Sztrádák adósság terhére

Jövőre csak az autópálya-építések előkészítésére jut költségvetési forrás. A beruházások egy része így az államadósság terhére valósul meg. A külső források bevonása érdekében kötvényt bocsátana ki az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.

Putsay Gábor
2005. 11. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre is – az idei évhez hasonlóan – az államadósságot gyarapítják az autópálya-fejlesztési kiadások, ugyanis a 2006-os költségvetésben nem különítenek el annyi pénzt, ami a kötelező állami kiadásokat fedezné. Mint azt Kőszegi Márk, a Pénzügyminisztérium sajtóosztályának helyettes vezetője elmondta, jövőre 40 milliárd forintot költhet az állam a gyorsforgalmiúthálózat fejlesztésére: ezt az összeget a tervezett sztrádák előkészítésére lehet fordítani.
A kiadások egy részét az államháztartási tételek között lehet csak elszámolni, hiszen az Eurostat megtiltotta, hogy a kormány teljes egészében költségvetésen kívülre helyezze az autópályák finanszírozását. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban (GKM) év végéig készül el az a tervezet, amelyben meghatározzák azokat a fejlesztéseket, amelyeket továbbra is külső forrásból lehet 2006-ban finanszírozni.
Biztosnak tűnik, hogy az Állami Autópálya Kezelő Rt. 1,5-2 milliárd euró értékű kötvényt bocsát ki, amiből a 2006-os és a 2007-es munkákat finanszírozzák. A kötvényt azonban csak abban az esetben lehet kibocsátani, amennyiben az ÁAK fedezetet tud nyújtani a visszafizetésre. A szóban forgó öszszeget – a jelenlegi elképzelések szerint – egyrészt a saját bevételeiből, másrészt az állami rendelkezésre állási díjból fizetné vissza a társaság. Emellett az államháztartáson belüli tételek is jelentősek. Autópálya-fejlesztés címén 2005-ben 178 milliárd forint többletet kell elszámolni az államadósság terhére, ehhez jön az a 97 milliárd forintos tétel, amit a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. áfabefizetésként nem tudott teljesíteni. A jövő évi büdzsét további 169 milliárd forinttal terhelik az autópálya-építések, mivel az NA Rt. a 2006-ra tervezett beruházásokat sem adhatja át az ÁAK Rt.-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.