Kemény árharcban a benzinkutak

Feleakkora haszonkulccsal értékesítik jelen pillanatban az üzemanyagot a benzinkutak, mint egy évvel ezelőtt. A szűk árrésbe a piacon lévő kis szereplők belebukhatnak, és elképzelhető, hogy a multinacionális hátterű, ám kevés töltőállomással bíró hálózatok is feladják pozíciójukat.

Erdősi Csaba
2005. 10. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első hallásra ellentmondásosnak tűnhet, de a benzinkutak nem jártak jól a drága üzemanyaggal. Egy liter benzin ma több mint ötven forinttal kerül többe, mint egy évvel ezelőtt, a haszonkulcs viszont, amivel a kutak továbbadják a terméket, az egy évvel ezelőttinek csupán a fele vagy annál is kisebb. Egy liter üzemanyagon pillanatnyilag körülbelül 10–14 forintot keresnek a kutak.
A szűkülő árrést az áremelkedés, illetve a diszkontkutak térnyerése hozta magával. Az első tényező a piac minden szereplőjére kényszerítő hatással van, utóbbi pedig helyi szinten érvényesül. Megfigyelhető, hogy a kereskedelmi láncokhoz tartozó, olcsó kutak környékén a nagy olajtársaságokhoz tartozó töltőállomások is kénytelenek lejjebb vinni az áraikat. Ha ez a két hatás hosszú ideig együttesen érvényesül, márpedig a folyamatok ezt valószínűsítik, az szakértők szerint kiskereskedelmi szinten a piac konszolidációjához vezet majd. Magyarul: egyes szereplők tönkremehetnek. A csőd vagy jobb esetben a felvásárlás először a tőkeszegény, családi vállalkozásban működtetett töltőállomásokat érheti utol, de mivel a szűk üzemanyagárrés miatt a shopeladások értelemszerűen felértékelődnek, tönkremehetnek a csak üzemanyagot árusító kutak is. Az árharc végső soron azokat a vállalkozásokat is kiszoríthatja a piacról, amelyek multinacionális háttérrel rendelkeznek ugyan, de nem üzemeltetnek elegendő töltőállomást. Hogy a konszolidáció után hogyan oszlik majd fel hazánkban az üzemanyag-kiskereskedelem, azt egyelőre nem tudni. Valószínű, hogy a legnagyobb harcot a két, finomítóval is bíró „nagy” vívja majd, kettejük küzdelmének nagy vesztese pedig a Shell lehet. A világcég Romániából már kivonult, a hazai képviselet vezetője pedig a közelmúltban azt érzékeltette, ez nálunk is megtörténhet. Eközben az orosz Lukoil megerősítheti itteni pozícióját.










Üzemanyag-fogyasztás Magyarországon
Üzemanyag2005. I–IX. hó2004. I–IX. hóVáltozás %
95-ös benzin1 066 061 941 liter1 073 831 921 liter–0,6
98-as benzin98 256 060 liter132 470 393 liter–25,8
Benzin összesen1 164 379 913 liter1 220 561 007 liter–4,6
Gázolaj921 071 341 liter871 311 879 liter5,7
Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.