 kereskedés megszűnését jelentené. Hatezer ember maradna állás nélkül. A használtautó-behozatal növekedése a legalitás határán működő vállalatok érdeke – állítják a Gémosz és az MGE tagjai.
Győző Gábor, az MGE elnöke a budapesti autószalon szombati megnyitója alkalmából elmondta: a regisztrációs adó a régi uniós tagállamok nagy részében létezik, ezért értelmezhetetlen a mostani törvénymódosítás indoklása, miszerint ez a közteher nem EU-konform. Mint ahogy arról a távirati iroda beszámolt, Győző Gábor szerint az import regisztrációs adójának csökkentésével tömegével kerülnének korszerűtlen autók az országba. A forgalomban lévő mintegy 2,5 millió hazai autóból több mint 300 ezer 20 évnél, több mint egymillió pedig 10 évnél idősebb.
Növelné az európai gépkocsigyártók versenyképességét, ha fokozatosan eltörölnék a regisztrációs adót – jelentette ki Kovács László, az Európai Bizottság adó- és vámügyi biztosa az autószalonon. Javaslata szerint a regisztrációs adót fokozatosan az éves üzemeltetési adóba építenék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.