A különleges mintázatú téli gumik felszerelése szakemberek szerint akkor mindenképpen tanácsos, ha a hőmérséklet tartósan 7 Celsius-fok alá csökken, mert jóval biztonságosabb velük a közlekedés. Legutóbb a múlt héten, Kiskassa közelében a Pannon Volán távolsági busza járt szerencsétlenül: a nyári abroncsokkal fölszerelt jármű megcsúszott a havas úton, majd egy öt méter mély árokba zuhant – tizenegy ember sérülését okozva.
*
Dörnyei Gábor, a Pannon Volán beszerzési osztályvezetője akkor azzal érvelt, hogy a jó műszaki állapotban lévő jármű balesetét gyorshajtás okozta. Kérdésünkre hozzátette: téli gumit – mivel az drága – a többi vidéki társasághoz hasonlóan nem használnak.
– A Volánbusz Rt. által üzemeltetett autóbuszok a jogszabályoknak megfelelő minőségű, négy évszakos gumiabroncsokkal működnek az országon belül – reagált értesülésünkre Sajó Zsuzsanna, a társaság kommunikációs tanácsadója. – A nemzetközi járatok közül azokat, amelyek az északi országokba, illetve hegyi utakon közlekednek, az úti célnak megfelelő kerekekkel szerelték föl. A Volánbusz a mogyoródi tanpályán készíti fel az autóbusz-vezetőket a csúszós útviszonyokra.
A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a teherautókra (így az autóbuszokra is) tervezett téli mintázatú gumiabroncsok nemrég jelentek meg a piacon, ezért még nem közismert ezek létezése. Gellért Józsefné, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa kifejtette: a buszok abroncsválasztásakor figyelembe kell venni, hogy a járművek hol közlekednek, mert a hegyi járatoknál fontos a téli gumi, míg a városi közlekedésben nem, és az ezzel járó költségeket nem is tudnák fedezni a társaságok. A négy évszakos köpenyről úgy vélte: használata annak függvénye, hogy hol futnak vele, mert ez inkább kompromisszumos megoldás, hiszen szerkezete eltér a téli gumiétól. Szerinte havas hegyvidéken alkalmazható az ilyen gumiköpeny, de általában véve jobb a téli abroncs, és ennél is fontosabb az emberi körültekintés. Felvetésünkre, hogy értesüléseink szerint az Országos Mentőszolgálat összes autóján ilyen abroncs van, a szakértő azt ajánlotta: ezekre a gépkocsikra hegyvidéken inkább téli gumit kell szerelni. – Én azonban ilyennel látnám el nyáron is a mentőket – fejtette ki a szakértő.
Információink szerint egyes vidéki szállítási vállalatok még azt sem engedhetik meg maguknak, hogy a téli útviszonyokra felkészítsék gépkocsivezetőiket. Mivel az ilyen tréningeket csak adományokból és támogatásokból tudják fedezni, az elmúlt másfél évben az Országos Mentőszolgálatnál is csak százötven sofőrt tudtak csúszós pályán gyakorlatoztatni a kétezres állományból – értesültünk Győrfi Páltól. A szolgálat szóvivője közölte: van rá remény, hogy 2006-tól évente száznál több munkatársukat készíthetik fel a télre. – Mentőautóparkunk abroncsain olyan jelzés van, amely szerint sárban és hóban is használhatók – fűzte hozzá.
– A BKV felkészült a téli közlekedésre, a buszokat és trolikat megfelelő gumiköpennyel, illetve fagyálló folyadékkal láttuk el – tudtuk meg a társaság sajtóirodájától. A BKV a villamosokat is átállította téli üzemmódra, járművein pedig folyamatosan pótolják a jég- és páramentesítő anyagokat, illetve eszközöket. Gondoskodtak a váltóberendezések víztelenítéséről, és fokozott figyelemmel ellenőrzik az elektromos váltókat, a jelzőberendezéseket, valamint a fűtött váltók zavartalan működését. – Kiemelten fontos feladatnak tartják az „első teles” járművezetők felkészítését, a megállóhelyek téli takarítását, síkosságmentesítését is, amit egy külső takarító céggel végeztetnek. A BKV-sofőrök különleges, a Hungaroringen kialakított pályán készülnek fel a rendkívüli időjárási körülmények között való vezetésre – közölte a társaság. Hozzáfűzték azt is: a tömegközlekedési járművek csaknem kilencven százaléka rendelkezik valamilyen fűtési rendszerrel.
– A rendőrség járműveinek csaknem kilencven százalékán van téli abroncs, a fennmaradó hiány gazdasági okokra vezethető vissza – közölte Németh Lajos. A ORFK helyettes szóvivője hozzátette: nemrég a rendőrség járműparkja ezer új autóval bővült, amelyek mindegyike az évszaknak megfelelő gumival érkezett. Ugyanakkor a rendőrök folyamatos és periodikus tréningeken vesznek részt, ami része a rendőrségi kiképzési tervnek is.
Karácsonyig leesik a hó. Havas, jeges utakra számíthatunk karácsonykor. A meteorológiai szolgálat előrejelzése szerint az ország nagy részén várható csapadék, erre csak a nyugati-délnyugati országrészben kisebb az esély. A következő napokban az éjszakai órákban 0 és 5 Celsius-fok közötti, nappal fagypont körüli lesz a hőmérséklet.