E hónap 29-én kezdődhet a nagy számolgatás: ekkor teszik közzé a biztosítók jövő évre érvényes kötelező gépjárműfelelősség-biztosításukat (gfb). Marsi Erika, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) főigazgatója elmondta, hogy e dátumtól kezdve nem szolgáltatói tevékenységet fognak végezni, hanem ellenőrzőt, s ha kell, megbüntetik a renitens biztosítókat. A visszaesők a tavalyinál magasabb bírságra számíthatnak – emelte ki a főigazgató, majd emlékeztetett arra, hogy a biztosítási piac e szegmensében tevékenykedő 12 cég közül tavaly tizet megbüntettek. Déri Éva, a felügyelet főosztályvezetője hangsúlyozta: az ügyfelek a szerződést december 1-jéig mondhatják fel. Ez csak akkor hatályos, ha az határidőn belül megérkezik a biztosítóhoz. A törvények lehetővé teszik, hogy az ügyfél fax útján is felmondhassa vagy megköthesse szerződését. Egy rendelet szerint az új szerződéshez a kártörténeti igazolást már nem a biztosítóknak, hanem az ügyfeleknek kell beszerezniük. Amíg ezt az ügyfél nem mutatja be, A0-s besorolásba kerül, 90 nap után viszont malus 4 osztályba, azaz a legrosszabb kategóriába. A bemutatott igazolással viszont visszamenőlegesen érvényesíthető a korábban szerzett bonus, kivéve a díj nem fizetésének esetét. A korábbi malus fokozat új szerződés esetében is érvényben marad. A felügyelet azt tanácsolja, hogy a közölt díjak ismeretében azok az ügyfelek, akik az átlépés mellett döntenek, a várható nagy adatforgalom miatt mihamarabb tegyék meg azt.
Tavaly több biztosító is gumiszabályt alkalmazott, azaz a következő évre meghirdetett díjakból a konkrétan meg nem határozott kedvezmények miatt az ügyfelek nem tudták kikalkulálni, mennyit kell majd fizetniük. A felügyeletnél ígérik, ez esetben az idén is fellépnek a cégek ellen. A csendes gfb-piacon az on-line alkuszok megjelenésével vette kezdetét egy komolyabb ár- és szolgáltatási verseny. A számolgatással, majd biztosítóváltással jelentős megtakarításokat lehetett elérni. Nemcsak az árat, de a szolgáltatás színvonalát is érdemes megnézni. Volt rá példa, hogy adott baleset vétlen résztvevője végül a baleset okozóján kérte közvetlenül számon kárát, mert annak biztosítója nem volt hajlandó fizetni. Bonyolódhatnak jövőre a feltételek is: némely társaságnak szinte érdeke, hogy az érintettek ne igazodjanak el a díjak között. Ha pedig a felügyelet felszólítja őket az összehasonlítható tarifák közlésére, akkor is csökken az ügyfelek biztosítóválaszthatósági ideje, a milliós bírságot pedig a cégek könnyedén kifizetik.

Orbán Viktor: Európának sosem lesz érdeke, hogy egy Oroszországgal szembeni háborúban vegyen részt