Jelentős tévedésnek minősítették a lapunk által megszólaltatott szakértők Kóka János kijelentését, amelyet a Hankook koreai gumiabroncsgyártó Dunaújvárosban történő letelepedését követően tett. A 132 milliárd forintból épülő üzem 1500 embernek ad munkát, így – lapunk számításai szerint – munkahelyenként nyolc és fél millió forintos állami támogatást ad a kormány. A gazdasági miniszter a hónap elején a Duna-parti városban tartott lakossági fórumon arról beszélt, hogy a koreai cég technológiában, környezetvédelemben és termékeinek tekintetében is világszínvonalat képvisel. Ekkor mondta a miniszter tudósítónk füle hallatára, hogy a dunaújvárosi Hankook-abroncsok Mercedes- és BMW-modelleken is feltűnnek majd.
*
A miniszter értékelésére alaposan rácáfolt a német autóklub, az ADAC legújabb téligumi-tesztje. (A teszt eredménye olvasható a www.adac. de honlapon.) A német autós érdekvédelmi szervezet csapata Skandinávia hóval és jéggel borított útjain, illetve az erre a célra kiépített tesztpályákon vizsgálta a téli gumiabroncsokat. Az ADAC hangsúlyozza, hogy a minősítések szinte kizárólag műszeres méréseken alapulnak. A teszt egyik részében a 195/65 R/15 méretű téli abroncsok kerültek górcső alá. Ebben a vizsgálatban húsz abroncs tulajdonságait hasonlították össze.
Az ADAC minősítési rendszerében nagyon ajánlott, ajánlott, feltételekkel ajánlott és nem ajánlott jelzésekkel látták el az abroncsokat. A vizsgálatnál mérték a kerekek viselkedését száraz, vizes, havas és jeges burkolaton. A vizsgált húsz abroncs közül tizennyolc többé-kevésbé megfelelt a minősítők feltételeinek. Mindössze két abroncs volt, amelynek megvásárlásától eltanácsolták az autósokat az autóklub szakemberei. Az egyik a Hankook Ice Bear fantázianevű terméke, amely különösen a havas, jeges úton bizonyult gyengének. A Hankook nem tartozik az élvonalbeli gumiabroncsgyártók közé – szögezte le kérdésünkre Palovecz Gábor szakújságíró. Annak esélye, hogy a távol-keleti abroncsgyártó termékeivel az európai prémium márkákat – Mercedes, BMW, Audi – Hankook gumival kínálják, rendkívül kevés az esély. Az európai és különösen a német gyártók rendkívül patrióta gazdaságpolitikát folytatnak. A német autógyártók előnyben részesítik a német beszállítókat. Emellett a prémium márkák – és vásárlóik – nagyon érzékenyek a presztízsre. Közismert adat, hogy a márkajelzés önmagában mintegy 30 százalékot tesz ki egy luxuskategóriájú gépkocsi árában. Ezért nehezen elképzelhető – vélekedett a szakújságíró – hogy a következő évtizedben koreai gumiabroncs kerüljön a német prémium autók kerekére.
A jelenlegi gyakorlat szerint koreai gumiabroncsot csak a koreai gyártmányú autókon találni. A Koreában gyártott autókra pedig nem valószínű, hogy Európából szállítják a gumit. Az EU területén – így hazánkban – gyártott koreai abroncsot tehát az ugyancsak Európában gyártott koreai modellekre szánhatják, illetve az elkopott gumik pótlására. Ha érzékelhetően fejlődik a Hankook abroncsok minősége, elképzelhető – vélekedett a szakember –, hogy európai tömegmárkák modelljein is feltűnik a koreai cég terméke.
Lakatos Márkot utolérte a végzete, Wellor a céltáblájára tűzte