Felrúgva a hivatalos menetrendet, hosszabb ideje húsz-huszonöt perces késéssel indulnak a fővárosból a személyszállító vonatok. Ennek oka, hogy megelőzhetik ezeket a járatokat a délkelet-európai kamionokat szállító Ro-La-szerelvények – tudta meg lapunk a Budapest–Szolnok vonalon ingázóktól.
A Ro-La-szállítás (Rollende Landstrasse, magyarul: gördülő országút) lényege, hogy a Romániából, Szerbiából, Bulgáriából és Törökországból érkező kamionáradat egy része Szegedtől vasúton jut el az ausztriai Welsbe vagy a szlovéniai Ljubljanába. A három országban egy-egy társaság szervezi a kamionok utaztatását, így itthon ezt a feladatot a Hungarokombi Kft. látja el.
– Nem tudom, hogy a Ro-La-szerelvények miatt késnek-e a személyvonatok, de egyetértek azzal, ha a MÁV elsőbbséget ad nekünk, mert nem mindenhol tudnak akadálytalanul áthaladni a szállítmányaink. Vannak olyan állomások és vágányok, ahol képtelen a kamionokkal terhelt és a pálya minőségére érzékeny szerelvény végigfutni – mondta Tomcsányi István, a társaság vezérigazgatója. Elismerte: kellemetlen lehet várakozni a kamionok miatt, de „figyelembe kell venni, hogy környezet- és infrastruktúra-kímélő, kombinált fuvarozásról van szó, amelyet az Európai Unió is támogat”. Ezek a szerelvények pedig személyeket is szállítanak, mert rajtuk huszonhat kamionvezető utazik – mondta a vezető. Azzal is érvelt, hogy ésszerűbb a kamionvonatot a személyszállítás elé engedni, mert egyszer kifutva az állomásról az már nem áll meg, míg a személyvonat igen. A MÁV azonban másként vélekedik. A vasúti szabályzat szerint a Ro-La-szállítmányoknak nincsen elsőbbségük, csak a tehervonatok kategóriájában – közölte Kavalecz Imre szóvivő. Hozzátette: a főbb vasútvonalak – és azok is, amelyeken a kamionokat szállítják – megfelelnek az európai színvonalnak, ugyanakkor az elmaradottabb szakaszok felújítására is sok pénzt ad az EU. A MÁV szóvivője szerint a késések okaira általános válasza nincsen, azokat csak egyenként megvizsgálva tudná megindokolni.

Karácsony Gergely, a főnácimester