A németeknek nem jó télre a Hankook

Élvonalbeli technológiát telepít Dunaújvárosba a Hankook, amely luxusmárkák beszállítója lesz – állította korábban a gazdasági miniszter. Eközben a német autóklub legfrissebb téligumi-tesztje szerint a gyár terméke a nem ajánlott kategóriába került.

2005. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős tévedésnek minősítették a lapunk által megszólaltatott szakértők Kóka János kijelentését, amelyet a Hankook koreai gumiabroncsgyártó Dunaújvárosban történő letelepedését követően tett. A 132 milliárd forintból épülő üzem 1500 embernek ad munkát, így – lapunk számításai szerint – munkahelyenként nyolc és fél millió forintos állami támogatást ad a kormány. A gazdasági miniszter a hónap elején a Duna-parti városban tartott lakossági fórumon arról beszélt, hogy a koreai cég technológiában, környezetvédelemben és termékeinek tekintetében is világszínvonalat képvisel. Ekkor mondta a miniszter tudósítónk füle hallatára, hogy a dunaújvárosi Hankook-abroncsok Mercedes- és BMW-modelleken is feltűnnek majd.
*
A miniszter értékelésére alaposan rácáfolt a német autóklub, az ADAC legújabb téligumi-tesztje. (A teszt eredménye olvasható a www.adac. de honlapon.) A német autós érdekvédelmi szervezet csapata Skandinávia hóval és jéggel borított útjain, illetve az erre a célra kiépített tesztpályákon vizsgálta a téli gumiabroncsokat. Az ADAC hangsúlyozza, hogy a minősítések szinte kizárólag műszeres méréseken alapulnak. A teszt egyik részében a 195/65 R/15 méretű téli abroncsok kerültek górcső alá. Ebben a vizsgálatban húsz abroncs tulajdonságait hasonlították össze.
Az ADAC minősítési rendszerében nagyon ajánlott, ajánlott, feltételekkel ajánlott és nem ajánlott jelzésekkel látták el az abroncsokat. A vizsgálatnál mérték a kerekek viselkedését száraz, vizes, havas és jeges burkolaton. A vizsgált húsz abroncs közül tizennyolc többé-kevésbé megfelelt a minősítők feltételeinek. Mindössze két abroncs volt, amelynek megvásárlásától eltanácsolták az autósokat az autóklub szakemberei. Az egyik a Hankook Ice Bear fantázianevű terméke, amely különösen a havas, jeges úton bizonyult gyengének. A Hankook nem tartozik az élvonalbeli gumiabroncsgyártók közé – szögezte le kérdésünkre Palovecz Gábor szakújságíró. Annak esélye, hogy a távol-keleti abroncsgyártó termékeivel az európai prémium márkákat – Mercedes, BMW, Audi – Hankook gumival kínálják, rendkívül kevés az esély. Az európai és különösen a német gyártók rendkívül patrióta gazdaságpolitikát folytatnak. A német autógyártók előnyben részesítik a német beszállítókat. Emellett a prémium márkák – és vásárlóik – nagyon érzékenyek a presztízsre. Közismert adat, hogy a márkajelzés önmagában mintegy 30 százalékot tesz ki egy luxuskategóriájú gépkocsi árában. Ezért nehezen elképzelhető – vélekedett a szakújságíró – hogy a következő évtizedben koreai gumiabroncs kerüljön a német prémium autók kerekére.
A jelenlegi gyakorlat szerint koreai gumiabroncsot csak a koreai gyártmányú autókon találni. A Koreában gyártott autókra pedig nem valószínű, hogy Európából szállítják a gumit. Az EU területén – így hazánkban – gyártott koreai abroncsot tehát az ugyancsak Európában gyártott koreai modellekre szánhatják, illetve az elkopott gumik pótlására. Ha érzékelhetően fejlődik a Hankook abroncsok minősége, elképzelhető – vélekedett a szakember –, hogy európai tömegmárkák modelljein is feltűnik a koreai cég terméke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.