Hamis vádak a Volán-társaságok ellen

Olvasóinktól
2005. 11. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. elnöke a privatizációs és vagyonkezelő szervezet neuralgikus pontjaként minősítette a Volán portfólióit. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter jókora malíciával tette fel a kérdést: „A magyar emberek azt érdemlik, hogy átlagban tizenkét éves, piszkos, pontatlan, kényelmetlen és lassú autóbuszokkal utazzanak?” „Nem lenne jobb, ha egy tőkéstárs új buszokat hozna?”
Ebbe a szövegkörnyezetbe illik számos újságcikk is, amelyek a Volánok ellehetetlenülésének vízióját villantották fel. Külön kiemelendő az, amelyik azt hangsúlyozta, hogy a Volán cégcsoport már autóbusz-beszerzésre is képtelen. Aki utazik és tapasztalja az új buszokat, az szlenggel szólva neccesnek találja eme megállapítást. Egyre erőteljesebben az a képzetünk támad, hogy egy profi forgatókönyv alapján szerveződő privatizációs folyamat kibontásának vagyunk a tanúi. Valószínű, hogy egy alulértékelt cégcsoport magánosítása könnyebben eladható a közvélemény számára.
Persze, lehet bírálni a Volánokat. Vannak pontatlanságok, a tisztaság kérdése is nemegyszer kívánnivalót hagy maga után, ám az ágazat működésképes külső befektető nélkül is. A mostani üzemanyagár valóban komoly tehertétel a Volán-cégek számára, ám valószínűsíthető, hogy átmeneti állapotról van szó. Mindenesetre az ágazat munkavállalóit érdekelné, hogy az ÁPV Rt. milyen érvanyag birtokában hangoztatja, hogy a Volán-cégcsoport neuralgikus pont.
A huszonnégy Volán-társaság döntő többsége stabilan, tevékenységét folyamatosan hatékonyabbá és ésszerűbbé téve eredményesen gazdálkodik. Autóbusz-beszerzésre is van erejük, tőkeinjekcióra nem volt szükségük. Inkább az alulfinanszírozottság a jellemző, leszámítva a most ígért tízmilliárd forint céltámogatást. Már csak ezért is kérjük a cégcsoport-irányító és -felügyeleti szerveink vezetőit, tartózkodjanak az ilyen minősítésektől. Közel 30 ezer munkavállaló – kicsit demagógnak tűnik, ám vállaljuk – tisztességes munkájának, szakmai becsületének a becsmérlése, megkérdőjelezése tükröződik ezen sommás, részletkérdéseket teljességgel mellőző ítélkezésekből. Ez az ágazat békés – egyelőre. Kérjük, ne tegyék próbára a türelmét. Továbbá felhívjuk a figyelmet, hogy végre stratégiai szerepének tudatában kezeljék a Volánokat. Ha csak a Volánok funkciócsoportjának egy szeletét emeljük ki, nevezetesen azt, hogy a kistelepülések számára a Volán az öszszekötő kapocs a külvilággal, akkor máris határozottan kiviláglik ez a stratégiai szerep. Kérjük a cégcsoport főszereplőit, hallassák hangjukat és közösen védjük meg a mundér becsületét, ültessük a vádlottak padjára a privatizációs szándékot és vizsgáltassuk felül az alvállalkozói szerződéseket!
Varga Tibor elnök, Munkástanácsok Közlekedési Szövetsége;
Horváth László, az üzemi tanács
elnöke, Zala Volán Rt., Zalaegerszeg

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.