Hátrányos helyzetű kereskedelem

A politika fókuszába került a kereskedelmi törvény, a honatyák ötven módosító indítványt nyújtottak be. A szakmai szervezetek szerint sok konfliktus a kisvállalkozások hátrányos helyzetéből fakad, a túlszabályozás viszont az import növekedéséhez vezethet. Az ágazat megbecsültsége elmarad a teljesítményétől, ezért tulajdonítanak sokan nagy jelentőséget a mai napon megrendezendő európai kereskedelem napjának.

Csákó Attila
2005. 11. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elnapolta a múlt héten a gazdasági bizottság a kereskedelmi törvény megtárgyalását. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára lapunknak elmondta, erre azért került sor, mert a képviselőknek még saját pártjukon belül sem sikerült néhány kérdésben konszenzust kialakítaniuk. Ismeretes, hogy az 1978-as, elavult belkereskedelmi törvény kiváltása érdekében fogtak hozzá ez évben a kereskedelmi törvény újraalkotásához. A tervezetet ugyanakkor számos kritika érte. Az anyag például nem foglalkozik a beszerzési ár alatti értékesítés kérdésével, s a problémát – új elemként – a jelentős piaci erő meghatározásával akarja orvosolni. Utóbbi besorolás alá azok a cégek tartoznának, amelyeknek előző évi konszolidált nettó árbevételük meghaladja a 150 milliárd forintot, vagy piaci részesedésük adott területen legalább tízszázalékos. A tárca álláspontja szerint a beszerzési ár alatti értékesítés leginkább az élelmiszerek esetében jelentkezik, s e tekintetben az agrárrendtartási törvény hatályos. A minisztériumban úgy látják, hogy a jelentős piaci erő szabályozása közvetve hatással lesz a beszerzési ár alatti értékesítés problémájának rendezésére is. A módosítás továbbá visszaélésnek minősíti, ha a kereskedő a beszállítót indokolatlanul megkülönbözteti, saját üzleti érdekeit szolgáló – raktározási, reklámozási, marketinges – költségeit aránytalanul áthárítja a beszállítóra, valamint a kereskedő beszállítóinak listájára, árukészletébe való bekerülésért egyéb nem igényelt szolgáltatást számít fel a beszállítónak.
A benyújtott tervezethez ötven módosító indítványt nyújtottak be a honatyák. Ezek között vannak, amelyek a beszerzési ár alatti értékesítés problémáját törvénnyel szabályoznák. Egy másik javaslatban viszont engedményeket adnának: például a cég felszámolása miatti kiárusításra, profilváltás esetére, szezon végi kiárusításra, ha annak időtartama a 15 napot nem haladja meg, valamint az üzlet megnyitását követő időre legfeljebb 20 napra. Továbbá 15 napig a bevezető árra, a minőséghibás termék értékesítésére, valamint a minőségmegőrzési határidő lejártát hét nappal megelőző kiárusításra. Van olyan javaslat, amely lehetővé tenné, hogy a termelő a boltok raktárában ellenőrizhesse az áru tárolását, egy másik pedig a helyi önkormányzatokra bízná a boltlétesítés engedélyezését. Az egyik módosító javaslat a felvásárló kereskedő fogalmát vezetné be, ezzel gátat vetve a termelők kizsákmányolásának. Van olyan elképzelés, amelyik a jelentős piaci erő fogalmának meghatározásakor az árbevételi határt a tervezett 150 milliárd forintról 100 milliárdra, a piaci részesedést tízről öt százalékra csökkentené.
Vámos György kiemelte: a konfliktusok forrása a kisvállalkozások hátrányos helyzetéből ered. Példaként a magyar gazdákat említette, akik a támogatásoknak csupán alig több mint felét kapják, mint régi uniós tagállambeli kollégáik. Ezért a versenyben eleve hátrányos pozícióból indulnak. A multinacionális láncok viszont érzik a feszültséget, ezért hajlanak a kompromisszumra. A beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának kiterjesztése valamennyi termékre azonban esetenként hátrányt is okozhat a kereskedőknek, de még a gyártóknak, a termelőknek is. Ugyanis a kereskedőknek nő az értékesítési kockázatuk – a leárazhatóság hiánya miatt –, s emiatt akár kevesebb terméket rendelnek majd be, vagy a beszerzési árat akarják később a mostani szint alá nyomni. Komoly veszélyforrás, hogy egy esetleges túlszabályozás az import növekedéséhez vezethet.
A kereskedők számos módon – polcpénz, az értékesítés utáni bónusz – jutnak visszatérítésekhez a beszállítóktól. Vámos György ezzel egyetért, ha a törvényben úgy szabályozzák, hogy ehhez szolgáltatás is társul. Hozzátette: ugyanakkor a piac törvényei, a verseny – amelynek nyertesei a fogyasztók is – számtalan korábban ismeretlen lépésre kényszerítik a kereskedőket. Ma már a magyar láncok is olyan eszközökhöz kénytelenek nyúlni, mint a külföldiek, mert ők is profitban gondolkodnak. Vámos úgy látja, hogy az üzlettípusok méret szerinti szabályozása nem szükséges. Elfogadható, hogy készüljön hatástanulmány, de ezt a befektetők, sőt maguk az önkormányzatok ma is gyakran elvégzik. A helyhatóságoknak ugyanakkor vétójogot adni hibás elképzelés. Ráadásul az egyik javaslatban a jegyző vétójoga időben nem korlátozott, így az a működési engedély kiadását akár az épület felépülése után is megtagadhatná. Vámos szerint értelmezhetetlen az az elképzelés, hogy a gyártó ellenőrizhet majd a kereskedő üzletében. Ez megronthatja viszonyukat, ráadásul az ellenőrzésnek megvan a maga gyakorlata, amit a termelő vagy beszállító nem biztos, hogy ismer.
Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi szekciójának vezetője elmondta: hosszú ideje folyik az egyeztetés, a vita a törvényről. A korábbi szándék, hogy legyen liberális kerettörvény – amely felváltja az 1978-as belkereskedelmi törvényen alapuló szabályozást –, úgy látszik, nem jön létre. A javaslatokban olyan kérdésekkel foglalkoznak, amelyek nem ide tartoznak. Például a versenyjogi vagy fogyasztóvédelmi kérdéseket nem e törvényben kell szabályozni. Úgy véli, a piacról a szabad versenynek kellene döntenie, nem pedig az államnak.
Mindkét érdekvédelmi vezető szerint kereskedelemellenes hangulat uralkodik jelenleg, s az ágazat megbecsültsége elmarad a teljesítményétől. Utóbbi ugyanis évről évre nő, a forgalom eléri a nyolcezermilliárd forintot, GDP-hez való hozzájárulása meghaladja a 12 százalékot, a makrogazdasági mutatók szempontjából pedig második helyen áll az ágazati rangsorban, s minden hetedik ember közvetlenül vagy közvetve ebből él.
E probléma nemcsak hazánkra, de Európára is jellemző. Az EuroCommerce – az Európai Parlament mellé rendelt lobbiszervezet – úgy döntött, hogy az emberek figyelmét az uniós tagállamokban a kereskedelemre irányítja, s november 5. lett az európai kereskedelem napja. A programsorozat magyarországi szervezését – több kereskedelmi lánc és társulás támogatása mellett – az OKSZ és a VOSZ vállalta magára. A szervezők a vevőknek több meglepetéssel szolgálnak: az emblémával ellátott üzletekben árengedmények, ajándékok, játékok és nyereményakciók várják őket. A programokról a www.kereskedelemnapja.hu honlapon lehet információt szerezni.



