Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke a privatizációs és vagyonkezelő szervezet neuralgikus pontjaként minősítette a Volán portfólióit. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jókora malíciával tette fel a kérdést: „A magyar emberek azt érdemlik, hogy átlagban tizenkét éves, piszkos, pontatlan, kényelmetlen és lassú autóbuszokkal utazzanak?” „Nem lenne jobb, ha egy tőkéstárs új buszokat hozna?”
Ebbe a szövegkörnyezetbe illik számos újságcikk is, amelyek a Volánok ellehetetlenülésének vízióját villantották fel. Külön kiemelendő az, amelyik azt hangsúlyozta, hogy a Volán cégcsoport már autóbusz-beszerzésre is képtelen. Aki utazik és tapasztalja az új buszokat, az szlenggel szólva neccesnek találja eme megállapítást. Egyre erőteljesebben az a képzetünk támad, hogy egy profi forgatókönyv alapján szerveződő privatizációs folyamat kibontásának vagyunk a tanúi. Valószínű, hogy egy alulértékelt cégcsoport magánosítása könnyebben eladható a közvélemény számára.
Persze, lehet bírálni a Volánokat. Vannak pontatlanságok, a tisztaság kérdése is nemegyszer kívánnivalót hagy maga után, ám az ágazat működésképes külső befektető nélkül is. A mostani üzemanyagár valóban komoly tehertétel a Volán-cégek számára, ám valószínűsíthető, hogy átmeneti állapotról van szó. Mindenesetre az ágazat munkavállalóit érdekelné, hogy az ÁPV Rt. milyen érvanyag birtokában hangoztatja, hogy a Volán-cégcsoport neuralgikus pont.
A huszonnégy Volán-társaság döntő többsége stabilan, tevékenységét folyamatosan hatékonyabbá és ésszerűbbé téve eredményesen gazdálkodik. Autóbusz-beszerzésre is van erejük, tőkeinjekcióra nem volt szükségük. Inkább az alulfinanszírozottság a jellemző, leszámítva a most ígért tízmilliárd forint céltámogatást. Már csak ezért is kérjük a cégcsoport-irányító és -felügyeleti szerveink vezetőit, tartózkodjanak az ilyen minősítésektől. Közel 30 ezer munkavállaló – kicsit demagógnak tűnik, ám vállaljuk – tisztességes munkájának, szakmai becsületének a becsmérlése, megkérdőjelezése tükröződik ezen sommás, részletkérdéseket teljességgel mellőző ítélkezésekből. Ez az ágazat békés – egyelőre. Kérjük, ne tegyék próbára a türelmét. Továbbá felhívjuk a figyelmet, hogy végre stratégiai szerepének tudatában kezeljék a Volánokat. Ha csak a Volánok funkciócsoportjának egy szeletét emeljük ki, nevezetesen azt, hogy a kistelepülések számára a Volán az öszszekötő kapocs a külvilággal, akkor máris határozottan kiviláglik ez a stratégiai szerep. Kérjük a cégcsoport főszereplőit, hallassák hangjukat és közösen védjük meg a mundér becsületét, ültessük a vádlottak padjára a privatizációs szándékot és vizsgáltassuk felül az alvállalkozói szerződéseket!
Varga Tibor elnök, Munkástanácsok Közlekedési Szövetsége;
Horváth László, az üzemi tanács
elnöke, Zala Volán Rt., Zalaegerszeg

Tiszás aktivisták vehetik ki a szavazólapokat a postaládákból