Csak az ár a meghatározó

E hónap végéig lehet felmondani a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, illetve biztosítót váltani. Az on-line biztosítási cégek tapasztalata szerint az ügyfelek körében döntően a díjtarifa határozza meg, hogy melyik társaságot választják. Mások szerint azonban a szolgáltatás minősége is fontos szempont. Nő az on-line kötések aránya, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításban társaságot váltók számát 300–600 ezerre taksálják idén a cégek.

Csákó Attila
2005. 11. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén többen váltanak biztosítót a kötelező gépjármű-felelősség-biztosításuk megkötése végett. Számuk elérheti az 500-600 ezret, hiszen a statisztika alapján időarányosan háromszor annyian váltottak eddig biztosítót, mint tavaly – mondta lapunknak Rácz István. A biztositas.hu ügyvezető igazgatója szerint az ügyfelek döntésében elsődleges szempont az ár. Az átlagos megtakarítás húszezer forint, ami a világhálón keresztül ötpercnyi munkát igényel. Kedvező az ügyfeleknek, hogy ma már faxon is felmondható, illetve megköthető a biztosítás, továbbá, hogy az ügyfél nem veszíti el bónuszát.
Emlékeztetett arra, hogy tavaly egyes társaságok azt hangoztatták, amennyiben az ügyfél nem kéri ki kártörténeti igazolását korábbi szolgáltatójától 90 napon belül, akkor automatikusan malusz négyes besorolásba kerül, így a legmagasabb díjat lesz kénytelen kifizetni. Ez már tavaly sem volt igaz, bár többen ezt kommunikálták – tette hozzá Rácz István. Az ügyvezető aláhúzta: egyes csoportok megcélzása, kiemelése – például középkorúak vagy vidéki lakosok – esetén a számukra kínált kedvezmények az árverseny miatt kisebb jelentőséggel bírnak. Egyes társaságok az új belépőket preferálják kedvezőbb díjjal, mások a hűséget, s öt társaság – Allianz, MÁV, OTP-Garancia, TIR, Union – pedig az on-line kötést. A szakember szerint az alacsony díjak nem jelentik a szolgáltatás színvonalának alacsony szintjét is, hiszen ezek a cégek befektetésként, piacszerzés érdekében kínálnak a piaci átlagárnál akár húsz, on-line kötés esetén harminc százalékkal kedvezőbb díjat. Igaz, van rá példa, hogy a következő évben piaci szintre emelik tarifájukat, ami miatt ügyfeleik egy része elhagyja őket, ám a többség marad.
Haraszti Zsolt, a netrisk.hu ügyvezető igazgatója a hónap végéig biztosítót váltók számát 300–500 ezerre becsüli. A szakember szerint az on-line kötések aránya egyre nő, s elérheti a 25-30 százalékot, amit az is bizonyít, hogy cégüknél már meghaladja a tízezer darabot. Ez pedig háromszorosa a tavalyi időarányos kötések számának – ismertette az ügyvezető, majd kiemelte: az ügyfelek körében a biztosító kiválasztásakor az ár dominál. Ezt nemcsak egy felmérésük támasztja alá – melyben a válaszadók 87 százaléka biztosítóválasztása szempontjai között az első helyre sorolta a díjak mértékét –, hanem az eddigi kötési tapasztalataik is. Akik átszerződnek, azok szinte kivétel nélkül a számukra legkedvezőbb tarifa alapján lépnek, igaz, sokan vannak, akik hűek maradnak. Arra a kérdésre, hogy a szolgáltatás színvonala mennyiben fontos szempont, Haraszti azt felelte: a kormányrendelet a szolgáltatás alapját határozza meg, e szerint károkozáskor a biztosító egy adott kár esetén 1,75 milliárd forintig köteles helytállni, amiből 500 millió a dologi kár, 1,25 milliárd a személyi kártérítés összege. Haraszti szerint a biztosítók által kínált többletszolgáltatások pedig inkább marketingfogások, ráadásul ezekért gyakran pluszpénzeket kérnek a társaságok – tette hozzá az ügyvezető.
Ma már sokak szerint a legideálisabb módozat megtalálásához nem elég a díjakat összevetni, de a szolgáltatások dzsungelében is el kell igazodni. (Ezeket a biztositas. hu pontozza). Csakhogy nehéz pontos képet kapniuk az ügyfeleknek arról, hogy melyik biztosító ajánlatával járnak jól, hiszen az ajánlatok a szövevényes kedvezményrendszer miatt nehezen öszszehasonlíthatók. Mindezen persze nem kell csodálkozni, hiszen a kormányrendelet sem határozza meg a bónuszfokozatokért adható kedvezmények mértékét. Így nem csoda, hogy az éles piaci versenyben a cégek nem igazán törekednek átlátható, könnyen összehasonlítható kínálat bemutatására.
Vannak, akik úgy vélik, kötelező biztosítás esetében teljesen mindegy, melyik biztosítót választja az ember, csupán a fizetendő díj mértéke dominál, a szolgáltatás pedig mellékes. Ugyanis a silány szolgáltatási színvonalat nem a díjfizető ügyfél, hanem a károsult szenvedi meg. Csakhogy erre rácáfolnak a tavalyi év negatív példái: hónapokig nem kötvényesített szerződések, rendőri igazoltatásnál lehetetlen helyzetek, alig elérhető kárrendezés. Az egyik esetben a károkozó biztosítójának időhúzó, teszetosza, a kárrendezésben és a kár megtérítésében tapasztalható negatív magatartása miatt a kárt szenvedett autós megunta a tortúrát, felkereste a károkozó autóst és attól követelte kárának megtérítését. Az ilyen biztosítói magatartás viszont bizalmatlanná tette az ügyfeleket egy részét.

Figyelmeztet a felügyelet. A PSZÁF rámutat: az ügyfeleknek tudniuk kell, a biztosítóegyesületekkel történő szerződéskötéssel az egyesület tagjává válnak, így a díjon felül tagdíjfizetési kötelezettségük is fennállhat, pótbefizetésekre is kötelezhetők. Az internetes díjkalkulátorok esetén pedig a biztosítók az október végén bejelentett díjaikat kötelesek alkalmazni, akkor is, ha a kalkulátorok esetleg pontatlan beállítása miatt a közzétett díjtarifától eltérő díj számítható ki.



Elveszhet a lakás. Családi tragédiákhoz, elszegényedéshez is vezethet, ha valaki szándékosan vagy véletlenül elfelejti befizetni autója után a kötelező biztosítást, s más autósnak kárt okoz. Ez esetben vagyonával kell helytállni. A Magyar Biztosítók Szövetsége kötelező biztosítás hiányában megtéríti ugyan a kárt, ám peres úton behajtja az összeget. Mivel néhány tízezer forintot érő autóval, motorral is lehet több tíz- vagy akár százmillió forintos kárt okozni, így ezen járműtulajdonosok hozzáállásukkal nagyban veszélyeztetik önmaguk és családjuk egzisztenciáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.