Az euró hazánkban a legnépszerűbb

Miközben az unió nyugati részén, illetve a tavaly csatlakozott tagállamokban egyre népszerűtlenebb az euró, addig Magyarországon más a helyzet. Olyannyira, hogy a közösségen belül itt a legmagasabb az euró bevezetésének támogatottsága – derül ki a Budapest Analyses független elemzőközpont vizsgálatából.

2005. 11. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dúl a nosztalgia Ausztriában, Németországban és Olaszországban a régi fizetőeszköz iránt – nem csoda, hogy Bécs, Berlin és Róma üzleteiben schillingben, márkában és lírában is feltüntetik az árakat. Az eurózónából kimaradt uniós tagállamok (például Nagy-Britannia vagy Svédország) pedig hallani sem akarnak a közös pénz bevezetéséről. Tegyük hozzá: az euró népszerűtlenségének az az oka, hogy még a felsorolt nyugat-európai társadalmak is érzik, bevezetésével jelentősen drágult az élet. De mi a helyzet az új tagállamokban? Nos, az unióhoz tavaly csatlakozott országokban, az úgynevezett EU10-ben sem kedvelt pénznem az euró. A 2005 novemberében közzétett Eurobarometer-jelentés alapján ma már csak a lakosság 38 százaléka vár kedvező hatásokat a közös fizetőeszköz bevezetésétől. Bármilyen meglepő, de az új tagállamok közül Magyarországon a legmagasabb az euró bevezetésének támogatottsága. Az itt mért 51 százalékos érték (bár 2004 őszén még 54 százalékra rúgott) lényegesen meghaladja az említett átlagot. Ami pedig az „olvadást” illeti: a hazai támogatottság éves csökkenése is csak az EU10-ben mért csökkenés fele, háromszázalékos volt. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy a magyarok euró iránti bizalma nagyobb, mint az Európai Unió egészébe vetett bizalmuk. Ez utóbbi ugyanis ma csupán 42 százalék, a Fidesz-kormány időszakát közvetlenül követő, 2002. őszi 67 százalékos „EU-fória” és az egy évvel ezelőtti 49 százalék után. A lehetséges magyarázatok egyike: az unióval kapcsolatosan a polgárok már rendelkeznek tapasztalatokkal, az euró kapcsán pedig még nem. Persze az is valószínűsíthető, hogy a magyarok euróba vetett nagymértékű bizalma elsősorban a biztonság iránti vágyukat tükrözi. Ennek oka: a forint az utóbbi tizenöt évben veszélyes kanyarokat vett. Például az infláció többnyire két számjegyű volt, a kamatok pedig éveken át meghaladták a 30 százalékot. Az emberek megtakarításai ugyan nem vesztek el, de az előbbi folyamatok miatt állandóan veszélyben érezhették őket. Ezt erősíti, hogy a kilencvenes években százezrek tartották a pénzüket külföldön, német, osztrák és svájci bankfiókokban. Nem lehet azt sem elhallgatni, hogy a közelmúlt gazdasági történésein kívül az euró és annak mihamarabbi bevezetése mellett szól a magyar költségvetés jelenlegi helyzete is, amely a legrosszabb az újonnan csatlakozott országok között. Ez – vagyis az ország hatvan százalék körüli GDP-arányos eladósodottsága, a kormányzati előrejelzéseket harmadik éve rendszeresen meghazudtoló éves költségvetési hiány, illetve az államháztartást finanszírozó külföldi befektetők kezében felhalmozott államkötvénytömeg – olyan árfolyamkockázatot jelent, amitől a bankbetétek tulajdonosai kimondottan félnek. Arról nem is beszélve, hogy az árfolyamkockázatot most az is fokozza, hogy országgyűlési választások előtt állunk. Félő, hogy a költségvetés a kormányon lévő koalíció kampányeszközévé válik. Úgyhogy az árfolyamkockázat kivédésének legkézenfekvőbb módja az emberek számára az euróra való mielőbbi áttérés. A Budapest Analyses a szóban forgó anyagában arra a megállapításra jutott, hogy a magyarok úgy gondolják: az életük kiszámíthatóbbá válik a közös fizetőeszköz bevezetésével.
Az Eurobarometer felmérése ugyanakkor azt mutatja, hogy a közvéleményben érzékelhető az eurótól való félelem is. Ez azonban elsősorban magától az átállástól való félelmet jelenti. Arra a kérdésre ugyanis, hogy „Tart-e attól, hogy az átálláskor visszaélések és csalások történnek az árak átváltását illetően?”, a tíz új tagállam megkérdezett polgárainak 75 százaléka válaszolt igennel. Bár a magyarok e téren jóval kevésbé gyanakvók, mint az átlag, világos, hogy az árátváltás korrekt megoldása nálunk is az euró bevezetésének kulcskérdése lesz. Végül érdemes visszatérni a magyar uniós tagság megítélésére, illetve ennek változására. Fentebb jeleztük, az uniós tagság hazai támogatottsága drámaian csökkent az utóbbi két évben. Magyarország 2005 tavaszán mért, 42 százalékos szintjével a 25 tagállam közül már csupán a 22.; csak Málta (40 százalék), Ausztria (37 százalék) és Nagy-Britannia (36 százalék) polgárai támogatják kevésbé hazájuk uniós tagságát. Figyelemre méltó, hogy a magyar népesség elutasítása nem az EU „nagy ügyeivel” kapcsolatos. Példa erre, hogy a magyarok messze az uniós átlag feletti mértékben támogatják az EU bővítését, meggyőzően cáfolva ezzel a magyarok „idegengyűlöletéről” szóló, elsősorban belpolitikai célú megállapításokat. Az EU-tagság magyarországi támogatottsága amiatt esett jelentősen vissza, mert a magyar közvélemény szerint a csatlakozás óta „alig történt valami”. E vélemény jelentőségéből nem von le semmit, hogy bántó, mindennapi bosszúságokból is táplálkozhat az átlagember: az uniós tagsággal megszűnt a vámmentes boltokban történő vásárlás lehetősége, az autók vámja helyett bevezették a regisztrációs adót, amelynek megszüntetése sem történt meg, az EU-ra kiterjedő egészségbiztosítás intézése bonyolult, a határállomásokon pedig nem csökkent a várakozási idő. Továbbá speciálisan magyar probléma az ország EU-val kapcsolatos 2004-es támogatásainak sorsa. E támogatások nagy része ugyanis a magyar kormányhivatalok hibájából nem jutott el időben a címzettekhez, így a magyar államháztartási törvény értelmében Magyarország 2004-ben több EU-tagdíjat fizetett, mint amennyi támogatást felhasznált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.