A téli gumin spórolnak

Téli gumi nélkül üzemelteti csaknem ezer autóbuszát az állami tulajdonú Volánbusz Közlekedési Rt. és a vidéki szállítási vállalatok többsége – tudta meg lapunk. Értesüléseink szerint a Volánbusz anyagi megfontolásból vetette el az abroncsok beszerzését, mivel ez megsokszorozná a kiadásait, inkább négy évszakos gumikkal működteti a járműveit.

Kristály Lehel
2005. 12. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A különleges mintázatú téli gumik felszerelése szakemberek szerint akkor mindenképpen tanácsos, ha a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken, mert jóval biztonságosabb velük a közlekedés. Legutóbb a múlt héten, Kiskassa közelében a Pannon Volán távolsági busza járt szerencsétlenül: a nyári abroncsokkal fölszerelt jármű megcsúszott a havas úton, majd egy öt méter mély árokba zuhant – tizenegy ember sérülését okozva.
*
Dörnyei Gábor, a Pannon Volán beszerzési osztályvezetője akkor azzal érvelt, hogy a jó műszaki állapotban lévő jármű balesetét gyorshajtás okozta. Kérdésünkre hozzátette: téli gumit – mivel az drága – a többi vidéki társasághoz hasonlóan nem használnak.
– A Volánbusz Rt. által üzemeltetett autóbuszok a jogszabályoknak megfelelő minőségű, négy évszakos gumiabroncsokkal működnek az országon belül – reagált értesülésünkre Sajó Zsuzsanna, a társaság kommunikációs tanácsadója. – A nemzetközi járatok közül azokat, amelyek az északi országokba, illetve hegyi utakon közlekednek, az úti célnak megfelelő kerekekkel szerelték föl. A Volánbusz a mogyoródi tanpályán készíti fel az autóbusz-vezetőket a csúszós útviszonyokra.
A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a teherautókra (így az autóbuszokra is) tervezett téli mintázatú gumiabroncsok nemrég jelentek meg a piacon, ezért még nem közismert ezek létezése. Gellért Józsefné, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa kifejtette: a buszok abroncsválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a járművek hol közlekednek, mert a hegyi járatoknál fontos a téli gumi, míg a városi közlekedésben nem, és az ezzel járó költségeket nem is tudnák fedezni a társaságok. A négy évszakos köpenyről úgy vélte: használata annak függvénye, hogy hol futnak vele, mert ez inkább kompromisszumos megoldás, hiszen szerkezete eltér a téli gumiétól. Szerinte havas hegyvidéken alkalmazható az ilyen gumiköpeny, de általában véve jobb a téli abroncs, és ennél is fontosabb az emberi körültekintés. Felvetésünkre, hogy értesüléseink szerint az Országos Mentőszolgálat összes autóján ilyen abroncs van, a szakértő azt ajánlotta: ezekre a gépkocsikra hegyvidéken inkább téli gumit kell szerelni. – Én azonban ilyennel látnám el nyáron is a mentőket – fejtette ki a szakértő.
Információink szerint egyes vidéki szállítási vállalatok még azt sem engedhetik meg maguknak, hogy a téli útviszonyokra felkészítsék gépkocsivezetőiket. Mivel az ilyen tréningeket csak adományokból és támogatásokból tudják fedezni, az elmúlt másfél évben az Országos Mentőszolgálatnál is csak százötven sofőrt tudtak csúszós pályán gyakorlatoztatni a kétezres állományból – értesültünk Győrfi Páltól. A szolgálat szóvivője közölte: van rá remény, hogy 2006-tól évente száznál több munkatársukat készíthetik fel a télre. – Mentőautóparkunk abroncsain olyan jelzés van, amely szerint sárban és hóban is használhatók – fűzte hozzá.
– A BKV felkészült a téli közlekedésre, a buszokat és trolikat megfelelő gumiköpennyel, illetve fagyálló folyadékkal láttuk el – tudtuk meg a társaság sajtóirodájától. A BKV a villamosokat is átállította téli üzemmódra, járművein pedig folyamatosan pótolják a jég- és páramentesítő anyagokat, illetve eszközöket. Gondoskodtak a váltóberendezések víztelenítéséről, és fokozott figyelemmel ellenőrzik az elektromos váltókat, a jelzőberendezéseket, valamint a fűtött váltók zavartalan működését. – Kiemelten fontos feladatnak tartják az „első teles” járművezetők felkészítését, a megállóhelyek téli takarítását, síkosságmentesítését is, amit egy külső takarító céggel végeztetnek. A BKV-sofőrök különleges, a Hungaroringen kialakított pályán készülnek fel a rendkívüli időjárási körülmények között való vezetésre – közölte a társaság. Hozzáfűzték azt is: a tömegközlekedési járművek csaknem kilencven százaléka rendelkezik valamilyen fűtési rendszerrel.
– A rendőrség járműveinek csaknem kilencven százalékán van téli abroncs, a fennmaradó hiány gazdasági okokra vezethető vissza – közölte Németh Lajos. A ORFK helyettes szóvivője hozzátette: nemrég a rendőrség járműparkja ezer új autóval bővült, amelyek mindegyike az évszaknak megfelelő gumival érkezett. Ugyanakkor a rendőrök folyamatos és periodikus tréningeken vesznek részt, ami része a rendőrségi kiképzési tervnek is.



Karácsonyig leesik a hó. Havas, jeges utakra számíthatunk karácsonykor. A meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint az ország nagy részén várható csapadék, erre csak a nyugati-délnyugati országrészben kisebb az esély. A következő napokban az éjszakai órákban 0 és 5 Celsius-fok közötti, nappal fagypont körüli lesz a hőmérséklet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.