Áfacsökkentés a beszállítók rovására? Az Auchan visszautasít beszállítóinál minden áremelésre irányuló kérelmet 2005. november 1. és 2006. március 1. között – erről tájékoztatta levélben a beszállítókat Jean Paul Filliat, az Auchan francia vezérigazgatója. Az indoklás szerint az utóbbi hónapokban megnőttek a háztartások kiadásai, így a fogyasztók egyre nehezebben viselik el az áremelkedést az élelmiszer, a felszerelési tárgyak és a berendezések piacán. A Népszabadság közlése szerint a cégnél ugyanakkor azt mondják: a vezérigazgató szándéka mindezzel az volt, hogy az Auchan figyelemmel kísérhesse, milyen hatása lesz az áfacsökkentésnek. A jelenlegi és a jövő évi helyzetet csak úgy lehet összehasonlítani, ha az árak változatlanok maradnak. Az áruházlánc beszállítói ugyanakkor értetlenséggel fogadták a vezérigazgató szándékát. Szakmai szervezetek véleménye szerint az Auchan visszaél jelentős piaci erejével, és támadást intéz partnerei ellen. Az energia folyamatos drágulása miatt már a jelenlegi árak is tarthatatlanok, ráadásul a beszállítók közt dúló árverseny miatt nem is lehet szó indokolatlan emelésről. Az Auchan ellen jelenleg több eljárás folyik a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmának megszegése miatt, így helyesebb lenne – vélekednek illetékesek –, ha inkább ezekre az ügyekre koncentrálna. A Spar Magyarország Kft.-nél nem terveznek hasonló lépéseket – mondta a Figyelőnet internetes portál kérdésére Laber Zsuzsa, az áruházlánc kommunikációs igazgatója. A Gazdasági Versenyhivatalnál pedig arról adtak tájékoztatást, hogy az Auchan nem akkora cég, hogy a hivatal bejelentés nélkül, automatikusan vizsgálja az ügyet. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.