A Keletiből indul a gyorsvasút

Munkatársunktól
2005. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőtér és a városközpont közötti forgalmat lebonyolító vasúti szerelvények a Budapest Keleti pályaudvar – Kőbánya–Kispest – Ferihegy 2-es terminál nyomvonalon közlekednének – legalábbis erről döntött a Budapest Airport (BA) Rt. és a MÁV Rt. által közösen létrehozott munkacsoport. Mint azt a MÁV illetékese érdeklődésünkre közölte, a vasúti forgalom részben a meglevő infrastruktúra felújítása, illetve a repülőtér területén futó új nyomvonal kiépítése után indulhatna meg. A motorvonatok beszerzésével együtt a döntéstől számított két-három éven belül valósulna meg a projekt, aminek költsége 35-45 milliárd forint lenne.
A nyomvonal alapjául szolgáló Budapest–Szolnok vonal Vecsés–Cegléd közötti szakaszát újítja fel jelenleg a MÁV uniós pénzek igénybevételével. A Budapest–Vecsés vonal rekonstrukciója pedig a vasúttársaság elővárosi fejlesztési programjában szerepel. Abban az esetben, ha ezen a pályán – a Budapest–Cegléd vonal közvetlenül a Ferihegy 1-es terminál mellett halad el – repülőtéri vonatok is közlekednének, egy harmadik vágány is kiépülne, a Ferihegy 2-es terminált viszont új pályán érnék el a vonatok.
A lehetséges nyomvonalterven kívül azonban még nincsenek konkrétumok a repülőtéri vasúti összeköttetés ügyében: így még az sem tisztázott, hogy milyen forrást használnának fel a beruházáshoz, illetve mely társaság lenne az üzemeltető. Egyelőre az sem biztos, hogy a MÁV üzemeltetné a járatokat. A BAA fejlesztési elképzelései ugyanis ebben a témában még nem ismeretesek, a ferihegyi vasútról a terveket a repülőtér jelenlegi üzemeltetője dolgozta ki a MÁV-val közösen. A vasúttársaság vezetése egyelőre azt a feladatot kapta a gazdasági és közlekedési minisztertől, hogy rövid időn belül vegye fel a kapcsolatot a repülőtér új üzemeltetőjével, ismertesse meg vele a vasút fejlesztésére vonatkozó elképzeléseket, lehetőségeket, alternatívákat – közölték a társaságnál.
A repülőtéri vasúti projekt megvalósítása a jelenlegi és a várható forgalombővülés miatt szükséges. Mint ismeretes, korábban a Trigránit és a MÁV hozott létre egy közös céget a gyorsvasút megvalósítása érdekében, amely szerint a Nyugati pályaudvar és a repülőtér között épült volna egy új vonal. Ferihegy forgalma a fapados járatok megjelenése óta bővül dinamikusan. Az idén a tervek szerint hatmillió utast fogad a repülőtér, egyes szakértői becslések szerint 2010-ben viszont 10 millió utas fordul meg a terminálokon. Annak ellenére, hogy jelentős az átszálló utasok aránya, ilyen forgalom indokolttá teszi repülőtéri vasúti szerelvények forgalomba állítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.