A griff röpte

Hamarosan hazatér egy kicsiny magyar katonai közösség Svédországból, ahol azon dolgoztak közel egy éven keresztül, hogy elsajátítsák a légierő leendő Gripen vadászrepülőgépeinek üzemeltetési ismereteit. A mai napig élénk – sokszor politikai – vitákat gerjesztő, több mint 200 milliárdos bérleti és beszerzési programban kritikus feladatok hárulnak rájuk. Az első öt gép jövő márciusi érkezésétől nemcsak az új technikát kell bevezetniük Magyarországon, hanem a siker érdekében kísérletet kell tenniük annak a szemléletrendszernek a meghonosítására is, amely egy évszázadokig zavartalanul fejlődő polgári társadalomban forrta ki magát.

2005. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez egy jó repülőgép, de ez is csak egy repülőgép – körülbelül így összegezhető az Okvátovity József alezredes és Horváth Dezső őrnagy vezette, április óta Skandináviában tanuló 16 fős műszaki gárda véleménye a Gripenről. A képzésüknek többnyire helyet adó satenasi katonai repülőtér ugyan nincs túl messze a gépeket építő Saab repülőgépgyár szintén dél-svédországi, lidköpingi üzemétől, ám itt, a Gripenek üzemeltetésének kézzelfogható valóságában már nincs helye a marketingízű kommunikációnak. Bár egy-egy üzemnap kezdetén annak eldöntésében, hogy a repülőgép alkalmas-e a felszállásra, korszerű számítógépes önellenőrző rendszer segíti a műszakiakat, egy-egy hiba elhárításánál itt is csodákat tud tenni a pilóta találékonysága, a „megérzés”.
Arra a kérdésre, hogy szakmailag mi okozta nekik a legnagyobb kihívást, meglehetősen összetett a válasz. Míg a magyar (keleti) rendszerben különböző képzettségű műszakiak foglalkoznak a gépek szerkezetével és hajtóművével, valamint elektronikájával és műszereivel, addig Svédországban jóformán nincs specializáció. A svéd üzemeltetők a magyarokhoz képest alacsonyabb szinten mindenhez értenek, a magyarok képzettsége mélyebb egy-egy szakág tekintetében, de vannak olyan területek, amelyekkel odahaza egyáltalán nem foglalkoztak korábban. Míg odahaza a kecskeméti műszakiak jelentős részétől a Honvédelmi Minisztérium (HM) az elmúlt évben elvette vagy visszatartotta a veszélyességi és más pótlékokat, addig az átképzés alatt álló 16 magyarra mély benyomást tett, hogy a svédek mennyire ügyelnek a megfelelő munkakörülmények biztosítására, a dolgozók egészségére és a környezetvédelemre. Satenasban elszámolási kötelezettség nélkül rendelkezésre állnak a gumikesztyűk és más munkavédelmi felszerelések, de naponta egy óra munkahelyi sportolást is előírtak.
Amikor egy-egy nap véget ér a Vanern-tó partján elterülő, immár hatvanéves bázison – amely rendezettségét tekintve leginkább golfpályához hasonlatos –, a magyarok egy harminc kilométerre lévő egykori nővérszállóba térnek vissza pihenni, Lidköpingbe. Az épületet a HM választotta ki, és újíttatta fel a svédországi átképzésen részt vevők számára. Míg a műszakiakat egyedül helyezték el az alig tíz négyzetméteres szobákban, addig a már január óta kinnlevő öt pilóta a családját is magával vihette az ugyanitt kialakított 34 négyzetméteres apartmanokba. Bár a helynek tagadhatatlanul kollégiumhangulata van, az együttlakás láthatóan kevés feszültségre ad okot: az „állomány” tagjai odahaza is rendszeresen összejárnak, és nemcsak munkahelyi, baráti viszony is összefűzi őket.
A Gripennel először megismerkedő magyar pilótákat Tóth Gábor őrnagy vezeti, ő egyben a Puma vadászrepülő század parancsnoka is. A január óta tartó átképzés során december közepéig fejenként mintegy száz órát töltenek a levegőben a svéd alakulat gépeivel – információink szerint a tíz évre szánt 16 800 repült órás magyar lízingkeret terhére. A 35–36 éves „hajózókat” tapasztalatuk alapján válogatták ki, de az is szempont volt, hogy még kellő szakmai perspektíva álljon előttük. Először – néhány felszállás során – elsajátították a gép repülését, de – mint mondják – sokkal inkább a Gripen összetett elektronikájának megismerése jelent számukra komoly feladatot. A legnagyobb kihívás a földi célok elleni támadás és a felderítés, hiszen odahaza a MiG–29-esen szinte kizárólag a légiharcra készítették fel őket. A kiképzés végén az oktatói teendőket is elsajátítják, hiszen Kecskeméten ők folytatják majd az utánuk következő magyar Gripen-pilóták képzését. Bár december közepén az ünnepekre hazajönnek, januárban visszatérnek Svédországba, ahol átképzést kapnak a Magyarországnak szánt, korszerűbb Gripen-változatra, amelyekből márciusban hazahozzák az első öt darabot.
Szakmailag a legnagyobb gond, hogy amikor a Medgyessy-kabinet levegőben utántölthető, precíziós csapásra és expedíciós hadviselésre alkalmas gépeket rendelt az Orbán-kormány hazai légtérvédelemre alkalmas Gripenjei helyett, a módosított szerződéshez nem rendeltek többletrepülési órákat. Ha 2009-ben huszon-egynéhány pilótával hadrendbe áll a magyar Gripen-század, fejenként és évente nem repülhetnek többet hatvan-hetven óránál. A műszakiak is szkeptikusak, hiszen a 14 gépes „flottából” nehéz lesz kigazdálkodni elegendő Gripent a hosszú külföldi missziókra, miközben a hazai kiképzést és a mindenkor prioritást élvező készültséget is biztosítani kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.